Forskning på utøvelse av åndelig omsorg på sykehjem

Sykehjemsprest Anna Dalaker tildeles Olavstipendet for 2025. Det går til forskning for å øke og systematisere kunnskap på feltet der Den norske kirke møter mennesker med demens.

Sykehjemsprest Anna Dalaker tildeles Olavstipendet for 2025. Foto: Den norske kirke.

Hvordan arbeider den norske kirke best med trosutøvelsen i sykehjem? Om lag 100 000 nordmenn har en demenssykdom i dag og tilfellene er økende i takt med at vi nordmenn blir eldre.

– Prester, diakoner og andre kirkelige medarbeidere møter hele tiden mennesker med ulike sykdommer, også demens. Det er i dag mye god forståelse for hva dette handler om. Samtidig trenger kirka å øke sin kompetanse på tilretteleggelse av trosutøvelse for mennesker med demens, og derfor er vi glad for neste års Olavstipend-prosjekt, sier preses Olav Fykse Tveit.

Olavsstipendet deles ut av Bispemøtet i Den norske kirke og går til kompetanseheving og forskning på et samfunnsaktuelt tema.

Barndommen trer fram

Sykehjemsprest Anna Dalaker tildeles Olavstipendet for 2025. Det skal gå til forskning for å øke og systematisere kunnskap på feltet der Den norske kirke møter mennesker med demens.

– Det som kjennetegner tro hos dem som har demenssykdom, er at de søker tryggheten i ritualer og i den personlige kontakten, sier Dalaker.

– Barndommen trer tydelig fram hos personer med demens, og i den generasjonen som er eldst nå, var det mange som bad aftenbønn og gikk i søndagskole. I tillegg lærte de salmer, fadervår og mye bibelhistorie på skolen.

Verdsatt

Dalaker har arbeidet som prest på Tasta sykehjem i ti år:

– Det er ingen steder jeg har blitt så verdsatt som prest som i sykehjemmet! Jeg håper med denne forskningen å stryke mulighet for trosutøvelse for personer med demens. Mange trenger bare hjelp til å huske en bønn eller en salme. Vi har et opplegg med lysandakter som er vi får god tilbakemelding på, også blant personalet. De sier at når vi har hatt lysandakter sammen, opplever de at det blir en ro i avdelingen.

Alle mennesker har rett til å utøve sin tro, og når sykdom rammer skal Den norske kirke kunne tilby tilrettelagt trospraksis ved å dele evangeliet, invitere til bønn og sang og nattverdfellesskap.

Sykehjemsprest Anna Dalaker og preses Olav Fykse Tveit. Foto: Den norske kirke.

Jorunn Strand AskelandPressekontakt og nestleder, avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt

Tel:40405015ja329@kirken.no

Sykehjemsprest Anna Dalaker og preses Olav Fykse Tveit. Foto: Den norske kirke.

Om oss

65 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd og alle biskopene.

Mer himmel på jord