Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.

- Nye elektriske GLC blir en viktig modell for det norske markedet. Med avansert 4MATIC firehjulsdrift, imponerende rekkevidde og lynrask lading, er den som skreddersydd for norske kjøreforhold. Vi vet at våre kunder forventer en bil som kombinerer innovasjon, komfort og praktiske løsninger, og der vil nye GLC virkelig levere, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Imponerende ladehastighet og lang rekkevidde
Med en 800-volts arkitektur og en sofistikert drivlinje oppnår GLC en imponerende rekkevidde selv under kalde forhold. Arkitekturen optimerer både effektivitet og ytelse, og reduserer ladetiden betydelig. Ulike varianter av høyvoltbatteriet vil være tilgjengelig, og toppversjonen vil støtte DC-lading med vedvarende hastigheter på over 320 kW*, noe som gjør lange kjøreturer enklere og mer effektive. Utover den anvendelige kapasiteten er batteriene også forskjellige i cellekjemi, der toppversjonen oppnår en høy gravimetrisk energitetthet. Dette gir lengre rekkevidde og lettere batterier, noe som forbedrer kjøretøyets effektivitet og ytelse.
Elektriske GLC vil få varmepumpe som standard. Den kan utnytte tre energikilder som inkluderer spillvarme fra den elektriske drivenheten, spillvarme fra batteriet og omgivelsesluft. Varmepumpen legger til rette for høy ladeytelse ved å forhåndskondisjonere høyvoltbatteriet til dets optimale temperaturområde før hurtiglading. Samtidig er det i tråd med Mercedes-Benz sin filosofi om at effektivitet ikke skal gå på kompromiss med passasjerenes komfort og velvære. Selv under hurtiglading forblir interiøret på en behagelig temperatur – et utviklingsmål validert under testing i Sverige.

Omfattende testprogram
Mercedes-Benz gjennomfører omfattende tester under ekstreme forhold nær polarsirkelen av alle nye modeller. Der får bilene oppleve temperaturer ned i minus 25 grader Celsius. Utover veitesting i nord, har testsenteret i Arjeplog flere testbaner. Disse inkluderer blant annet utfordrende bakker med stigninger på opptil 20 prosent og testbaner med varierende friksjonskoeffisienter, som alle stiller betydelige krav til bilene.
Det utføres mer enn 500 individuelle tester som en del av prøveprogrammet for en ny Mercedes-Benz-modell. For elektriske kjøretøy er mer enn hundre tester lagt til standardprosedyrene. Nye utfordringer for et elektrisk kjøretøy inkluderer effekten til den elektriske motoren under en kaldstart med et kaldt batteri, rekkevidde i kundenes kjøreforhold, håndtering av ladekabler og forkondisjonering. I tillegg er den spesifikke tilpasningen av kjøredynamikken og ESP®-systemet avgjørende.
I tillegg til vintertesting, gjennomføres også sommertesting med temperaturer opp til 50 grader Celsius. Dette sikrer at bilen lever opp til de strenge kravene fra både produsenten og kundene. For selv under ekstreme forhold og i alle relevante bruksscenarier, må en Mercedes-Benz være funksjonell og pålitelig.
*Tallene er foreløpige, da bindende WLTP-verdier ennå ikke er tilgjengelige
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
Mercedes-Benz Sprinter fyller 30 år14.2.2025 10:07:53 CET | Pressemelding
I 1995 lanserte Mercedes-Benz modellen Sprinter, en varebil som gjennom årene har stått for kvalitet, innovasjon og variasjon. I 2025 er Sprinter mer allsidig enn noensinne der den også tilbys som helelektriske eSprinter med en rekkevidde på opptil 440 kilometer (WLTP).
30 år siden Mercedes-Benz introduserte det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP®6.2.2025 14:55:16 CET | Pressemelding
Det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® er en milepæl innen aktiv bilsikkerhet. Systemet hadde verdenspremiere i S-Klasse Coupé (C140) i 1995 hvor det ble introdusert som standardutstyr på utgaven med V12-motor. I 1999 ble Mercedes-Benz det første merket til å utstyre alle sine personbilmodeller med ESP® som standard.
Nye E-Klasse All-Terrain er nå tilgjengelig for bestilling16.1.2025 10:45:42 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain byr på høyere bakkeklaring, luftfjæring og firehjulstrekk som standard. Nå er den tilgjengelig for bestilling som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Startprisen for utgaven E 300 de All-Terrain Special Edition Plus begynner på 1.055.275,- (ekskl. levering)*. De første kundebilene forventes på norske veier i løpet av våren 2025.
Mercedes-Benz tar individualisering til nye høyder med MANUFAKTUR19.12.2024 13:53:59 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz utvider sitt MANUFAKTUR-program og åpner samtidig et helt nytt MANUFAKTUR-studio. Her møter toppmoderne produksjonsmetoder et tradisjonelt håndverk for å oppfylle de mest krevende kundeønskene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom