Telenor med åpent fibernett
(Fornebu, 5. november 2024) I kommende bredbåndsregulering forventes det at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) reduserer eller fjerner spesifikke plikter på fibertilbyderne. I dag gjelder slik bredbåndsregulering nasjonalt og omfatter kun Telenor. Nå offentliggjør Telenor hvilken praksis selskapet vil følge i de ikke-regulerte områdene.
– Telenor har allerede et åpent fibernett og tilbyr en velfungerende markedsplass for kjøp av tilgang til vårt nett. I områdene som dereguleres vil Telenor opprettholde tilgang til fibernettet og markedsplassen, og produkttilbudet for grossistkundene vil følge det tilbudet Telenor tilbyr sluttkundene. Priser og vilkår vil kunne avvike fra de regulerte områdene, sier Hugo Erichsen, leder for Wholesale i Telenor.
Erichsen understreker at det for Telenor vil være et styrende prisingsprinsipp at marginen mellom Telenors sluttbrukerpriser og grossistpriser skal være slik at aktører som er like effektive eller mer effektive enn Telenor, kan oppnå lønnsomhet. I et konkurranseutsatt marked er det også rimelig å forvente at det blir større grad av kommersielle og individuelle tilpasninger enn det Telenor har anledning til i dag.
– Telenor registrerer at Lyse Tele har gått ut og indikert at de vil tilby åpen tilgang til alle Altibox sine fibernett via en felles markedsplass. I så fall er det sannsynlig at volumet av tilgjengelige grossistaksesser blir tilstrekkelig stort til at effektive tilgangskjøpere vil kunne bidra til en sunn konkurranse, sier Erichsen.
Telenor mener at i en slik situasjon bør et eventuelt gjenstående reguleringsbehov kunne håndteres gjennom en svært enkel og universell tilgangsplikt for identifiserte tilbydere med en særlig sterk markedsposisjon (SMP).
Nøkkelord
Kontakter
Anders KrokanPressesjefTelenor Norge
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Telenor stoppet 2,2 milliarder hendelser knyttet til digital kriminalitet i 202423.1.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 23. januar 2025) I løpet av 2024 foretok Telenors sikkerhetsfiltre 2,1 milliarder blokkeringer. I tillegg blokkerte Telenor 54,5 millioner svindelforsøk via anrop og 64,1 millioner via SMS. Hver dag, og ofte uten at vi merker det, blir vi nordmenn utsatt for forsøk på å bli frastjålet informasjon eller penger.
Nyttårsaften i Telenors nett: Rakettfart på Snapchat-trafikken1.1.2025 12:16:30 CET | Pressemelding
(Fornebu, 1. januar 2025) For åttende år på rad er det Snapchat-meldinger som dominerer når nordmenn ønsker hverandre godt nyttår. På det meste var Snapchat-trafikken 1247 prosent over normalen. Samtidig sendte Telenors kunder over 12.3 millioner tekstmeldinger på nyttårsaften.
2 av 3 irriterer seg over mobilbruk i selskaper23.12.2024 14:23:51 CET | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Telenor viser at hele 66 prosent av nordmenn irriterer seg over at folk er på mobilen i sosiale sammenkomster – noe som kan sette sitt preg på stemningen i årets juleselskaper.
Vi prater mer i telefonen enn før19.12.2024 11:04:26 CET | Pressemelding
(Fornebu, 19. Desember 2024) Vi tar færre telefonsamtaler, men samtalene varer lenger enn for ti år siden. I 2024 varte en gjennomsnittlig telefonsamtale i Telenors nett 3,3 minutter. Det er dobbelt så lenge som i 2013, da en gjennomsnittlig samtale varte i 1,6 minutter.
Organisering av nødnummertjenesten16.12.2024 11:48:09 CET | Pressemelding
Nkom har i dag publisert en delrapport der formålet er å diskutere løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag. Telenor har tidligere uttrykt at selskapet er positive til en debatt om en ny modell for organisering av nødnummertjenesten i Norge, inkludert å involvere flere mobiloperatører.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom