Extra ser positive tendenser etter nye kostråd
Utviklingen i norsk kosthold går feil vei, viser en fersk rapport fra Helsedirektoratet. Likevel ser Extra-kjeden positive tendenser i salgstallene for frukt og grønt etter at nye kostråd ble presentert i august i år.

Tilbakegangen ble i dag bekreftet av rapporten «Utviklingen i norsk kosthold», som Helsedirektoratet la frem. Den viser at norsk kosthold fortsetter å gå i feil retning, og at vi ikke når målene for forbedret kosthold. Rapporten bygger på analyser og befolkningsundersøkelser og viser forbruket til og med 2023, altså før nye kostråd ble lansert i august 2024. Disse kostrådene har fått betydelig oppmerksomhet, og kan være et vendepunkt for kostholds-utviklingen.
– Vi har alle et ansvar for å bedre det norske kostholdet, og Extra skal gjøre vårt for å gjøre det enkelt og billig å velge sunt. Rapporten viser til at pris stadig blir viktigere for kundenes valg, og dette har vi selv fått bekreftet gjennom den store suksessen med "Alltid 8", vårt tilbudskonsept på frukt og grønt, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
Da nye kostråd ble lansert av helsemyndighetene i august, inneholdt disse blant annet en anbefaling om å øke det daglige inntaket av frukt og grønt fra fem til åtte enheter om dagen. Med tilbudskonseptet «Alltid 8» har Extra til enhver tid åtte frukt eller grønt-produkter til en spesielt lav pris. Og dette har virkelig slått an.
– Siden kostrådene ble lansert har Extra økt salget av frukt og grønt med 13 prosent. Salget av varene som har vært en del av «Alltid 8»-konseptet har økt med nesten 60 prosent, forklarer Jensen.
Extra har analysert innholdet i over fem millioner Coop-medlemmers handlekurver som inneholder frukt eller grønnsaker fra perioden etter at nye nasjonale kostråd ble lansert. Innholdet er sammenlignet med 3,6 millioner handlekurver fra samme periode i 2023.
– Analysen viser at andelen som velger å legge to eller flere frukt eller grønt-produkter i handlekurven har økt fra 31 prosent i 2023 til 38 prosent i 2024. Antallet handlekurver som inneholder åtte enheter er tredoblet. Dette er en tydelig tilbakemelding om at kundene har tatt til seg kostrådene, sier Jensen.
Også tall presentert i oktober av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), underbygger trenden. Den årlige undersøkelsen om inntaket av frukt og grønt viser at det økt fra 2,9 til 3,3 porsjoner daglig – den første økningen siden 2019. I sin forklaring peker OFG på mye omtale i pressen rundt de nye kostrådene og effekten av store kampanjer fra dagligvarebransjen for å øke salget av frukt og grønt.
Om «Alltid 8»
- Tilbudskonsept for frukt og grønt i lavpriskjeden Extra
- Konseptet innebærer at det til enhver tid er åtte varianter av frukt og grønnsaker som har svært lav pris
- Utvalget endres hver fjerde uke
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom