130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil
Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.

Fra 1894 og inn i fremtiden
Tidligere i år fikk den 130 år gamle Benz Motor-Velociped en kjøretur på området til Mercedes-Benz fabrikken i Sindelfingen, som også er hjemmet til innovative Factory 56. Her tester Mercedes-Benz blant annet bruken av humanoide roboter i produksjonslogistikken, og det er et prosjekt som i dag er like innovativt som det utviklingen og produksjonen av den første serieproduserte bilen var for 130 år siden.
Det var Mercedes-Benz Classic, i samarbeid med selskapets eget Classic Centre i Fellbach, som klargjorde Motor-Velociped før kjøreturen. Deres ekspertise, sammen med omfattende historiske dokumenter og informasjon fra arkivene, sikret at nåtidens Velociped-tur var så tro mot de originale standardene som mulig. Motor-Velociped var tidligere utstilt ved Mercedes-Benz-museet, men har i jubileumsåret 2024 vært til stede på utvalgte arrangementer.
Den innovative serieproduserte bilen som ble en bestselger
Med sin lette konstruksjon markerte den innovative Benz Motor-Velociped et vendepunkt for bilindustrien i 1894. "Etterspørselen etter dette kjøretøyet var bokstavelig talt overveldende. Det vi laget, ble solgt umiddelbart." Slik husket biloppfinner Carl Benz det i et intervju i 1909. Totalt ble det bygget rundt 1.200 eksemplarer av modellserien ved Benz-fabrikken i Mannheim mellom 1894 og 1902. Modellen – kjent som "Velo" i kortform – var den første serieproduserte personbilen i historien.
Benz & Cie. beskrev ytelsene til den suksessfulle bilen slik i 1894: "Velociped har en motor som kan yte 1,5 hestekrefter". To år senere ble følgende uttalt om topphastighet og kjøreegenskaper: "Velociped kan tilbakelegge omtrent 20 kilometer på en time og overkomme stigninger på opptil 10 prosent på gode veier". Prisen for bilen var 2.000 mark, og det var "inkludert de fineste innredninger og lanterner".
Innovasjonstakten var høy. Fra 1896 og utover tilbød Benz kraftigere motorer og flere utstyrsmuligheter. Som en luksuriøs versjon av Motor-Velociped, kom modellen Benz Comfortable med lengre karosseri, et tredje gir tilgjengelig mot ekstra kostnad, mer forseggjorte setetrekk, et bakovervendt barnesete og en sveiv for enklere oppstart. Ekstrautstyr inkluderte også pneumatiske dekk for bedre kjøreegenskaper.
Kontinuerlig utvikling
Bilkonseptet ble produsert som Benz Motor-Velociped frem til 1900, og som Benz Comfortable frem til 1902, og ble i disse årene kontinuerlig videreutviklet. Ytelsen til den 1-liters ensylindrede motoren med vertikalt svinghjul økte, fra 1,5 hestekrefter i den første Benz Velociped fra 1894, til 4,5 hestekrefter i Benz Comfortable fra 1902. Fra 1901 (3,5 hestekrefter) til 1902, økte ytelsen alene med imponerende 28,5 prosent.
Modellserien ble også en eksportsuksess. Det vises blant annet i den trespråklige bilbrosjyren på tysk, engelsk og fransk fra 1901. I Frankrike ble «Velo» markedsført som «Éclair» («Lyn»). I 1895 ga Benz lisens til det britiske ingeniørselskapet Arnold for produksjon av Motor-Velociped. "Arnold Motor Carriage" var en av de første britiske bilene.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder




Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
1 megawatt lading med CONCEPT AMG GT XX9.9.2025 13:57:36 CEST | Pressemelding
Med CONCEPT AMG GT XX har Mercedes-AMG ikke bare tilbakelagt 40.075 kilometer på rekordtid i Nardò, men også demonstrert sitt potensiale på en prototype-ladestasjon ved å oppnå en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Dette viser veien for et nytt kapittel innen høyytelsesteknologi og fremtidens hurtiglading.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC8.9.2025 15:15:52 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.
Nå er nye elektriske CLA klar for bestilling4.9.2025 09:54:41 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz CLA imponerer med en rekkevidde på opptil 780 kilometer og lynrask ladehastighet på opptil 320 kW. Nå er den klar for bestilling med en startpris på kr. 549.900,-* for CLA 250+ og kr. 599.900,- for CLA 350 4MATIC. De første kundebilene ventes på norske veier våren 2026.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake: Elektrisk eleganse for hele familien15.7.2025 20:30:00 CEST | Pressemelding
CLA Shooting Brake med EQ-teknologi, den første helelektriske stasjonsvognen fra Mercedes-Benz, kombinerer elektrisk innovasjon med imponerende plass, perfekt for alt fra hverdagens gjøremål til lange reiser. Med panoramatak og en rekkevidde på opptil 761 km (WLTP) setter den en ny standard for komfort, stil og elektrisk rekkevidde i sin klasse. Levering til norske kunder forventes fra våren 2026.
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom