Bilimportørenes Landsforening

- Forventer forutsigbarhet og rettferdighet i neste års statsbudsjett

Del

BIL-direktøren med tydelige forventninger til regjeringen før 2025-budsjettet legges frem i Stortinget.

Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL. Foto: BIL
Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL. Foto: BIL

Tidlig i oktober skal finansministeren presentere regjeringens forslag til statsbudsjett i Stortinget, og Bilimportørenes Landsforening forventer både forutsigbarhet og rettferdighet.

- Det er vel og bra at mer enn ni av ti biler som selges i Norge nå er utslippsfrie. Men til syvende og sist handler det om å få byttet ut den gamle delen av bilparken med nye, utslippsfrie biler. For å få til det trenger vi forutsigbarhet og et fornuftig og rettferdig avgiftssystem, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL.

Opplysningsrådet for Veitrafikken anslår at elbilandelen vil ligge på 28 prosent ved utgangen av 2024, og på 52 prosent i 2030. Andersen mener vi bør ha høyere målsetninger enn dette, og at rammebetingelsene spiller hovedrollen.

- Tiden vi har bak oss, med en bråbrems i nybilsalget etter avgiftsendringene ved inngangen til 2023, har vist hvor sensitivt markedet er for avgiftsendringer. Derfor vil en økning i momsen eller i andre avgifter på bil være en kjepp i hjulet for den grønne omstillingen. Vi forventer derfor at innslagspunktet for moms på elbil holdes uendret i 2025 og at det ikke innføres ytterligere kjøpsavgifter, sier han.

- Finansdepartementet har tidligere bekreftet at de er i dialog med ESA om et videre momsfritak på elbiler, så det lover godt, legger han til.

Nøkkelen er kraftfulle, forutsigbare og ubyråkratiske incentiver

Det var ikke bare merverdiavgiften som var tema da BIL leverte sine budsjettinnspill til politisk ledelse i Finansdepartementet sammen med NAF og NBF i mai.

Skal vi få fart på det grønne skiftet i veitrafikken holder det ikke med incentiver på personbilsiden. Vi er skikkelig bakpå på nyttekjøretøysiden, der bare én av tre varebiler, og syv prosent av de tunge lastebilene, er utslippsfrie.

- Vi trenger kraftfulle, forutsigbare og ubyråkratiske incentiver for nyttekjøretøyene, både når det gjelder kjøp og bruk. Virkemidlene vi har per nå tikker ikke av på noen av de boksene, og har helt tydelig ikke den ønskede effekten. Aktørene i markedet er klare, men de klarer det ikke uten drahjelp fra myndighetene, sier Andersen.

- Vi forventer et forutsigbart og rettferdig statsbudsjett for neste år. Ambisiøse mål må ledsages av et rammeverk som muliggjør, og ikke setter begrensninger, avslutter han.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL. Foto: BIL
Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL. Foto: BIL
Last ned bilde

Om Bilimportørenes Landsforening

Bilimportørenes Landsforening (BIL) har som sitt fremste formål å drive myndighetsdialog for å påvirke bilbransjens rammebetingelser. Vi arbeider for bilens plass i samfunnet og for en kunnskapsbasert tilnærming til ny teknologi og det grønne skiftet. BIL er forpliktet til 2025-målet og arbeider for en utslippsfri nybilpark.

Bilimportørenes Landsforening
Wergelandsveien 1-3
0167 OSLO

www.bilimportorene.no 

Følg pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bilimportørenes Landsforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye