Atea kåret til «Årets klimavinner»

IT-selskapet Atea er kåret til «Årets klimavinner» i PwCs Klimaindeks for 2024. – Det er svært hyggelig å bli kåret til klimavinner. Det setter vi stor pris på. Samtidig mener vi det er mye ugjort i IT-bransjen, sier Nelly Flatland, bærekraftsdirektør i Atea.

Nelly Flatland, bærekraftsdirektør i Atea

– Vi er stolte over å bli kåret til en klimavinner av PwC, men vi skal ikke stoppe her. Det er mye ugjort, både for Atea og IT-bransjen. Vi er ikke fornøyde før vår innsats har bidratt til en omveltning i hvordan IT-bransjen håndterer både ressurser og miljøpåvirkning. Som et av Nordens største IT-selskaper, er det vårt samfunnsansvar å jobbe for en ressurseffektiv, rettferdig og sirkulær fremtid, sier Flatland.

18 av Norges 100 største selskaper kutter utslipp

PwCs klimaindeks er en årlig oversikt over hvordan det står til med klimaarbeidet og rapporteringen til de 100 største selskapene i Norge. 18 av Norges 100 største selskaper kutter utslipp i tråd med Parisavtalen, viser PwCs Klimaindeks 2024.

Årets klimavinnere i tillegg til Atea, er Europris, Møller Mobility Group, Vinmonopolet, Storebrand, NG Group, Schibsted, Veidekke, Bewi, Norske Skog, Yara, Elkem, Norsk Hydro, KLP, Salmar, Skanska Norge, Sparebanken Vest og Skretting.

Skal kutte utslipp med 80 prosent

Atea er blant selskapene i kategori 1 som innebærer at IT-selskapet har kuttet minst sju prosent i sine årlige utslipp i tråd med Parisavtalen. Men sju prosent er ikke nok, ifølge Flatland:

– Vår forpliktelse strekker seg utover det som kreves. Vi har hatt som mål og minimum halvere utslippene våre innen 2030. Faktisk så nådde vi målet om minus 50 prosent reduksjon i Scope 1 og 2 allerede i fjor, og har derfor satt oss et nytt mål om å kutte 80 prosent for disse to scopene mot 2030, sier Flatland.

Klimaindeksen er basert på offentlig tilgjengelig informasjon om hvordan selskapene jobber med sin klimapåvirkning. Informasjonen er hentet fra selskapenes års- og bærekraftsrapportering for 2023.

Vil drive IT-bransjen mot nullutslipp

Gjennom gjenbruk- og resirkuleringsprogrammet, Goitloop, henter Atea brukt IT-utstyr fra sine kunder, renser utstyret fullstendig for data, og klargjør utstyret for gjenbruk og resirkulering. I 2023 ble 760.900 IT-enheter levert inn gjennom tjenesten, og selskapet kuttet utslipp tilsvarer 88 812 CO2.

– Vi er forpliktet til å bruke 100 prosent fornybar energi, eliminere fossilt brensel og halvere våre transportutslipp – men vi stopper ikke der. Vår ambisjon er å drive industrien mot nullutslipp, og det starter med oss selv. Atea er allerede i gang med å flytte våre største kontorer inn i smartbygg som er konstruert for å minimere energibruk, men vi vil presse grensene videre, forteller Flatland.

Og avslutter:

– Å vinne prisen som «Årets klimavinner» er en ære, men det er også en utfordring. Vi må fortsette å utfordre oss selv, våre konkurrenter og hele bransjen. Enten vi snakker om våre kunder, leverandører eller partnere – alle må bidra. Denne kampen krever at vi handler nå.

Avbildet t.v.: Hanne Løvstad, partner og leder for bærekrafts- og klimatjenester i PwC, Erlend Bjørklund, bærekraftsrådgiver i PwC, Bernhard Mauritz Stormyr, VP Sustainability Governance i Yara International, og Nelly Flatland, bærekraftsdirektør i Atea.