Villbrygg AS vinner Oslo-pris!

Drikkeprodusenten er den regionale vinneren av bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Oslo i 2024.

Silja Liland, Vanessa Krogh og Phillip Sufferen fra Villbrygg sammen med regiondirektør for Innovasjon Norge Kristin Willoch Haugen Foto: Innovasjon Norge

Drikkeprodusenten kaller det en stor ære å få motta prisen og mener det motiverer til videre arbeid:

- Vi i Villbrygg brenner for å utnytte det unike mangfoldet av smaker i norsk natur for å skape spennende, alkoholfrie drikker. Dette innebærer å bygge nye lokale forsyningskjeder og utvikle innovative metoder for å utnytte råvarene på best mulig måte. Å motta BU-prisen er en stor ære som gir oss både gleder og motivasjon til å fortsette det komplekse arbeidet med å bringe naturens smaker til flere, sier daglig leder i Villbrygg, Vanessa Krogh.

Villbrygg har siden oppstarten i 2018 produsert alkoholfrie, smakfulle drikker som er gode alternativer til alkoholholdige drikker. Produktene er basert på ville ingredienser fra norsk natur, som for eksempel ugress og urter. Bedriften samarbeider tett med bønder og sankere, inkludert studenter, ungdom og flyktninger.

Regiondirektør for Innovasjon Norge Oslo og Viken, Kristin Willoch Haugen, mener at drikkeprodusenten er en verdig vinner:

- Juryen lot seg imponere over at Villbrygg benytter kortreiste og viltvoksende råvarer til å lage kvalitetsprodukter som blant annet eksporteres til gourmetrestauranter i utlandet. Med sine produkter tilbyr de sunne og gode alternativer til alkoholholdige drikker, og bidrar til å møte en økende etterspørsel, sier hun.

Lokal og internasjonal suksess

Juryen trekker fram bedriftens omsetning og vekst i sin begrunnelse, og også at Villbrygg har fått inn produkter på Vinmonopolet og på Michelin-restauranter i New York, noe som viser kvaliteten til produktene.

Villbrygg er en pioner innen alkoholfrie drikker, og ved å kombinere tradisjonelle teknikker med ny forskning og innovasjon har selskapet utviklet helt egne metoder for produksjon. Villbrygg har også en innovativ forretningsmodell med leie av produksjonskapasitet og finansiering blant annet gjennom 2000 mindre investorer.

Bedriftsutviklingsprisen i landbruket

Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner. De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner.