Ny nasjonal eksportsatsning skal styres fra Møre og Romsdal

Eksportsatsingen for vareproduksjon og design skal styres fra Ålesund og Møre og Romsdal.

Runar Haugen (t.v) sammen med styret for eksportsatsingen for vareproduksjon og design, observatører og representanter fra Innovasjon Norge. Foto: Innovasjon Norge

Som del av eksportprogrammet «Hele Norge Eksporterer» har regjeringen så langt besluttet fem nasjonale satsningsområder; Havvind, Grønn Maritim, Helse, Reiseliv og Vareproduksjon og Design. Innovasjon Norge har fått i oppdrag av departementet å administrere disse satsningene.  Programmet er en viktig del av strategien for å oppnå målsetningen om 50% økning i eksportinntekter utenom olje og gass innen 2030.

- Nå som «Vareproduksjon og Design» er besluttet som nasjonalt satsningsområde, er vi veldig fornøyd med at ledelse av denne satsningen blir lagt til Ålesund og Møre og Romsdal, sier regionsdirektør i Innovasjon Norge, Helge Gjerde.

Møre og Romsdal er blant annet Norges klart ledende region innenfor møbelbransjen, som er en av mange næringer innenfor dette eksportsatsningsområdet.

Runar Haugen er ansatt som leder av programmet.  Runar kommer fra stillingen som internasjonaliseringsrådgiver i Innovasjon Norge i Møre og Romsdal.  Han har lang erfaring fra næringslivet, blant annet som markedsdirektør i Ekornes.

- Vareproduksjon og design dekker et stort spekter av bransjer der utvikling og produksjon i hovedsak skjer i Norge. Foreløpig er det mest fokus på møbel og interiør, sportsutstyr og sportsklær, og fashion, men flere bransjer vil følge snart. Eksportprogrammet skal identifisere og sette i verk tiltak som bidrar til raskere eksportvekst. Vi er allerede i gang med flere tiltak, og vi ser fram til å tilby attraktive eksportfremmende aktiviteter i tett samarbeid med næringslivet, sier Runar Haugen.

Regjeringen har signalisert at det vil komme flere nasjonale eksportinitiativ fremover.

- Med den posisjon Møre og Romsdal har innenfor eksport i Norge har vi gode grunner til å tro at flere satsinger vil bli lagt til Møre og Romsdal, avslutter Gjerde.

Bildet er hentet fra kickoff-arrangementet for den nye eksportsatsingen i juni. På bildet er Innovasjon Norges direktør for eksport og Invest in Norway, Per Niederbach.
Foto: Norsk industri