Firmabilene truer elbilmålet
Stortinget har vedtatt at det kun skal selges utslippsfrie biler i Norge etter 2025. Pr 17.9. står elbilene for 83,1 prosent av det totale nybilsalget. Men dette tilslører en viktig forskjell. Mens 89,6 prosent av alle som kjøper en ny bil privat velger en elektrisk drivlinje, er tallet i firmabilmarkedet helt annerledes. Her velger kun 65 prosent helelektrisk.
- Vi kommer ikke til å nå målet om at hele nybilsalget skal være nullutslipp i 2025, med denne utviklingen. Og utviklingen er lett å forklare. Mens elbiler er lønnsomt å kjøpe for privatpersoner, er det vesentlig mindre lønnsomt for firmabilfolket – for her er det arbeidsgiver som betaler drivstoff, bompenger og parkering. For å bøte på dette, må firmabilbeskatningen på elbil settes til 80 prosent av satsene for fossilbiler slik det tidligere har vært, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Det er ingen tvil om at lavere driftsutgifter er en viktig forklaring på elbilsuksessen i det norske privatmarkedet. Strøm er billigere som «drivstoff» enn bensin og diesel. I tillegg betaler elbilene bare 50 prosent av satsene i bomringene, samtidig som mange kommuner gir rabatt på parkering. For en privatperson er det det dermed mellom 20.000 og 35.000kroner å spare i årlige driftskostnader på å velge en elektrisk bil.
Det samme regnestykket gjør seg ikke gjeldene for firmabiler. Her er det arbeidsgiver som plukker opp alle utgifter til drivstoff, bompenger og parkering. Dermed har ikke firmabilbrukerne noen økonomiske incentiver for å velge elbil. Det bør de få, mener Andresen i BIL.
- Hvis en elektrisk firmabil bare har 80 prosent av skattepåslaget til en fossil firmabil, innføres det et økonomisk incentiv for å velge klimavennlig også i dette segmentet. En slik rabatt som vi hadde frem til i fjor, vil gi 20 – 35.000 i redusert bruttoskatt og 10 – 15.000 i redusert nettoskatt. Er det en ting den norske elbilsuksessen har lært oss så er det at økonomiske incentiver virker. Jeg er helt sikker på at det også gjelder i firmabilsegmentet, sier Andresen.
Han kommer derfor med en sterk oppfordring til Stortinget om å se spesielt på utformingen av firmabilbeskatningen når de snart skal behandle statsbudsjettet for 2024 der skatte- og avgiftsopplegget inngår.
Utviklingen i elbilandelen i firmabilmarkedet siste 4 år:
Firma Privat Totalt
2023/9 65,1% 89,6% 83,1%
2022 60,8 % 85,8% 79,3%
2021 48,9% 69,4% 64,5%
2020 42,5% 57,9% 54,3%
Kilde: OFV
Totale årlige kostnader ved 15 000 km årlig kjørelengde, sammenligning drivstoff
Nybilpris 640.000 850.000
Elbil 126.180 154.894
Bensin 153.446 + 27.266 190.197 + 35.303
Diesel 149.014 + 22.834 181.059 + 26.165
Kilde: OFV
Beregninger firmabilskatt
Eksempel 1: |
|
|||
Firmabil listepris: |
600 000 |
|||
Bilbrukers personinntekt før firmabilfordel |
700 000 |
|||
Bilbrukers marginalskatt firmabilfordel |
43,4 % |
|||
Terskelverdi 30%/20% beskatning |
338 800 |
|||
FIRMABIL: Kostnad for den ansatte |
100 % |
80 % |
Besparelse |
i % |
Bilens skattemessige listepris |
600 000 |
600 000 |
||
Rabatt elbil (0% - 20%) |
0 |
120 000 |
||
Bilens skattemessige listepris (justert) |
600 000 |
480 000 |
||
30% av bilens listepris opptil 338.800 |
101 640 |
101 640 |
||
20% av overskytende |
52 240 |
28 240 |
||
Årlig skattbar fordel: |
153 880 |
129 880 |
24 000 |
16 % |
Årlig Firmabil skatt: (43,4% marginalskatt) |
66 784 |
56 368 |
10 416 |
16 % |
|
||||
Eksempel 2: |
|
|||
Firmabil listepris: |
800 000 |
|||
Firmabilbrukers personinntekt: |
700 000 |
|||
Terskelverdi 30%/20% beskatning |
338 800 |
|||
Bilbrukers personinntekt før firmabilfordel |
700 000 |
|||
Bilbrukers marginalskatt firmabilfordel |
43,4 % |
|||
FIRMABIL: Kostnad for den ansatte |
100 % |
80 % |
Besparelse |
i % |
Bilens skattemessige listepris |
800 000 |
800 000 |
||
Rabatt elbil (0% - 20%) |
0 |
160 000 |
||
Bilens skattemessige listepris |
800 000 |
640 000 |
||
30% av bilens listepris opptil 338.800 |
101 640 |
101 640 |
||
20% av overskytende |
92 240 |
60 240 |
||
Årlig skattbar fordel: |
193 880 |
161 880 |
32 000 |
17 % |
Firmabil skatt Årlig: (43,4% marginalskatt) |
84 144 |
70 256 |
13 888 |
17 % |
|
|
|
|
|
|
||||
Kilde: BIL
Nøkkelord
Kontakter
Erik Andresen
Direktør BIL
91566982
erik@bilimportorene.no
Bilder
Om Bilimportørenes Landsforening
Følg pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bilimportørenes Landsforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening
Stabil trivsel i bilbransjen – tross økonomiske utfordringer26.11.2024 08:10:00 CET | Pressemelding
– Et tydelig signal på at norske bilbransjebedrifter gjør mye riktig. Samtidig har vi fortsatt en vei å gå, sier ledere i de norske bilorganisasjonene.
Statsbudsjettet for 2025: - I tråd med våre innspill7.10.2024 10:18:04 CEST | Pressemelding
BIL-direktøren er fornøyd med at det ikke innføres nye avgifter eller økt moms, men er samtidig skuffet over at Norge ikke ønsker å gjenbruke sin egen suksessoppskrift.
700.000 norske biler mister livreddende sikkerhetsfunksjon27.9.2024 07:01:36 CEST | Pressemelding
– Norske myndigheter velger å ikke gripe inn, til tross for at de ikke har utredet konsekvensene. Da kan man spørre seg hva de mener et liv er verdt, sier Harald Jachwitz Andersen i BIL.
- Forventer forutsigbarhet og rettferdighet i neste års statsbudsjett9.9.2024 08:15:00 CEST | Pressemelding
BIL-direktøren med tydelige forventninger til regjeringen før 2025-budsjettet legges frem i Stortinget.
Fullt fokus på servicemarkedet10.6.2024 13:19:51 CEST | Pressemelding
Stinn brakke, stort engasjement, spennende foredragsholdere og fruktbare diskusjoner var stikkordet da Bilimportørenes Landsforening inviterte medlemmene til samling på Støtvig hotell.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom