Nå tilbyr Optimera nullutslippstransport i «hele» Norge

Etter store investeringer i egen ladeinfrastruktur og helelektriske kranbiler og semitrailere, kan Optimera nå tilby kunder leveringer med nullutslippskjøretøy fra alle sine distribusjonslagre i Norge.

Logistikkdirektør i Optimera, Gard Erik Dahl

– Dette er nok en etappe på veien mot målet om å være helt karbonnøytrale i 2030. Nå er det installert ladeinfrastruktur på alle våre lagre som er spredd over store deler av Norge. Vi har også fått tilgang på enten elektriske eller biogassdrevne kran- og semitrailere på samtlige av disse stedene, og kan nå tilby nullutslippstransport i så godt som hele Norge, sier logistikkdirektør i Optimera, Gard Erik Dahl.

Optimera er Norges største distributør av byggevarer med en markedsandel på nærmere 25 prosent. Årlig har selskapet 125 000 leveringer til byggeplasser fra sine åtte logistikklagre.

Ved utgangen av august hadde de tilgang på 20 elektriske kranbiler, to elektriske semitrailere, i tillegg til en semitrailer og fire kranbiler på biogass i sin flåte. Optimera inngår nå bare avtaler med transportører på nyinnkjøpte kranbiler som er elektriske. Per i dag har de drøyt 100 faste kranbiler i sin kjerneflåte.

Stadig bedre elektriske tungtransportalternativer gir økt etterspørsel

Ifølge Dahl har utviklingen på elektrisk rekkevidde og nyttelast gått fort det siste året.

– De elektriske kranbilene vi får inn nå, har en elektrisk rekkevidde på 300 kilometer, mens de vi kjøpte for tre år siden hadde bare rundt 200 kilometer. De nyere kranbilene kan dessuten trekke henger – noe den forrige generasjonen ikke kunne. Sammen med vår egen ladeinfrastruktur, som sørger for best mulig utnyttelse av de elektriske tunge kjøretøyene, ser vi at dette gjør nullutslippslogistikk mer attraktiv for enda flere av våre kunder, sier Dahl.

De syv regionale distribusjonslagrene og Optimeras sentrallager som alle tilbyr fossilfrie leveringer og har egen ladeinfrastruktur, ligger fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord. I tillegg kan Proff Montérs kombianlegg i Tromsø tilby fossilfrie leveringer. Ved Optimeras sentrallager utenfor Oslo blir også bilene ladet med egen solcellestrøm fra det som er et av Norges største solcelleanlegg på et bygg.

Viktig konkurransefordel og som et ledd i Optimeras byggeplasslogistikk

– Vi ser at stadig flere etterspør fossilfrie leveringer innenfor bygg- og anlegg. Det er både en konkurransefordel i forbindelse med anbud, men kanskje enda viktigere som en viktig brikke i vår satsing på tjenester innenfor byggeplasslogistikk, sier Dahl.

Byggeplasslogistikktjenesten deres, som har vokst kraftig i popularitet de siste årene, innebærer samkjøring til byggeplassen av produkter kjøpt hos Optimera og materiell fra tredjepartsleverandører. Når kranbilene returnerer, fylles de med avfall fra byggeplassen, eller brukte materialer som kunden ønsker å ta i bruk om igjen. Ombruksprodukter blir så mellomlagret i et av Optimeras distribusjonslagre til kunden ønsker å ta det i bruk.

– Sammen med en mer effektiv og billigere logistikk ved bruk av denne type tjenester, bidrar nullutslippskjøretøyene til at klimaregnskapet for prosjekter blir enda bedre. Det er viktig – både i forhold til myndighetskrav, konkurransekraft og for virksomhetenes egne bærekraftmål.

Logistikkdirektør i Optimera, Gard Erik Dahl

Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 160 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 15 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Woodfab, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Rencon og Igland Garasjen. Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.