130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil
Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.
Fra 1894 og inn i fremtiden
Tidligere i år fikk den 130 år gamle Benz Motor-Velociped en kjøretur på området til Mercedes-Benz fabrikken i Sindelfingen, som også er hjemmet til innovative Factory 56. Her tester Mercedes-Benz blant annet bruken av humanoide roboter i produksjonslogistikken, og det er et prosjekt som i dag er like innovativt som det utviklingen og produksjonen av den første serieproduserte bilen var for 130 år siden.
Det var Mercedes-Benz Classic, i samarbeid med selskapets eget Classic Centre i Fellbach, som klargjorde Motor-Velociped før kjøreturen. Deres ekspertise, sammen med omfattende historiske dokumenter og informasjon fra arkivene, sikret at nåtidens Velociped-tur var så tro mot de originale standardene som mulig. Motor-Velociped var tidligere utstilt ved Mercedes-Benz-museet, men har i jubileumsåret 2024 vært til stede på utvalgte arrangementer.
Den innovative serieproduserte bilen som ble en bestselger
Med sin lette konstruksjon markerte den innovative Benz Motor-Velociped et vendepunkt for bilindustrien i 1894. "Etterspørselen etter dette kjøretøyet var bokstavelig talt overveldende. Det vi laget, ble solgt umiddelbart." Slik husket biloppfinner Carl Benz det i et intervju i 1909. Totalt ble det bygget rundt 1.200 eksemplarer av modellserien ved Benz-fabrikken i Mannheim mellom 1894 og 1902. Modellen – kjent som "Velo" i kortform – var den første serieproduserte personbilen i historien.
Benz & Cie. beskrev ytelsene til den suksessfulle bilen slik i 1894: "Velociped har en motor som kan yte 1,5 hestekrefter". To år senere ble følgende uttalt om topphastighet og kjøreegenskaper: "Velociped kan tilbakelegge omtrent 20 kilometer på en time og overkomme stigninger på opptil 10 prosent på gode veier". Prisen for bilen var 2.000 mark, og det var "inkludert de fineste innredninger og lanterner".
Innovasjonstakten var høy. Fra 1896 og utover tilbød Benz kraftigere motorer og flere utstyrsmuligheter. Som en luksuriøs versjon av Motor-Velociped, kom modellen Benz Comfortable med lengre karosseri, et tredje gir tilgjengelig mot ekstra kostnad, mer forseggjorte setetrekk, et bakovervendt barnesete og en sveiv for enklere oppstart. Ekstrautstyr inkluderte også pneumatiske dekk for bedre kjøreegenskaper.
Kontinuerlig utvikling
Bilkonseptet ble produsert som Benz Motor-Velociped frem til 1900, og som Benz Comfortable frem til 1902, og ble i disse årene kontinuerlig videreutviklet. Ytelsen til den 1-liters ensylindrede motoren med vertikalt svinghjul økte, fra 1,5 hestekrefter i den første Benz Velociped fra 1894, til 4,5 hestekrefter i Benz Comfortable fra 1902. Fra 1901 (3,5 hestekrefter) til 1902, økte ytelsen alene med imponerende 28,5 prosent.
Modellserien ble også en eksportsuksess. Det vises blant annet i den trespråklige bilbrosjyren på tysk, engelsk og fransk fra 1901. I Frankrike ble «Velo» markedsført som «Éclair» («Lyn»). I 1895 ga Benz lisens til det britiske ingeniørselskapet Arnold for produksjon av Motor-Velociped. "Arnold Motor Carriage" var en av de første britiske bilene.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
De første VAN.EA-prototypene er klare for testing9.10.2024 09:22:54 CEST | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans iverksetter neste fase av elektrifiseringsstrategien med plattformen VAN.EA. Fra 2026 vil alle nyutviklede mellomstore og store biler fra Mercedes-Benz Vans være basert på den modulære, fleksible og skalerbare elektriske plattformen VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). De første prototypene er nå på offentlige veier.
Mercedes-AMG ONE setter nok en gang banerekord på Nürburgring-Nordschleife4.10.2024 10:09:37 CEST | Pressemelding
Mercedes-AMG ONE har vært den raskeste gatelovlige produksjonsbilen på Nürburgring-Nordschleife siden oktober 2022. Med kun seg selv som rival, har den igjen bevist sin overlegne ytelse ved å slå sin egen rekord.
Mercedes-Benz øker topphastigheten til 95 km/t på nivå 3 for autonom kjøring3.10.2024 14:16:53 CEST | Pressemelding
DRIVE PILOT, systemet til Mercedes-Benz for autonom kjøring, kan nå under visse forutsetninger benyttes i hastigheter opp til 95 km/t på motorveier i Tyskland. Salgsstart er planlagt til starten av 2025, og eksisterende DRIVE PILOT-kunder vil få oppdateringen gratis.
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Cabriolet er klar for bestilling30.9.2024 14:53:54 CEST | Pressemelding
Den nye Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Cabriolet tilbyr enestående design, dynamisk kjøreopplevelse og muligheten til å oppnå en følelse av frihet på sekunder. Bilen kan bestilles i Norge med startpris på 1.706.625 kroner (ekskl. levering), og er ventet på norske veier våren 2025.
Mercedes-Benz og Hydro samarbeider om bærekraftig utvikling av forsyningskjeden for aluminium i Amazonas25.9.2024 15:37:18 CEST | Pressemelding
Mercedes-Benz og Hydro utvider sitt strategiske partnerskap for å fremme positiv utvikling for mennesker og natur langs aluminiumforsyningskjeden i delstaten Pará i Amazonas, Brasil. Dette er en videreføring av avtalen fra 2022 der de to aktørene sammen jobber mot produksjon av lavkarbon-aluminium.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom