Nye dører til Nidarosdomen - tre kunstnere er videre i konkurransen

Nidarosdomens kjente fasade, Vestfronten, skal få nye dører. I sommer har besøkende til Nidarosdomen fått oppleve en utendørs utstilling som viser forslag til nye dører fra 11 ulike kunstnere og kunstnergrupper. Forslagene har vakt både begeistring og forargelse. Nå er det klart hvilke tre kunstnere som går videre i konkurransen.

Åtte mennesker står ved en utstillingsplansje
Denne juryen skal avgjøre hvordan de nye dørene til Nidarosdomen skal se ut. NDR NDR

De 11 skisseforslagene viser et bredt spekter i stil, form og materialer. Her er det presentert både røde, blå og grønne dører. Samt dører i glass og metall. Juryen har valgt ut tre forslag, som skal videreutvikles i et samarbeid mellom de utvalgte kunstnerne og håndverkere i Bygghytta ved Nidarosdomen. Disse tre er;

Erlend Leirdal og Trond Eide
Leirdal og Eides forslag tar utgangspunkt i dører med utskjæringer i tre. Forslaget peker motivmessig på naturen og vannets kretsløp gjennom stilisert og ornamental bearbeiding av vertikalt rennende og horisontalt bølgende vann.

Fredrik Tydén
Tydéns forslag tar utgangspunkt i treet både visuelt og tematisk, med Kunnskapens tre på hovedportalen

K.O.S.A: Athena, Vera og Sverre Wyller
K.O.S.As forslag tar utgangspunkt i dører i gran som kles med kobberplater, på størrelse med sider i en bok, hamret og etset med motiver knyttet til Nidarosdomens historie og samtid.

Ida Højgaard Thjømøe er leder for juryen og kunstfaglig rådgiver i dette prosjektet.

• Alle 11 kunstnere har levert svært grundige og gjennomtenkte forslag, som på imponerende vis utforsker mulighetene disse nye dørene gir, sier Højgaard Thjømøe. Nidarosdomen representerer både en historisk og religiøs arv, og juryen har hatt som mål å finne løsninger som ivaretar denne arven samtidig som de speiler et moderne kunstnerisk uttrykk. Det var særlig viktig for oss at forslagene kunne gjennomføres teknisk, samtidig som de skapte en sterk visuell dialog med omgivelsene.

Marie Louise Anker, direktør for kulturminneforvaltning ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR) og prosjektleder for de nye dørene, er fornøyd med juryens beslutning.

• Det har vært spennende å følge prosessen så langt, og å følge juryens arbeid i utvelgelsen, sier Anker. De utvalgte kunstnerne vil få anledning til å utdype sine ideer i samarbeid med våre verksteder. Neste trinn i konkurransen vil nok bli minst like spennende.

I utvelgelsen av de tre dørfinalistene, har juryen lagt vekt på originalitet, sammenheng med omgivelsene og gjennomførbarhet.  De tre kunstnerne og kunstnergruppene som går videre i konkurransen, har alle presentert forslag om dører i tre. Mens Tydén og duoen Leirdal og Eide lar treet være synlig og gjennomgående i uttrykket, foreslår K.O.S.A å kle inn treet med kobber. Det er derfor fremdeles usikkert hvordan de nye dørene på Nidarosdomens vestfront vil se ut.

Bjørgvin Thorsteinsson, direktør ved NDR synes det var en krevende prosess å velge ut tre kunstnere.

• Det var mange flotte skisser blant de 11 forslagene, så det ble en krevende prosess for juryen å velge bort 8 av 11, sier Thorsteinsson. Når det er sagt, så er jeg veldig fornøyd med de skissene som ble valgt. Jeg føler jeg meg trygg på at Nidarosdomen vil få nye dører som er katedralen verdig.

Dagens dører i portalene på domkirkens vestfront er fra Olavsjubileet i 1930. De ble laget som en midlertidig løsning. Takket være en generøs gave, har NDR muligheten til å endelig få laget nye dører til de tre sentrale portalene i Nidarosdomens fasade.

I neste fase skal de tre utvalgte forslagene videreutvikles basert på innspill fra juryen, relevante brukermiljøer og fagmiljøer som Bygghytta ved Nidarosdomen. Det endelige vinnerforslaget vil bli offentliggjort den 6. januar 2025.

Nidarosdomens fasade, Vestfronten.
De nåværende dørene på Vestfronten ble satt opp midlertidig i 1930, men har nå stått i nesten 100 år.
Knut Aage Dahl NDR
En utstilling av høye skilt
Utstillingen viser idéer til nye dører på Nidarosdomen fra 11 ulike kunstnere.
Elisa Kartum/NDR NDR
En smilende mann foran en katedral.
Bjørgvin Thorsteinsson gleder seg til å få på plass nye dører på Nidarosdomens vestfront.
Ina Stenvig NDR
Åtte mennesker står ved en utstillingsplansje
Denne juryen skal avgjøre hvordan de nye dørene til Nidarosdomen skal se ut.
NDR NDR

Forslag til nye dører til Nidarosdomen28.6.2024 16:02:12 CEST | Pressemelding

Hvordan hadde Nidarosdomens ikoniske fasade sett ut med røde, blå eller grønne dører? Eller er det dører i glass eller metall som skal få pryde nasjonalhelligdommen? Fredag 28. juni åpnet en helt spesiell utendørs utstilling i Trondheim med presentasjoner av ulike forslag til nye dører til Nidarosdomen. 11 ulike kunstnere og kunstnergrupper står bak forslagene, som utgjør et bredt spekter i stil, form og materialer. Utstillingen ble åpnet av Trondheims ordfører, Kent Ranum.