Fjøsnissebrus fra Felleskjøpet – et juleeventyr i butikkhyllene
Felleskjøpets julebrus, Fjøsnissebrus, har på kort tid blitt en førjulssuksess. Allerede nå har de over 100 butikkene til samvirkebedriften passert fjorårets totalsalg, noe som bekrefter at brusen laget med råvarer fra norske bønder er i ferd med å bli en julefavoritt.
– Julebrusen har blitt en markant kundemagnet i førjulstiden. Dette er ekstra gøy, siden mat og drikke egentlig er en mindre kategori i butikkene våre, sier kategorisjef Maren Dahl i Felleskjøpet Agri.
Fra pilotprosjekt til storselger
Felleskjøpet lanserte sin første julebrus i fjor som et pilotprosjekt. Den gang ble 16.000 flasker fordelt på butikkene, med en viss skepsis til om det ville være etterspørsel. Det tok imidlertid ikke lang tid før flaskene var utsolgt, tre uker før jul.
– Basert på suksessen fra i fjor, valgte vi å produsere et betydelig større volum i år. Vi kommenterer ikke eksakte tall av forretningshensyn, men salget har allerede overgått forventningene, forteller Dahl.
Rapporter fra butikkene viser at årets levering også selger unna i rekordfart. På Felleskjøpet Holstad i Ås er julebrusen allerede en salgsvinner.
– Det har gått noen hundre flasker bare de første ukene. Vi er halvveis i den andre pallen, og heldigvis er en ny palle snart på vei, sier butikkselger Rune Mikalsen.
En julebrus med smak av norsk kvalitet
Fjøsnissebrus fikk i fjor anerkjennelse som en av de beste julebrusene på markedet, med en vurdering på ni av ti i Dagens Næringslivs test av 70 julebrus. Den er laget på norske bringebær og saft fra kirsebær, og byr på en smak som fremhever rene, norske råvarer.
– Det er tydelig at nordmenn elsker julebrus, og det er ekstra stas at mange velger en brus som er laget på ekte, kortreiste råvarer. Vi har allerede passert fjorårets totalsalg med god margin, og nå er vi usikre på om vi har nok til jul, sier Maren Dahl.
En del av Felleskjøpets satsing på norske matvarer
Fjøsnissebrus er en del av Felleskjøpets stadig voksende sortiment av matvarer med råvarer fra norske bønder. Produkter som havrebarer, chips, honning og havregryn gjør det enkelt for forbrukerne å støtte norsk landbruk. Julebrusen selges eksklusivt i Felleskjøpets butikker og på nettbutikken felleskjopet.no.
- Vårt mål med både brus- og matsatsing er først og fremst å tilby noe av alt den norske bonden produserer. Å vise fram litt av alt det gode du kan skaffe deg om du velger kortreiste produkter. Vi ønsker å sette fokus på norske produkter for å kunne bidra til å øke Norges sjølforsyningsgrad, og samtidig bevisstgjøre forbrukerne om at det finnes svært gode, norske alternativer fremfor importerte produkter, sier kategorisjef Maren Dahl.
Privat til redaksjonen:
Skal redaksjonen deres teste julebrus? Ta kontakt med oss for testeksemplar av Fjøsnissebrus!
Nøkkelord
Kontakter
Sigbjørn VedeldSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 932 45 367sigbjorn.vedeld@felleskjopet.noBilder
Lenker
Felleskjøpet Agri hadde en omsetning på 20,5 milliarder i 2023 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av rundt 37 500 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.
Følg pressemeldinger fra Felleskjøpet Agri
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Felleskjøpet Agri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Felleskjøpet Agri
Felleskjøpet inngår avtale med Dewulf – styrker norsk grøntnæring13.1.2025 12:09:14 CET | Pressemelding
Felleskjøpet har signert en avtale med den anerkjente maskinprodusenten Dewulf, som vil levere spesialisert utstyr til norske grøntprodusenter.
Kornkonferansen 2025: Fokus på norsk kornproduksjons framtid7.1.2025 13:08:47 CET | Pressemelding
Det er klart for kornbransjens viktigste møteplass. Dette skjer på Kornkonferansen 2025.
John Deere er Norges mest populære traktor – for fjerde år på rad3.1.2025 10:47:23 CET | Pressemelding
Med en markedsandel på 22,66 % og 521 registrerte traktorer i 2024 bekrefter John Deere sin posisjon som det mest populære traktormerket i Norge.
Kronikk: Husk hvem som produserer julematen din13.12.2024 07:54:50 CET | Leserinnlegg
Vi bor i et av verdens beste land, men også et av de mest sårbare når det kommer til matforsyning. Forbrukeren er sjefen for å fikse det.
Rekordhøyt forholdstall: Bruk rådgivning for å øke mjølkeproduksjonen3.12.2024 13:07:57 CET | Pressemelding
Norge trenger mer mjølk, og Landbruksdepartementet har satt et rekordhøyt forholdstall på 1,20 for 2025. Dette gir norske mjølkebønder muligheten til å levere 20 prosent mer enn grunnkvota – en gyllen anledning til å øke både produksjonen og inntjeningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom