Norsk Scania

Rekordlangt på strøm

Del

Knut Ruud ville erfare hvordan det nye batterielektriske Scania vogntoget fungerte på en skikkelig langtur. Det gikk over all forventning.

1830 KILOMETER: Ruuds Transport ville prøve sin nye batterielektriske Scania på en skikkelig langtur. Derfor kjørte de fra Nord-Odal til Alta. Her passerer de Saltfjellet på vei nordover 1830 KILOMETER: Ruuds Transport ville prøve sin nye batterielektriske Scania på en skikkelig langtur. Derfor kjørte de fra Nord-Odal til Alta. Her passerer de Saltfjellet på vei nordover
1830 KILOMETER: Ruuds Transport ville prøve sin nye batterielektriske Scania på en skikkelig langtur. Derfor kjørte de fra Nord-Odal til Alta. Her passerer de Saltfjellet på vei nordover 1830 KILOMETER: Ruuds Transport ville prøve sin nye batterielektriske Scania på en skikkelig langtur. Derfor kjørte de fra Nord-Odal til Alta. Her passerer de Saltfjellet på vei nordover

Ruuds Transport har 36 dieseldrevne lastebiler som går for i kjøring for Mapei. På forsommeren fikk Ruud levert den første av flere batterielektriske lastebiler beregnet for regional transport fra Scania.

Dermed kom tanken – hvordan virker den elektriske lastebilen og infrastrukturen rundt den på en skikkelig langtur?

Det er bakgrunnen for at Knut Ruud begynte planleggingen av en langtur som det aldri har vært gjort tilsvarende av med et batterielektrisk vogntog. Han ville levere et fullt vogntoglass med sement og kjemikalier til Ølen Betong i Alta. 1830 kilometer unna Mapei-fabrikken og deres egen base i Nord-Odal helt sør i Innlandet.

Planlegging

Dermed startet en prosess sammen med Norsk Scania for først å se om det var praktisk mulig å gjennomføre en slik tur. Med Scanias beregningsprogram for elektriske lastebiler ble ruten analysert. Analysen tar høyde for konfigurasjon av bil, vogntogvekt, veistandard og topografi. Ut ifra denne analysen, ble det laget en rute med ladestopp tett nok til å ha en sikkerhetsmargin.

Knut Ruud og Scania valgte å kjøre turen opp igjennom Norge, selv om det ville vært kortere å kjøre igjennom Sverige. Det handler i første omgang om muligheten til å høste erfaringer på ulike ladepunkter langs ruten. Både i forhold til tilgjengelighet med lastebil, og effekten de faktisk leverer. Fordi det var en test, valgte han også å kjøre sammen med sønnen Simen.

Gikk strålende

-Dette har gått over all forventning. Bilen har fungert helt som den skal, og rekkevidden har stemt bra med analysene vi fikk i forkant, sier Knut Ruud etter ankomsten i Alta. Han var forberedt på at det kunne oppstå utfordringer på en slik tur, men det oppstod ingen situasjoner som ikke lot seg løse der og da.

Lastebilen er en Scania 45 S 6x2*4 med containerfester. På denne turen gikk den med et kjemikaliepåbygg på bilen, mens hengeren var en treakslet bulkhenger lastet med sement. Totalvekten på vogntoget var 47,5 tonn, og turen ble gjennomført med rundt 200 kilometer mellom hvert ladestopp.

null
FORNØYDE: Knut (t.v) og Simen Ruud fikk ingen store utfordringer med å kjøre batterielektrisk fra Nord-Odal til Alta.

Scanias største og nyeste batterielektriske lastebiler er designet og bygget for å brukes på regionale transporter. Det betyr transporter som stort sett er inntil 300 kilometer, med start og avslutning for dagen på egen base. Ruud Transports test til Alta viser at det er mulig å kjøre betydelig lenger.

-Vi har lært enormt mye av denne turen. En av de viktigste lærdommene er at vi kan bruke denne bilen til betydelig mer enn hva vi tenkte da vi fikk den, sier Knut Ruud. Som en transportør inn mot byggebransjen er det et økende fokus på en så utslippsfri næringskjede som mulig. For oppdragsgiver Mapei er også klimakutt høyt på dagsorden.

Lading er utfordringen

Den eneste og forventede utfordringen for denne turen, var lading. I planleggingen av turen og ladestoppene var det lagt inn backup-ladere, i tilfelle det var feil på laderne.

All infrastruktur for lading som ble benyttet er bygget for personbiler, og ikke vogntog. Likevel var det ingen utfordringer å fysisk kunne komme til noen av laderne med hele vogntoget.

Scanias regionale batterielektriske lastebil kan ta imot opp til 375 kWh i ladehastighet fra starten av ladeøkten, og helt til batteriet er helt fullt. Det stiller strenge krav til ytelsene på laderne.

Varierende ytelser

En av de viktigste erfaringene til Knut og Simen Ruud under turen er forskjellen i brukergrensesnitt og ytelser på ulike typer ladere fra forskjellige leverandører.

null
PLASS: Den største utfordringen er tilgang til ladere. Her i Korgen gikk det fint å komme tilladeren selv om den er bygget for personbiler.

-Det er veldig stor forskjell mellom de ulike laderne. Vår erfaring er at Ionity sine ladere fungerer svært bra. De er enkle å bruke samtidig som de gir full effekt hele tiden, sier Knut Ruud.

Ionitys ladere har en maks effekt på 350 kWh. Alle disse laderen leverte helt opp mot dette hele veien, og den på Namsskogan i Nord-Trøndelag kom opp i hele 368 kWh helt til batteriet på lastebilen nådde 100 prosent.

null
RASKT: Med raske og stabile ladere går ladingen forholdsvis fort.

Andre ladere hadde betydelig mer varierende prestasjoner. Noen begynte med tilnærmet oppgitt makshastighet, men ladehastigheten falt med inntil 30 til 40 prosent etter hvert som laderen og ladekabelen begynte å gå varm.

Med de faktiske ladehastighetene, og dermed lengre ladestopp som erfaring, er en av de viktigste lærdommene fra denne testturen å lade på de laderne som man vet presterer på ytelse og er stabile, fremfor å strekke rekkevidden på bilen.

null
KOMFORTABELT: Det ble en komfortabel tur fra Nord-Odal til Alta.

En annen utfordring Knut Ruud oppdaget, er det store antallet apper som trengs for å kunne aktivere ulike ladere. Selv hadde han med seg Scanias eget Charging Access kort, som gir tilgang hos flere operatører i tillegg til et kombinert lade- og dieselkort fra Cirkle K. Likevel måtte han laste ned en håndfull apper for å få ladet underveis.

Vektene må opp

-Det går helt fint å kjøre Norge på langs med elektrisk lastebil. Hvis politikerne faktisk mener at tungtransporten skal over på nullutslipp, må den ekstra vekten for batteriene kompenseres, sier Ruud.

Med dagens regler gis det økt totalvekt på nullutslippslastebiler med to eller tre akslinger. Hvis lastebilen har fire akslinger, eller det kobles på en henger, økes ikke tillatt totalvekt i det hele.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Norsk Scania

Norsk Scania er i dag Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2023 solgte selskapet transportløsninger for 7 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land, noe som gir grenseløse muligheter i en spennende bransje.

Følg pressemeldinger fra Norsk Scania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Scania

Scania introduserer enhetlige servicetjenester over hele Europa26.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

- Denne lanseringen kommer på et tidspunkt da vi ser at kundene våre vokser i størrelse og driver virksomhet med oss i flere land samtidig, sier Mikael Blom, produktsjef hos Scania CV. Kjøretøy brukes oftere på tvers av landegrensene, og flåtene blir større. Med Services 360 blir Scania den første leverandøren som kan tilby flåteeiere en enkel måte å få tilgang til og kjøpe nøyaktig de samme serviceløsningene over hele Europa. Tjenestenavn, innhold og deres vilkår og betingelser har tradisjonelt vært nasjonalt anliggende, i beste fall, i transportbransjen. Scania forbedrer nå kundeopplevelsen ved å introdusere modulerte, komplette løsninger der kundene setter innholdsnivået i dialog med Scania. Deretter vil alle Scania-kunder vite nøyaktig hva de kan forvente – og det samme vil hele servicenettverket. – Fra nå av kan europeiske flåteeiere stole på at uansett hvor de går på kontinentet, vil de få full anerkjennelse og hjelp for sin komplette serviceløsning, sier Blom. Services 360 gir e

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye