Bilimportørenes Landsforening

Firmabilene truer elbilmålet

Del
Målet om et utslippsfritt nybilsalg i 2025 er truet av at hver tredje firmabilbruker fortsatt velger en ny bensin- eller dieselbil. - Gjeninnføring av skatterabatt for elektriske firmabiler, er grepet Stortinget nå må ta, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Erik Andresen, Direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Erik Andresen, Direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Stortinget har vedtatt at det kun skal selges utslippsfrie biler i Norge etter 2025. Pr 17.9. står elbilene for 83,1 prosent av det totale nybilsalget. Men dette tilslører en viktig forskjell. Mens 89,6 prosent av alle som kjøper en ny bil privat velger en elektrisk drivlinje, er tallet i firmabilmarkedet helt annerledes. Her velger kun 65 prosent helelektrisk.

- Vi kommer ikke til å nå målet om at hele nybilsalget skal være nullutslipp i 2025, med denne utviklingen. Og utviklingen er lett å forklare. Mens elbiler er lønnsomt å kjøpe for privatpersoner, er det vesentlig mindre lønnsomt for firmabilfolket – for her er det arbeidsgiver som betaler drivstoff, bompenger og parkering. For å bøte på dette, må firmabilbeskatningen på elbil settes til 80 prosent av satsene for fossilbiler slik det tidligere har vært, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Det er ingen tvil om at lavere driftsutgifter er en viktig forklaring på elbilsuksessen i det norske privatmarkedet. Strøm er billigere som «drivstoff» enn bensin og diesel. I tillegg betaler elbilene bare 50 prosent av satsene i bomringene, samtidig som mange kommuner gir rabatt på parkering. For en privatperson er det det dermed mellom 20.000 og 35.000kroner å spare i årlige driftskostnader på å velge en elektrisk bil.

Det samme regnestykket gjør seg ikke gjeldene for firmabiler. Her er det arbeidsgiver som plukker opp alle utgifter til drivstoff, bompenger og parkering. Dermed har ikke firmabilbrukerne noen økonomiske incentiver for å velge elbil. Det bør de få, mener Andresen i BIL. 

- Hvis en elektrisk firmabil bare har 80 prosent av skattepåslaget til en fossil firmabil, innføres det et økonomisk incentiv for å velge klimavennlig også i dette segmentet. En slik rabatt som vi hadde frem til i fjor, vil gi 20 – 35.000 i redusert bruttoskatt og 10 – 15.000 i redusert nettoskatt. Er det en ting den norske elbilsuksessen har lært oss så er det at økonomiske incentiver virker. Jeg er helt sikker på at det også gjelder i firmabilsegmentet, sier Andresen.

Han kommer derfor med en sterk oppfordring til Stortinget om å se spesielt på utformingen av firmabilbeskatningen når de snart skal behandle statsbudsjettet for 2024 der skatte- og avgiftsopplegget inngår.

Utviklingen i elbilandelen i firmabilmarkedet siste 4 år:

                              Firma                   Privat                    Totalt

2023/9                 65,1%                    89,6%                  83,1%

2022                     60,8 %                   85,8%                  79,3%

2021                     48,9%                    69,4%                  64,5%

2020                     42,5%                    57,9%                  54,3%

Kilde: OFV

Totale årlige kostnader ved 15 000 km årlig kjørelengde, sammenligning drivstoff

Nybilpris                              640.000                                             850.000

Elbil                                       126.180                                             154.894

Bensin                                   153.446 + 27.266                            190.197 + 35.303

Diesel                                    149.014 + 22.834                            181.059 + 26.165

 

Kilde: OFV

 

Beregninger firmabilskatt

Eksempel 1:

 

Firmabil listepris:

600 000

Bilbrukers personinntekt før firmabilfordel

700 000

Bilbrukers marginalskatt firmabilfordel

43,4 %

Terskelverdi 30%/20% beskatning

338 800

FIRMABIL: Kostnad for den ansatte

100 %

80 %

Besparelse

i %

Bilens skattemessige listepris

600 000

600 000

Rabatt elbil (0% - 20%)

0

120 000

Bilens skattemessige listepris (justert)

600 000

480 000

30% av bilens listepris opptil 338.800

101 640

101 640

20% av overskytende

52 240

28 240

Årlig skattbar fordel:

153 880

129 880

24 000

16 %

Årlig Firmabil skatt: (43,4% marginalskatt)

66 784

56 368

10 416

16 %

 

 

 

 

 

 

 

Eksempel 2:

 

Firmabil listepris:

800 000

Firmabilbrukers personinntekt:

700 000

Terskelverdi 30%/20% beskatning

338 800

Bilbrukers personinntekt før firmabilfordel

700 000

Bilbrukers marginalskatt firmabilfordel

43,4 %

FIRMABIL: Kostnad for den ansatte

100 %

80 %

Besparelse

i %

Bilens skattemessige listepris

800 000

800 000

Rabatt elbil (0% - 20%)

0

160 000

Bilens skattemessige listepris

800 000

640 000

30% av bilens listepris opptil 338.800

101 640

101 640

20% av overskytende

92 240

60 240

Årlig skattbar fordel:

193 880

161 880

32 000

17 %

Firmabil skatt Årlig: (43,4% marginalskatt)

84 144

70 256

13 888

17 %

 

 

 

 

 

Kilde: BIL

Nøkkelord

Kontakter

Erik Andresen
Direktør BIL
91566982
erik@bilimportorene.no

Bilder

Erik Andresen, Direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Erik Andresen, Direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Last ned bilde

Om Bilimportørenes Landsforening

Bilimportørenes Landsforening
Bilimportørenes Landsforening
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo

22 64 64 55http://www.bilimportorene.no

Følg pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bilimportørenes Landsforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye