Vanskelig å skille betalt og redaksjonelt innhold
Mange har problemer med å skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold på nett, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.

I undersøkelsen ble folk spurt om de kunne se om tre ulike saker var betalt innhold eller redaksjonelt innhold. Det var en økonomisak fra E24+ og en forbrukersak fra VG/Tek.no – som begge var redaksjonelle – og en sak som var betalt hos Aftenposten.
Rundt 60 prosent svarte feil på de to eksemplene som ikke var merket. På saken som var merket med “ANNONSØRINNHOLD” og “telenor” svarte én av tre at de trodde det var redaksjonelt innhold.
– Det er viktig å kunne skille uavhengig redaksjonelt innhold fra innhold noen har betalt for at folk skal lese, med mål om å oppnå noe. Resultatene fra undersøkelsen viser at det kan være vanskelig å se hvem som er avsender når en skroller gjennom nyheter på nett, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
De eldre respondentene svarte i større grad enn de yngre feil på eksemplene med redaksjonelt innhold hos E24 og VG, mens flest unge svarte feil på saken hos Aftenposten som var betalt. 42 prosent i aldersgruppen 16-24 år trodde det betalte innholdet hos Aftenposten var redaksjonelt, til tross for merkingen.
– Det er bra at en høyere andel kjenner igjen betalt innhold når det er merket. Dette viser at en tydelig merking er nødvendig for å skape tilstrekkelig bevissthet omkring forskjellen på innhold som er redaktørstyrt og det som er kommersielt, sier Velsand.
Medietilsynet gjennomfører annethvert år en undersøkelse om kritisk medieforståelse i den norske befolkningen. Spørreundersøkelsen er utviklet av analysebyrået Analyse & Tall SA i samarbeid med Medietilsynet. Norstat innhentet besvarelser til årets undersøkelse i desember 2023. Rapporten “Kritisk medieforståelse i den norske befolkningen 2024” publiseres i sin helhet senere i høst.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noMari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom