Plantasjen Norge legger ned butikker for å sikre lønnsomhet

Den 22. august 2024 innledet Romerike og Glåmdalen tingrett en rekonstruksjonsprosess for Plantasjen Norge AS. I dag meddeler Plantasjen at som en del av denne pågående prosessen vil 14 av selskapets 69 butikker i Norge bli stengt. Det vil også bli gjennomført nedbemanninger i enkelte sentrale funksjoner. Butikknedleggelsene og nedbemanningene er nødvendige for å sikre en bærekraftig økonomisk fremtid for Plantasjen Norge. Et fremdeles sterkt butikknettverk over hele landet vil fortsette driften som normalt, med en klar målsetting om å styrke Plantasjens posisjon som den ledende plante- og hagesenterkjeden i Norden.

Som tidligere kunngjort 22. august, gjennomgår Plantasjen en rekonstruksjon i både Norge, Sverige og Finland. Til tross for betydelige kostnadstiltak, har ikke Plantasjen Norge AS oppnådd tilstrekkelig lønnsomhet i et marked preget av høy inflasjon, noe som har hatt konsekvenser for både kostnadsnivået og forbrukernes kjøpekraft.

Som en del av rekonstruksjonen vil 14 butikker i Norge bli lagt ned, og det vil også bli gjennomført nedbemanninger i enkelte sentrale funksjoner ved kontorene på Kongsvinger og Skedsmo. Ambisjonen er å opprettholde driften i så mange av de resterende butikkene som mulig, men utfallet kan bli påvirket av videre forhandlinger i den pågående rekonstruksjonsprosessen. Det er også gjennomført en nedlegging av selskapets nettbutikk. Innen utgangen av 2024 er det planlagt å redusere antallet ansatte i Plantasjen Norge med opptil 250 ansatte. Alle ansatte er blitt informert om den videre prosessen, og det er et godt samarbeid med fagforeninger og tillitsvalgte.

– Dette er en tung beskjed å motta for de av våre dyktige ansatte som rammes av butikknedleggelsene. Samtidig er dette et nødvendig grep for å sikre Plantasjens fremtid i Norge. Vi ser nå fremover og har fortsatt en sterk tilstedeværelse med butikker over hele landet. Vi er trygge på at vi, gjennom denne prosessen, kan videreutvikle selskapet og opprettholde vår posisjon som Nordens ledende plante- og hagesenterkjede, sier Jesper Lien, CEO i Plantasjen.

Plantasjens innkjøps- og logistikkselskaper omfattes ikke av rekonstruksjonsprosessen og vil fortsette å operere som normalt. Det vil ikke være noen endringer for leverandører av varer til butikkene i Norge.

Plantasjen forventer å opprettholde et sterkt butikknettverk over hele landet, med mål om å sikre en langsiktig, økonomisk bærekraftig virksomhet.

Følgende 14 butikker planlegges nedlagt:

• Asker
  • Askøy
  • Bjørkelangen
  • Grünerløkka
  • Kjørbekk
  • Lund
  • Lyngdal
  • Mandal
  • Mo i Rana
  • Slemmestad
  • Steinkjer
  • Vestby
  • Østsiden
  • Øya Larvik

De 14 butikkene som er berørt av nedleggelse vil holde åpent for kunder frem til 23. desember 2024.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Vibeke Næss, Plantasjen Norge AS
vibeke.naess@plantasjen.no