Statsbudsjettet: øker grønne lån og tilskudd til næringslivet

Statsbudsjettet styrker Innovasjon Norges verktøy for grønn omstilling og innovasjon. Innovasjon Norge får et nytt oppdrag for helseinnovasjon, mer til reiseliv og midler til en gründersatsing.

Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.
Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Astrid Waller

– I 2025 vil Innovasjon Norge ha gode ordninger for grønn omstilling. Statsbudsjettet styrker Innovasjon Norge som grønn industri- og innovasjonsbank, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Regjeringen foreslår en ny utlysning for «grønn plattform» og opprettholder nivået på miljøteknologiordningen. Sammen med låneordningen for grønn industrifinansiering styrker dette tilbudet til bedrifter som driver grønn næringsutvikling og innovasjon. Regjeringen foreslår videre å øke rammene til bioøkonomiprosjekter under Bionova, som er del av Innovasjon Norge.

– Vi er også glade for å se satsinger på gründere, reiseliv og helseinnovasjon. Det viser at regjeringen anerkjenner behovet for nyskaping og omstilling på tvers av sektorer, sier Haugli.

Innovasjon Norge får oppdrag fra åtte departementer, i tillegg til fylkeskommunene, med en total bevilgning på over 5,5 milliarder kroner.

Ny satsing på helseinnovasjon

Regjeringen foreslår at Innovasjon Norge får fire millioner kroner til et nytt akseleratorprogram for helseinnovasjon.

– Det er gledelig at regjeringen anerkjenner behovet for innovasjon i helse. Utfordringene i helsesektoren er store, men løsningene som utvikles skaper også eksportmuligheter. Med sin teknologi og kompetanse er norsk næringsliv unikt posisjonert til å gripe mulighetene, sier Haugli.

Gründersatsing

Regjeringen foreslår at Innovasjon Norges gründerordninger styrkes med 52 millioner kroner.

– Vi er helt avhengige av gründere. Gründersatsingen er derfor gledelig. Samtidig må vi styrke innsatsen ytterliggere for skalering. Innovasjon Norge har sammen med Forskningsrådet foreslått en offentlig-privat akselerator for teknologiselskaper med stort potensial til neste års statsbudsjett, sier Haugli.

Reiseliv

Regjeringen foreslår å øke Innovasjon Norges reiselivsoppdrag med ti millioner kroner.

– Reiselivet er en viktig næring i hele Norge. Denne økningen gir Innovasjon Norge mulighet til å jobbe enda tettere med næringen om utvikling av reiselivet, sier Haugli.

Klynger og eksport

Regjeringen foreslår å kutte i støtten til klyngeprogrammet med 26 millioner kroner.

– Det vil påvirke fremtiden til klyngene. Det kan dermed bli færre klynger i årene som kommer, sier Haugli.

Regjeringen øker ikke støtten til Innovasjon Norges eksportarbeid.

– Innovasjon Norge har over tid måttet legge ned kontor i flere eksportmarkeder. Ambisjonene for eksport er store, mens vår kapasitet til å bistå norske bedrifter har blitt svekket over tid, sier Haugli.