130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil

Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.

Benz Motor-Velociped med 1,5 hk motor fra 1894 kjøres ved Mercedes-Benz sitt anlegg i Sindelfingen i forbindelse med 130-årsjubileet i 2024. Mercedes-Benz

Fra 1894 og inn i fremtiden
Tidligere i år fikk den 130 år gamle Benz Motor-Velociped en kjøretur på området til Mercedes-Benz fabrikken i Sindelfingen, som også er hjemmet til innovative Factory 56. Her tester Mercedes-Benz blant annet bruken av humanoide roboter i produksjonslogistikken, og det er et prosjekt som i dag er like innovativt som det utviklingen og produksjonen av den første serieproduserte bilen var for 130 år siden.

Det var Mercedes-Benz Classic, i samarbeid med selskapets eget Classic Centre i Fellbach, som klargjorde Motor-Velociped før kjøreturen. Deres ekspertise, sammen med omfattende historiske dokumenter og informasjon fra arkivene, sikret at nåtidens Velociped-tur var så tro mot de originale standardene som mulig. Motor-Velociped var tidligere utstilt ved Mercedes-Benz-museet, men har i jubileumsåret 2024 vært til stede på utvalgte arrangementer.

Den innovative serieproduserte bilen som ble en bestselger
Med sin lette konstruksjon markerte den innovative Benz Motor-Velociped et vendepunkt for bilindustrien i 1894. "Etterspørselen etter dette kjøretøyet var bokstavelig talt overveldende. Det vi laget, ble solgt umiddelbart." Slik husket biloppfinner Carl Benz det i et intervju i 1909. Totalt ble det bygget rundt 1.200 eksemplarer av modellserien ved Benz-fabrikken i Mannheim mellom 1894 og 1902. Modellen – kjent som "Velo" i kortform – var den første serieproduserte personbilen i historien.

Benz & Cie. beskrev ytelsene til den suksessfulle bilen slik i 1894: "Velociped har en motor som kan yte 1,5 hestekrefter". To år senere ble følgende uttalt om topphastighet og kjøreegenskaper: "Velociped kan tilbakelegge omtrent 20 kilometer på en time og overkomme stigninger på opptil 10 prosent på gode veier". Prisen for bilen var 2.000 mark, og det var "inkludert de fineste innredninger og lanterner".

Innovasjonstakten var høy. Fra 1896 og utover tilbød Benz kraftigere motorer og flere utstyrsmuligheter. Som en luksuriøs versjon av Motor-Velociped, kom modellen Benz Comfortable med lengre karosseri, et tredje gir tilgjengelig mot ekstra kostnad, mer forseggjorte setetrekk, et bakovervendt barnesete og en sveiv for enklere oppstart. Ekstrautstyr inkluderte også pneumatiske dekk for bedre kjøreegenskaper.

Kontinuerlig utvikling
Bilkonseptet ble produsert som Benz Motor-Velociped frem til 1900, og som Benz Comfortable frem til 1902, og ble i disse årene kontinuerlig videreutviklet. Ytelsen til den 1-liters ensylindrede motoren med vertikalt svinghjul økte, fra 1,5 hestekrefter i den første Benz Velociped fra 1894, til 4,5 hestekrefter i Benz Comfortable fra 1902. Fra 1901 (3,5 hestekrefter) til 1902, økte ytelsen alene med imponerende 28,5 prosent.

Modellserien ble også en eksportsuksess. Det vises blant annet i den trespråklige bilbrosjyren på tysk, engelsk og fransk fra 1901. I Frankrike ble «Velo» markedsført som «Éclair» («Lyn»). I 1895 ga Benz lisens til det britiske ingeniørselskapet Arnold for produksjon av Motor-Velociped. "Arnold Motor Carriage" var en av de første britiske bilene.

Mercedes-Benz
Benz Motor-Velociped med 1,5 hk-motor fra 1894. Bildet er tatt i mars 2024 foran garasjen ved det tidligere hjemmet til Benz-familien i Ladenburg. Bygningen er verdens første garasje bygget spesielt for en bil.
Mercedes-Benz
Carl Benz i mørk dress med barna sine i en Benz Motor-Velociped. Bildet er fra 1894.
Mercedes-Benz
Annonse fra Benz & Cie for Benz Motor-Velociped i 1894.