Støtteordning for miljøteknologi tom for penger

Alt fra energisparende båtpropeller til nyskapende fiskefôr har fått støtte gjennom ordningen i 2024. Nå må nye prosjekter vente til 2025.

Bilde av fire personer som sitter i en lys trapp med rekkverk.
Litech er en av bedriftene som fikk støtte til å utvikle miljøteknologi i år. De utvikler sensorteknologi som gjør at batterier i for eksempel leker og ipader ikke forårsaker branner på avfallsanlegg. Slike branner fører til giftig røyk og til at slukkevann renner ut i naturen. Fra venstre: Joschka Winkel, Synne Sauar, John Byron og Ida Marie Pedersen i Litech. John Byron

Den populære ordningen retter seg mot teknologibedrifter og leverandører av ny miljøteknologi. De aller siste søknadene som kan håpe å få støtte i år, behandles i disse dager.

-Vi kan dessverre ikke gi tilskudd fra denne ordningen til flere prosjekter i 2024, men har andre gode ordninger som kan være aktuelle. Ta kontakt for å sparre med en av våre kunderådgivere, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge

Bedrifter som søker midler fra denne ordningen, utvikler ny miljøteknologi for salg. Det betyr at ordningen ikke bare bidrar til å få fram bedre løsninger for klima og miljø, men også til å styrke norske bedrifters lønnsomhet og konkurransekraft.

Tilskuddet tar ned risikoen for norske bedrifter som bidrar med løsninger for det grønne skiftet, men potten har variert stort fra år til år. Regjeringen offentliggjør hvor mye den ønsker å sette av til miljøteknologi for neste år i forslaget til statsbudsjett for 2025 som legges fram mandag 7. oktober.

Innvilget beløp

(millioner kroner )

Antall prosjekter

270 (anslag)

72 (anslag)

Miljøteknologiordningen gir tilskudd til utvikling, testing og demonstrasjon av ny miljøteknologi.

Foto Tom Hansen