Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse  (HK-dir)

Millionpris til Høyskolen Kristiania

Del

– Vi er så stolte av at det omfattende arbeidet vi har gjort med utvikling av vurdering blir sett og satt pris på. Høyskolen Kristiania er tildelt Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2024.

En gruppe mennesker som smiler og ser mot kamera
Prosjktets arbeidsgruppe, fra venstre: Annette Sørensen, Hilde Skjerve, Lars Erik Braaum, Aase Sætrang, Benedicte R. Blom, Emil Trygve Hasle- Hoff. Foto: Jonatan A. Quintero, Kristiania

Høyskolen Kristiania fikk prisen for sitt arbeid med prosjektet Læring i vurdering. Prisen er på en million kroner.

I dette innovative prosjektet har de innført arbeidsrelevante og autentiske vurderingsformer, ofte med bruk av digital teknologi, heter det i juryens begrunnelse. Prosjektet Læring i vurdering fremmer samarbeid mellom studenter og undervisere, og skal bedre læring og studiekvalitet.

– Gjør studentene bedre rustet

Benedicte Røer Blom leder Avdeling for pedagogisk utvikling på Kristiania, og er medlem av arbeidsgruppen.

– I undervisning stiller studentene ofte spørsmålet: «Kommer dette på eksamen?» eller «Må jeg lese all pensumlitteratur til eksamen?». Undervisere på vårt institutt for trening og helse opplevde at studentene arbeidet bevisst frem mot de avsluttende eksamenene. Selv om underviserne tilrettelegger for ulike læringsaktiviteter med mål om å utvikle kompetanse som fremtidens arbeidstakere trenger, nedprioriterer studentene disse læringsaktivitetene dersom emnet avsluttes med en skriftlig «skoleeksamen», forteller Røer Blom.

– Dette ønsket underviserne og avdeling for pedagogisk utvikling å gjøre noe med. Vi ville teste ut ulike eksamensformer og hvordan de påvirket læringsutbyttet, som samspiller bedre med læringsmetodene det legges opp til, slik at studentene blir bedre rustet for det arbeidslivet de skal ut i, sier hun.

– Kritisk behov i sektoren

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel offentliggjorde årets prisvinner under Konferanse for høyere utdanning i Oslo torsdag 26. september.

– Gratulerer så mye til Høyskolen Kristiania med vel fortjent pris. I dette prosjektet adresserer de et aktuelt og kritisk behov i høyere utdanning. Vurdering er noe av det viktigste sektoren jobber med i dag, sa statsråden under utdelingen.

– Vi er stolt

– Det er fantastisk moro å få denne prisen. Vi er så stolte av at det omfattende arbeidet vi har gjort med utvikling av vurdering blir sett og satt pris på. Det er spesielt verdt å trekke frem at vi har samarbeidet så godt mellom avdelinger i faglig og administrativ linje. Vi ville ikke fått til disse prosjektene uten en ledelse som bevilger midler til pedagogisk utvikling hvert år, sier Benedicte Røer Blom.

– Å få denne prisen med midlene som følger med, betyr at vi kan jobbe videre med arbeidsgruppen og få større spredning i andre fagmiljøer, til glede for studenter på andre institutter ved høyskolen, avslutter Røer Blom.

Relevante vurderingsformer

– Arbeidet med Læring i vurdering har vært av stor betydning for videreutviklingen av utdanningskvaliteten ved Høyskolen Kristiania, på tvers av avdelinger, sier rektor Trine J. Meza.

– Arbeidsgruppen har vært grobunn for mange spennende vurderingsprosjekter der studentmedvirkning og arbeidsrelevans har stått sentralt. Det betyr svært mye å vå annerkjennelse for dette omfattende arbeidet gjennom Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning. Som rektor er jeg stolt og glad, og jeg håper at prisen vil være en inspirasjon til videre kvalitetsarbeid både internt på Kristiania og for sektoren generelt, sier hun.

Om Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning

Utdanningskvalitetsprisen blir delt ut hvert år av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Prisen er på en million kroner.

Prisen belønner fremragende arbeid med utdanningskvalitet og skal stimulere institusjoner og fagmiljø til systematisk arbeid med å viudereutvikle kvaliteten i utdanningene sine.

Nominasjonen er vurdert av en jury som består av norske og svenske ekstperter og to representater fra Norsk studentorganisasjon.

Mer om Utdanningskvalitetsprisen: https://hkdir.no/utlysninger-og-tilskudd/utdanningskvalitetsprisen-for-hoyere-utdanning

Kontakter

Bilder

En gruppe mennesker som smiler og ser mot kamera
Prosjktets arbeidsgruppe, fra venstre: Annette Sørensen, Hilde Skjerve, Lars Erik Braaum, Aase Sætrang, Benedicte R. Blom, Emil Trygve Hasle- Hoff.
Foto: Jonatan A. Quintero, Kristiania
Last ned bilde

Om oss

Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse (HK-dir) vart etablert 1. juli 2021, og er underlagt Kunnskapsdepartementet. Direktoratet er eit resultat av samanslåinga av Diku, Kompetanse Norge, Universell og deler av Unit og NSD. Direktoratet vil også få oppgåver frå NOKUT.

Direktoratet har eit samla, nasjonalt ansvar for forvaltningsoppgåver innan høgare utdanning, høgare yrkesfagleg utdanning og kompetansepolitikk. Vi er fagleg rådgjevar for Kunnskapsdepartementet, set i verk politikken og samordnar verkemidla.

Direktoratet skal bidra til å utvikle kvaliteten i utdanning og opplæring, styrke det internasjonale samarbeidet og bidra til digital omstilling av universitet og høgskolar. Vi jobbar for å løfte kompetansen i befolkninga, gjere utdanning og opplæring av høg kvalitet tilgjengeleg for alle heile livet, og sikre arbeidslivet tilgang på kompetent arbeidskraft.

Følg pressemeldinger fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye