Strømmen Gård vinner landbrukspris!

Morten og Siw-Merete Risto og Strømmen Gård har vunnet Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Troms i 2024.

- Dette er første gangen jeg får del ut BU prisen i landbruket, og jeg blir ekstra imponert når årets vinner kan vise til medaljer i både NM og VM for ost, samt at de, som en av yderst få i Nord-Norge, har egen fysisk butikk for lokalmat, sier regiondirektør for Innovasjon Norge i Arktis, Anne Berit Figenschau.

- Strømmen Gård er definitivt en forkjemper og forbilde for småskalaprodusenter i hele landet, sier hun.

Prisvinneren er stolt over å få tildelt BU-prisen for 2024:

- Veldig hyggelig å bli lagt merke til og satt pris på, sier Morten Risto fra Strømmen Gård.

Blant verdens beste oster

På Strømmen gård i Nordreisa kommune ligger en av verdens beste osteprodusenter. Med mottoet «glade geiter gir gode råvarer» har den lille osteprodusenten vunnet NM-gull og senere bronsemedalje i VM for sin «Strømmen Chevre».

Prisvinnerne har vært på ystekurs flere steder i verden, og de har alltid hatt et sterkt ønske om å få drive med denne typen lokalmatproduksjon.

- Det nytter å bygge kompetanse, sier Morten om de mange turene og kursene.

Fysisk lokalmatbutikk

Utviklingen av gården fortsetter for prisvinnerne. Geitefjøsen er nå under utvidelse, og i sommer etablerte de Reisa Lokalmat AS. De overtok så et butikklokale på Storslett, hvor det nå selges lokalmat fra småskalaprodusenter fra Gudbrandsdalen i sør til Nordreisa i nord.

Utviklingen hadde blitt vanskelig uten hjelp fra barna, kan prisvinnerne fortelle. Jean Kasper, Siri Mari, Ine Kristine og avløseren på gården fra Ukraina. De bidrar med alt fra hjelp i fjøsen, butikken, sosiale medier og regnskap.

Bedriftsutviklingsprisen i landbruket

Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner. De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner.