Hendelsesrapport oversendt Nkom
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
13. november kl. 10:23 førte planlagt arbeid ved en viktig sentral til strømbrudd. Normalt skal ikke et slikt strømbrudd få noen kundekonsekvens, da Telenor har bygget inn reserveløsninger (redundans) i sine systemer. Men da strømbruddet oppstod, fungerte ikke den automatiske omrutingen (georedundans) av trafikk til alternativ lokasjon som den skulle. Dette førte igjen til overbelastning av noen av systemene, inkludert systemet for bedriftstelefoni og nødnummer.
– Selv om vi nå har god oversikt over hva som skjedde, så fortsetter vi analysearbeidet for å fullstendig avdekke sammenhengene og komme helt til bunns i dette. Slik kan vi sikre at dette ikke skjer igjen, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
Problemene oppsto kl. 10:25, og analysene viser at mesteparten av nødanropene som feilet kom i perioden 10:25-10:50. Rapportens foreløpige analyser viser at trafikken til 110, 112 og 113 i all hovedsak kom frem etter kl. 10:50, selv om noen brukere hadde lang oppkoblingstid også etter dette. Fra 15:30 var alle tjenester normalisert.
Telenor gjennomfører nå en rekke tiltak, i tillegg til de grepene som ble satt i gang umiddelbart.
– Vi skal blant annet endre og forsterke rutiner ved planlagt arbeid, redusere rettetid og ha en full gjennomgang og forsterkning av nødmeldingstjenesten.
Positiv til debatt om modell:
– Vi ønsker også debatten om hvordan nødmeldingstjenesten kan organiseres best mulig fremover velkommen, inkludert involvering av flere operatører. Målet må være en modell som reduserer kompleksitet og øker robustheten, sier Engebretsen.
Kontakter
Anders KrokanPressesjefTelenor Norge
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Mobilproblemene rettet13.11.2024 17:01:50 CET | Pressemelding
Tiltakene som er blitt iverksatt for å løse sitasjonen har hatt ønsket effekt, og alle tjenestene våre fungerer som normalt. Vi fortsetter å følge situasjonen nøye.
Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding
Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el
Nannestad IL Håndball stakk av med pris fra Røde Kors og Telenor6.11.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Tiltak mot mobbing og utenforskap ga klingende mynt i klubbkassen for håndballaget fra Nannestad. Alle idrettslag som fullfører Røde Kors og Telenor sitt antimobbeprogram Bruk Hue er med i trekningen av 25.000 kr. Nannestad IL Håndball Jenter U16 ble denne rundens premievinnere.
Telenor med åpent fibernett5.11.2024 22:01:15 CET | Pressemelding
(Fornebu, 5. november 2024) I kommende bredbåndsregulering forventes det at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) reduserer eller fjerner spesifikke plikter på fibertilbyderne. I dag gjelder slik bredbåndsregulering nasjonalt og omfatter kun Telenor. Nå offentliggjør Telenor hvilken praksis selskapet vil følge i de ikke-regulerte områdene.
Telenor har oppgradert sikkerhetspakken SAFE5.11.2024 06:30:00 CET | Pressemelding
Telenor har oppgradert sikkerhetspakken SAFE. Blant nyhetene er «Kredittvakt» som varsler deg om noen forsøker å ta opp kreditt i ditt navn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom