Kjørt aller lengst på strøm
I løpet av 14 måneder har Verdalskalk kjørt 120.000 kilometer med sin batterielektriske lastebil med Scanias nye og kraftige drivlinje. Uten nevneverdige utfordringer.
Bilen Verdalskalk fikk i februar i fjor, er levert av Scania Pilot Partner. Det er en prototype laget av Scania for å teste ny teknologi i reelle kundeoperasjoner.
- Det har egentlig gått over all forventning, sier Knut Reinsborg som er en to faste sjåfører på bilen som har gått to skift helt siden den kom.
Vogntoget går i ordinær trafikk mellom Verdalskalk sitt brudd i på lik linje med de 11 andre vogntogene som frakter kalkstein ned til havna. Eneste forskjell er at de andre bilene kjører med en totalvekt på 70 tonn, mens elbilen kjører med 66. I tillegg har de justert rutene og hvilke fraksjoner som kjøres slik at behovet for vibrator for å få ut massene er minst mulig. Det er gjort for å utnytte bilen best mulig.
Optimal rute
Verdalskalk henter steinen i bruddet i Tromsdalen 20 kilometer øst for Verdal havn. Bruddet ligger på ca. 250 høydemeter over havet, og brorparten leveres nede på havna. Dermed går bilene tomme i motbakkene og med lass utfor.
Bilen som Verdalskalk skal bruke i tre år fra Scania Pilot Partner, er bygget med den elektriske maskinen med tre motorer og en sekstrinns girkasse som er integrert i en enhet. Dette er samme drivlinje som Scania begynte å levere til kunder på nyåret i år. Batteripakken som sitter på bilen, er den samme som Scania har levert på elektriske distribusjonsbiler siden disse ble lansert i 2020. Laderen på bilen er oppgradert til 280 kWh, men ladehastigheten begrenses enn så lenge av laderen Verdalskalk bruker.
Enorm regenerering
Med det kjøremønsteret Knut Reinsborg og kollegaen Geir Svorkmo har, så regenererer de så mye strøm på de tre første turene at de har nok strøm på batteriene også til den fjerde runden uten å lade.
Knut Reinsborg begynte å kjøre lastebil som 22-åring og har kjørt veldig mye forskjellig. Han var nysgjerrige på hva elbilen faktisk var og innrømmer at han hadde en liten skepsis. Samtidig har det vært spennende å få være med på å teste ut helt ny teknologi som ikke har vært testet ut tidligere.
Noen småfeil
Bilen har fungert svært godt, og den har nesten ikke vært innom det lokale Scania-verkstedet på Verdal som står parate til å bistå om det skulle dukke opp utfordringer.
- Vi har hatt én stans ute langs veien. Da viste det seg å være feil på en giver. Ellers hadde vi litt utfordringer med noen ventiler som frøs da den første sprengkulda satte inn i fjor, sier Elisabeth Wiik Moe, driftssjef i Verdalskalk. Etter litt testing fant ingeniørene fra Scania Pilot Partner en løsning som eliminerte disse utfordringene.
I tillegg har bilen vært på verksted en runde for å utbedre påbygget, men det hadde ikke noen relasjon til selve bilen.
Ønsker flere
Verdalskalk har en overordnet målsetning om å ha en bilpark bestående av 75 prosent utslippsfrie og grønne lastebiler i 2030. De ønsker seg flere elbiler, men for øyeblikket er tilgangen til nok strøm for å kunne drifte dem den største utfordringen.
Beregningene til Verdalskalk da elbilen ble tatt i bruk, viste en besparelse på 58.800 liter diesel årlig med én elbil. Det gir et CO2-kutt på formidable 156 tonn på denne bilen alene.
- Når vi skal ha elektriske lastebiler neste gang, ønsker vi å få biler med fire akslinger og med totalvekt på 70 tonn på hele vogntoget, slik som vi har på de dieseldrevne lastebilene. Litt større batteripakker som gjør at vi kan droppe to ladepauser vi nå har i løpet av skiftet, står også på ønskelisten, sier Elisabeth Wiik Moe. Også raskere lading, som er standard på den nye generasjonen elektriske lastebiler fra Scania, står på ønskelisten.
Vil ikke tilbake
Verken Knut Reinsborg eller kollega Geir Svorkmo vil tilbake til den gamle dieselbilen. De har fått en helt ny arbeidshverdag og kjøreopplevelse.
- Du får jo nesten tinnitus når jeg en sjelden gang kjører en dieselbil nå, sier Knut Reinsborg og flirer.
Scania P45 6x2*4
El-motor med 450 kW og 3500 Nm kontinuerlig effekt
9 batterier (totalt 300 kWh)
6-trinns girkasse
4,55 m akselavstand
Navreduksjon på drivaksel
280 kW ladekapasitet
CP17N-hytte (P-serie hvilehytte)
Egenvekt på bil – 15 tonn
74 tonns teknisk totalvekt
Dumperpåbygg med sidetipp fra Maur Bilpåbygg
Bilen er leveret og følges av Scania Pilot Partner
Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Om Norsk Scania
Norsk Scania er i dag Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2023 solgte selskapet transportløsninger for 7 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land, noe som gir grenseløse muligheter i en spennende bransje.
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Scania Touring LBG/LNG vinner Sustainable Bus Award 20257.11.2024 14:42:55 CET | Pressemelding
Scania er glad for å ha mottatt prisen Sustainable Bus Award 2025 for Scania Touring LBG/LNG. Prisen anerkjenner Scanias forpliktelse for en grønnere fremtid innen persontransport.
Scania introduserer enhetlige servicetjenester over hele Europa26.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
- Denne lanseringen kommer på et tidspunkt da vi ser at kundene våre vokser i størrelse og driver virksomhet med oss i flere land samtidig, sier Mikael Blom, produktsjef hos Scania CV. Kjøretøy brukes oftere på tvers av landegrensene, og flåtene blir større. Med Services 360 blir Scania den første leverandøren som kan tilby flåteeiere en enkel måte å få tilgang til og kjøpe nøyaktig de samme serviceløsningene over hele Europa. Tjenestenavn, innhold og deres vilkår og betingelser har tradisjonelt vært nasjonalt anliggende, i beste fall, i transportbransjen. Scania forbedrer nå kundeopplevelsen ved å introdusere modulerte, komplette løsninger der kundene setter innholdsnivået i dialog med Scania. Deretter vil alle Scania-kunder vite nøyaktig hva de kan forvente – og det samme vil hele servicenettverket. – Fra nå av kan europeiske flåteeiere stole på at uansett hvor de går på kontinentet, vil de få full anerkjennelse og hjelp for sin komplette serviceløsning, sier Blom. Services 360 gir e
Airbager blir standard hos Scania13.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Norsk Scania tar et viktig grep for trafikksikkerheten. Fra nå blir airbager standard på alle nye Scania lastebiler i Norge.
Ble reddet av sideairbagen12.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
SOGNDAL: Sideairbagen ble redningen for Sven Eirik Heggestad. Han ble den første i Norge som løste ut sideairbagen som Scania er alene om å levere i lastebil.
Sparer inntil åtte prosent3.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
På den internasjonale maritime industrimessen SMM 3.–6. september presenterer Scania den nye 13-liters DI13-marinemotoren for fremdrift og hjelpebruk. Dette er Scanias mest avanserte marinemotor, som overgår høye ytelses- og pålitelighetsstandarder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom