Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.

En ny studie fra Det utdanningsvitenskaplige fakultet ved Universitetet i Oslo viser at norske gutter gjør det stadig bedre i engelsk.
Forskerne analyserte resultater fra nasjonale prøver i lesing og engelsk, samt muntlige og skriftlige eksamensresultater fra 2007 og til 2018 blant 1,1 millioner elever i Norge på barne- og ungdomstrinnet.
Formålet var å undersøke utviklingen av kjønnsforskjeller over tid i engelsk, sammenlignet med norsk.
Studien ble publisert i tidsskriftet Assessment in Education: Principles, Policy & Practice.
Bedring i engelsk
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning til fordel for guttene siden 2014, mens jentene presterte konsekvent bedre enn guttene i engelsk på 10. trinn.
Når det gjelder norsk, presterte jentene betydelig bedre enn guttene på nasjonale prøver og i 10. trinn. Men guttene har også forbedret seg i engelsk på 10. trinn dersom man ser på utviklingen i engelsk relativt til norsk.
– Dette tyder på at guttene ikke forbedret språkferdighetene sine generelt, men spesifikt i engelskfaget, sier professor Astrid Marie Jorde Sandsør ved CREATE Senter for forskning på likhet i utdanning og påtroppende forskningsdekan ved fakultetet.
Gutter bruker mer engelsk på skjerm
Nasjonale resultater fra Ungdata om barns bruk av sosiale medier viser at nesten to tredjedeler av guttene rapporterer å spille dataspill flere ganger i uken. Bare et mindretall av jentene gjør det samme. I tillegg viser Barn og medier-undersøkelsen at gutter oftere enn jenter rapporterer at de bruker engelsk når de spiller, er på YouTube eller ser på filmer og serier.
– Forskjeller i barn og ungdoms mediebruk gir en potensiell forklaring på kjønnsforskjellen vi fant i vår studie, sier medforfatter og professor i engelskdidaktikk, Lisbeth M. Brevik ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Samtidig understreker hun at dette studiet ikke kan konkludere med at mediebruk er årsaken til gutters forbedring i engelsk.
Gutter gjør det dårligere enn jenter på 10. trinn
For både engelsk og norsk er kjønnsforskjellene på 10. trinn i favør jentene og mye større enn for nasjonale prøver.
– Eksamen på 10. trinn måler noe annet enn det nasjonale prøver gjør. Det er likevel bekymringsverdig at forskjellene er såpass store. Enten tar jentene igjen guttene i løpet av ungdomsskolen, eller så tyder det på at kompetansen guttene sitter på, særlig i engelsk skriftlig, ikke fanges godt nok opp i eksamensvurderinger, sier Sandsør.
Forskerne anbefaler å se nærmere på vurdering i engelskfaget og at vi trenger mer kunnskap om kjønnsforskjeller i engelskfaget generelt.
Les artikkelen: https://tandfonline.com/doi/full/10.1080/0969594X.2024.2423151
Kontaktinformasjon:
Astrid Marie Jorde Sandsør, Universitetet i Oslo
E-post: a.m.j.sandsor@isp.uio.no
Lisbeth M. Brevik, Universitetet i Oslo
E-post: l.m.brevik@ils.uio.no
Nøkkelord
Bilder



Lenker
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom