7 av 10 frykter økte strømpriser: – Prissjokket fra 2022 sitter fortsatt ferskt i minnet

En undersøkelse fra ELKO viser at nordmenn frykter for økonomien når temperaturene kryper nedover. Størst er prisfrykten i Trøndelag og på Østlandet.

Geir Arne Erikstad, Vice President i ELKO og Schneider Electric, tror nordmenn er i ferd med å innse at vi snakker om en ny normal når det kommer til strømpriser.

Dette kommer frem i undersøkelsen «Nordmenn om strømpriser og strømsparing». Tallene tar utgangspunkt i en befolkningsundersøkelse utført av Norstat på oppdrag fra ELKO som ser på valg, holdninger og motivasjoner knyttet til strømbesparende tiltak i norske husholdninger.

Ifølge undersøkelsen frykter 7 av 10 nordmenn høye strømpriser i vinter. Størst er frykten i aldergruppen 40-49 år og kvinner bekymrer seg mer enn menn. Videre er trøndere og østlendinger mest bekymret, mens nordlendinger tar det mest med ro.

– Vi tror nok at prissjokket som møtte oss i 2022 fortsatt sitter ferskt i minnet hos mange. Og størst er bekymringen hos aldersgruppen som typisk er hus- og hytteeiere, og som dermed kanskje har de høyeste utgiftene knyttet til strøm, sier Geir Arne Erikstad, Vice President i ELKO, et heleid datterselskap av Schneider Electric.

Han tror nordmenn er i ferd med å innse at vi snakker om en ny normal.

– De siste årene har strømprisene i Norge skutt til værs. Mye tyder på at prisnivået jevnt over vil holde seg høyere enn det vi har vært vant til tidligere. Da vil det kanskje også bli lettere å prioritere å ta grep.

Rundt halvparten har tatt grep

Undersøkelsen viser at rundt halvparten av nordmenn allerede har tatt grep for strømsparing hjemme. De fleste har gått til innkjøp av varmepumpe (36 %), etterfulgt av etterisolering (14 %) og smart strømstyring (13 %).

– Samtidig betyr dette at nesten halvparten ikke har tatt grep for å spare strøm. Vi vet fra før at mellom 55 og 80 prosent av energiforbruket vårt i dag går til oppvarming. Ett lavterskel-tiltak for å redusere forbruket er å ta i bruk styringssystemer som lar deg kontrollere strømbruken, sier Erikstad.

Økonomi er den største hindringen

I ELKO-undersøkelsen oppgir 43 prosent økonomi som den største årsaken til at de ikke har gjort tiltak for strømsparing. Erikstad tror få er klar over effekten relativt enkle tiltak kan ha på fakturaen.

– Selv om høye strømpriser er den nye normalen, finnes det flere enkle måter å redusere egen strømregning med flere tusen kroner i året. Mange er nok heller ikke klar over at Enova gir inntil 10.000 kroner i støtte til smarte energistyringssystemer til hjem og hytte.

I september 2024 vedtok EU et nytt regelverk, Bygningsenergidirektivet, som sier at energiforbruket i boliger skal kuttes med 16 prosent innen 2030. Det vil etter hvert kreve at norske huseiere tar enda større grep.

Hovedfunnene oppsummert:

• 72 % frykter økte strømpriser den kommende vinteren

• Aldersgruppen 40-49 år (80 %) er mest bekymret for økende strømpriser den kommende vinteren

• Frykten er høyest i landsdelene Midt-Norge (77%), Østlandet (77%) og Sørlandet inkludert Telemark og Vestfold (75%)

• Frykten er lavest i Nord-Norge

• Kvinner bekymrer seg mer enn menn (77 % av kvinner mot 68 % av menn)

• Økonomi oppgis som den største hindringen i å gjøre ytterligere tiltak for strømsparing. 4 av 10 (43 %) oppgir økonomi som den største hindringen i å gjøre ytterligere tiltak for strømsparing. 17 % oppgir tid som en hindring mens 19 % ikke vet hvilke alternativer de har.

•  48 % har ikke gjort tiltak for strømsparing hjemme

• Kun 13 % oppgir at de har installert smart strømstyring (for eksempel smarte termostater, smart styring av varmtvannsbereder, smart lysstyring og smarte stikkontakter) i egen bolig

• Kun 21 % vurderer å installere smarte løsninger for strømsparing

• Varmepumpe er det mest populære tiltaket respondentene oppgir å ha installert (36 %), etterfulgt av etterisolering (14 %), smart strømstyring (13 %) og solceller (3 %).

Slik kan du redusere strømregningen i vinter

• Når det er høy etterspørsel etter strøm koster en kilowattime mer enn når det er lav etterspørsel. Samtidig gjør nye tariffer for nettleie at også selve nettleien bestemmes av når på døgnet du bruker strøm. Nettleien din bestemmes ut ifra de tre timene du i gjennomsnitt brukte mest strøm siste måned (fordelt på tre ulike dager). Et smart strømstyringssystem gjør at du vil redusere strømutgiftene samtidig som du bidrar til mindre belastning på kraftnettet.

• For hver grad du senker innetemperaturen, kan du spare rundt 5 prosent av oppvarmingskostnadene dine.

Stefania R. NilsenBrand, PR & Communication Manager

Stefania R. Nilsen er pressekontakt for generelle mediehenvendelser som angår ELKO.

Tel:98207384stefania.nilsen@elko.no

Last ned bilde
Visste du at for hver grad du senker innetemperaturen kan du spare rundt 5 % av oppvarmingskostnadene?
Last ned bilde

ELKO er Norges fremste leverandør av elektromateriell. Vi har levert stikkontakter, lysbrytere og annet elektromateriell til det nordiske markedet i over 77 år.

Produkter fra ELKO kan du finne i de aller fleste norske hjem, installert av dyktige elektrikere, og derfor sier vi at «du har kjent oss hele livet». ELKO står for høy kvalitet og holdbarhet, samtidig som vi tilbyr innovative produkter med moderne design og funksjonalitet som er tilpasset våre kunders hverdag - og morgendag.