Hendelsesrapport oversendt Nkom
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
13. november kl. 10:23 førte planlagt arbeid ved en viktig sentral til strømbrudd. Normalt skal ikke et slikt strømbrudd få noen kundekonsekvens, da Telenor har bygget inn reserveløsninger (redundans) i sine systemer. Men da strømbruddet oppstod, fungerte ikke den automatiske omrutingen (georedundans) av trafikk til alternativ lokasjon som den skulle. Dette førte igjen til overbelastning av noen av systemene, inkludert systemet for bedriftstelefoni og nødnummer.
– Selv om vi nå har god oversikt over hva som skjedde, så fortsetter vi analysearbeidet for å fullstendig avdekke sammenhengene og komme helt til bunns i dette. Slik kan vi sikre at dette ikke skjer igjen, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
Problemene oppsto kl. 10:25, og analysene viser at mesteparten av nødanropene som feilet kom i perioden 10:25-10:50. Rapportens foreløpige analyser viser at trafikken til 110, 112 og 113 i all hovedsak kom frem etter kl. 10:50, selv om noen brukere hadde lang oppkoblingstid også etter dette. Fra 15:30 var alle tjenester normalisert.
Telenor gjennomfører nå en rekke tiltak, i tillegg til de grepene som ble satt i gang umiddelbart.
– Vi skal blant annet endre og forsterke rutiner ved planlagt arbeid, redusere rettetid og ha en full gjennomgang og forsterkning av nødmeldingstjenesten.
Positiv til debatt om modell:
– Vi ønsker også debatten om hvordan nødmeldingstjenesten kan organiseres best mulig fremover velkommen, inkludert involvering av flere operatører. Målet må være en modell som reduserer kompleksitet og øker robustheten, sier Engebretsen.
Kontakter
Anders KrokanPressesjefTelenor Norge
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Telenor stoppet 2,2 milliarder hendelser knyttet til digital kriminalitet i 202423.1.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 23. januar 2025) I løpet av 2024 foretok Telenors sikkerhetsfiltre 2,1 milliarder blokkeringer. I tillegg blokkerte Telenor 54,5 millioner svindelforsøk via anrop og 64,1 millioner via SMS. Hver dag, og ofte uten at vi merker det, blir vi nordmenn utsatt for forsøk på å bli frastjålet informasjon eller penger.
Nyttårsaften i Telenors nett: Rakettfart på Snapchat-trafikken1.1.2025 12:16:30 CET | Pressemelding
(Fornebu, 1. januar 2025) For åttende år på rad er det Snapchat-meldinger som dominerer når nordmenn ønsker hverandre godt nyttår. På det meste var Snapchat-trafikken 1247 prosent over normalen. Samtidig sendte Telenors kunder over 12.3 millioner tekstmeldinger på nyttårsaften.
2 av 3 irriterer seg over mobilbruk i selskaper23.12.2024 14:23:51 CET | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Telenor viser at hele 66 prosent av nordmenn irriterer seg over at folk er på mobilen i sosiale sammenkomster – noe som kan sette sitt preg på stemningen i årets juleselskaper.
Vi prater mer i telefonen enn før19.12.2024 11:04:26 CET | Pressemelding
(Fornebu, 19. Desember 2024) Vi tar færre telefonsamtaler, men samtalene varer lenger enn for ti år siden. I 2024 varte en gjennomsnittlig telefonsamtale i Telenors nett 3,3 minutter. Det er dobbelt så lenge som i 2013, da en gjennomsnittlig samtale varte i 1,6 minutter.
Organisering av nødnummertjenesten16.12.2024 11:48:09 CET | Pressemelding
Nkom har i dag publisert en delrapport der formålet er å diskutere løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag. Telenor har tidligere uttrykt at selskapet er positive til en debatt om en ny modell for organisering av nødnummertjenesten i Norge, inkludert å involvere flere mobiloperatører.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom