Telenor Norge

Én av fire nordmenn berørt av digital kriminalitet

Del

(Fornebu, 16. oktober 2024) I tredje kvartal i år blokkerte Telenor mer enn 510 millioner forsøk på digital kriminalitet.  I en spørreundersøkelse gjennomført på vegne av Telenor svarer én av fire at de selv, eller noen de kjenner, har blitt offer for digital kriminalitet de siste 12 månedene.

-Daglig stopper vi svært mange forsøk på ulovlige aktiviteter rettet mot nordmenn. Vi blir alle, enten vi merker det eller ikke, utsatt for små og store forsøk på digital kriminalitet hver eneste dag, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.

Dette kvartalet stoppet Telenor 510 millioner førsøk på digital kriminalitet. Av dette står Telenors sikkerhetsfiltre for mer enn 483 millioner blokkeringer. I tillegg stoppet Telenor henholdsvis 11,6 millioner forsøk på svindel via anrop og 15,6 millioner via SMS. Angrepene kommer som oftest via kjente svindelsider, nyopprettede nettsider eller gjennom forsøk på phishing.

-Det aller meste av digitale angrep, enten det er store cyberangrep mot organisasjoner eller vinningskriminelle som ønsker å stjele penger eller data, starter med en form for phishingforsøk. Hver dag prøver kriminelle å nå nordmenn via falske e-poster eller meldingstjenester i håp om å stjele personlig informasjon som BankID, brukernavn og passord, forklarer Engebretsen.

Falske nettsider en utfordring

Utfordringer med falskt innhold på nett er et stort samfunnsproblem. At folk er skeptiske blir også bekreftet i Telenors spørreundersøkelse. Hele 64 prosent av nordmenn over 18 år svarer at de ikke stoler på annonser fra nettbutikker de ikke har handlet i tidligere.

-Det opprettes enormt mange nettsider hver eneste dag. Svært mange av disse er laget for å stjele informasjon eller å svindle. Våre sikkerhetsfiltre foretar mange titalls millioner blokkeringer av kjente svindelsider hvert kvartal, sier Engebretsen.

En undersøkelse fra nettbetalingsselskapet Klarna gjennomført i 2022 viser at hele 300 000 nordmenn har blitt svindlet via en falsk nettbutikk.

November og desember er høysesong for denne typen svindel. Telenor forventer å se en økning i phsishingforsøk knyttet til netthandel og falske hentemeldinger i forbindelse med Black week og julehandelen.

-Telenor stopper det meste av svindelforsøk før det når kundene våre, likevel vil ingen kunne stoppe alt. Derfor er det viktig at vi alle er årvåkne særlig med tanke på lenker i meldinger eller tilbud som er for gode til å være sanne, sier Engebretsen.

Yngre mer utsatt

De siste ukene har det vært mye fokus i media på eldre som har blitt rammet av til dels grov svindel, men digital kriminalitet er ikke et samfunnsproblem som kun treffer eldre.

I Telenors spørreundersøkelse kommer det frem at folk i aldersgruppen 18-29 år oftere har blitt rammet av digital kriminalitet enn de øvrige aldersgruppene. I denne gruppen svarer fire av ti at de selv, eller noen de kjenner, har blitt offer for digital kriminalitet.

-Dette overrasker oss ikke. Denne aldersgruppen består av folk som er svært fortrolige med digitale verktøy. De er mer tilgjengelig på nett og er dermed også mer utsatt for angrep. Dessuten har de det til felles at de har hatt tilgang til internett hele livet og de er heller ikke like tilbøyelige til å ta sikkerhet på alvor, avslutter Engebretsen.

Fakta om undersøkelsen: Spørreundersøkelsen er en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av YouGov for Telenor i månedsskifte august/september. Undersøkelsen har 1014 respondenter.

Nøkkelord

Kontakter

PressetelefonKun til bruk for journalister

Tel:800 80 900

Bilder

Om Telenor Norge

Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Telenor Norge

Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding

Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye