GK Gruppen 2. kvartal 2024: Høy aktivitet og bedret lønnsomhet

Til tross for et fortsatt krevende marked, øker GK sin aktivitet første halvår 2024 og fortsetter å bygge en sunn ordrereserve.

Portrettfoto av Kim Robert Lisø, konsernsjef i GK.
Kim Robert Lisø, konsernsjef i GK. Nicolas Tourrenc GK Gruppen AS

GK hadde totalt NOK 1 671,0 millioner i driftsinntekter i andre kvartal 2024, en økning på 5,7 prosent sammenliknet med NOK 1 580,3 millioner i andre kvartal 2023. Etter første halvår var driftsinntektene totalt NOK 3 292,6 millioner, mot NOK 3 280,0 millioner etter samme periode i fjor.

Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) for kvartalet var NOK 21,3 millioner, mot NOK -6,6 millioner i fjor. Resultatforbedringen kommer blant annet gjennom bedre prosjektstyring og styrket strategisk markedsarbeid, særlig i den norske virksomheten. Resultat før skatt (EBT) i andre kvartal endte på NOK 1,6 millioner, mot -26,8 millioner kroner i samme periode i fjor.

Minus snudd til pluss for konsernet

Akkumulert per første halvår 2024 ble EBITDA NOK 52,6 millioner, mot NOK 19,8 millioner etter første halvår i 2023, mens resultat før skatt (EBT) ble NOK 14,4 millioner mot NOK -18,3 millioner etter samme periode i fjor.

Det er den norske virksomheten som kan vise til størst bidrag til resultatforbedringen med et resultat før skatt per første halvår på NOK 53,4 (-3,3) millioner. Danmark har et akkumulert resultat per andre kvartal på NOK 3,1 (0,3) millioner, mens GKs svenske virksomhet har vært gjennom et utfordrende kvartal og har et akkumulert resultat før skatt på NOK -32,3 (-9,1) millioner per første halvår.

— Det er gledelig at vi opprettholder høy aktivitet og at lønnsomheten totalt sett er i bedring sammenliknet med 2023 - særlig i et fortsatt utfordrende marked. Våre kunder viser oss tillit og ordreinngangen i kvartalet har vært god. Ulike geografier og markedssegmenter blir imidlertid truffet ulikt av et byggmarked med økt konkurranse og usikkerhet, men vi jobber målrettet med å skape stabil og forutsigbar drift, ha god risikostyring og sikre prosjektgjennomføring med høy kvalitet for å øke lønnsomheten i alle deler av konsernet, sier konsernsjef Kim Robert Lisø.

Ordrereserven totalt i konsernet var ved utgangen av kvartalet NOK 3 639 millioner, mot NOK 4 068 millioner etter samme periode i fjor.

Målrettet arbeid med sikkerhetskultur

GK hadde totalt 12 arbeidsulykker som medførte fravær i andre kvartal, det samme antall som første kvartal. Ulykkene hadde lavere alvorlighetsgrad og antall fraværsdager gikk ned i kvartalet.

- Vi er del av en næring med for høy skadestatistikk og en sterk sikkerhetskultur må være fundamentet i all vår aktivitet. Det siste året har vi hatt fokus på at alle våre medarbeidere alltid skal rapportere om uønskede hendelser, såkalte RUH-er, som en del av det holdningsskapende og forebyggende arbeidet. Denne innsatsen gir resultater og vi ser en positiv utvikling med økt RUH-rapportering i andre kvartal. I september vil det igjen bli arrangert felles arbeidsmiljødager for hele GK-konsernet, hvor det settes ekstra søkelys på vårt interne arbeid med sikkerhet og arbeidsmiljø, sier Lisø.

Norge – økte inntekter og marginer

GKs norske virksomhet fortsetter sin fine utvikling og alle divisjoner leverer bra, men det er fortsatt divisjon for byggteknologi og utvikling (BTU) som kan vise til størst vekst og lønnsomhet. Driftsinntekter i andre kvartal ble NOK 1 185,2 millioner og akkumulert for første halvår øker inntekten med 5,7 prosent til NOK 2 319,9 millioner.  EBITDA i andre kvartal ble NOK 35,3 millioner, en klar forbedring fra andre kvartal i fjor og akkumulert for første halvår er driftsresultatet NOK 59,4 millioner.

- Resultatene til GK i Norge er i bedring, i tråd med selskapets planer. Aktiviteten er høy i alle tre divisjoner og lønnsomheten utvikler seg positivt i et kvartal som historisk sett ofte har vært krevende for GK. Vi fortsetter å vinne større entrepriseprosjekter og strategisk viktige rammeavtaler i hele landet innen helse og forsvar. I andre kvartal er det blant annet inngått rammeavtaler med Helse Vest, Forsvarsbygg og Statsbygg, sier Stine Ramstad Westby, adm.dir. i GK Norge

Markedssituasjonen varierer rundt om i landet. Innen servicevirksomheten er markedet godt i nord, midt og vest, mens innen entreprise er markedet tilfredsstillende i Oslo og Bergen, men svakere i Trondheim.

Ordreinngangen i andre kvartal har vært god og GK Norge har per 30. juni en ordrereserve på NOK 2 815,0 millioner.

— Stadig flere kunder etterspør energieffektive løsninger i eksisterende bygg, og en viktig satsing fremover er tjenesten smart digital driftsstøtte. Her bruker vi moderne analyseverktøy og diagnostikk for å overvåke tekniske installasjoner i bygg og gi et svært godt beslutningsgrunnlag for å optimalisere driften av bygget og sikre et best mulig inneklima og lav energibruk, sier Westby.

Sverige – utfordret av et sviktende marked

Den svenske virksomheten har hatt et svakt andre kvartal med driftsinntekter på NOK 303,5 millioner og et driftsresultat (EBITDA) på NOK -21,4 millioner.  Akkumulert per første halvår har GK Sverige hatt driftsinntekter på NOK 629,9 millioner med en EBITDA på NOK -31,6 millioner.

Markedsnedgangen i det svenske markedet, særlig innenfor boligbygging, har påvirket GK Sverige i 2024, og det er igangsatt flere tiltak både for å tilpasse kapasitet til markedsforholdene og redusere kostnadsbasen. Tross utfordrende marked, vinner GK nye jobber og ordreserverven per 30. juni er på NOK 512 millioner.

Danmark – øket omsetning og resultat

GK i Danmark hadde driftsinntekter på NOK 187,4 millioner i andre kvartal, med et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på NOK 4,6 millioner. Akkumulert for første halvår økte driftsinntektene til NOK 352,5 millioner, mens EBITDA ble NOK 5,0 millioner.

Driften i den danske virksomheten er stabil og leverer et positivt resultat, men det er regionale forskjeller. Servicevirksomheten merker økt etterspørsel, blant annet etter tjenester knyttet til energioptimalisering i bygg og leverer generelt fine resultater i alle regioner. I entreprisevirksomheten er det noe større forskjeller mellom geografiene og aktiviteten blir også påvirket av at enkelte prosjekter skyves ut i tid.

Samlet ordrereserve per 30. juni for GK Danmark var på NOK 311,9 millioner.

Utvalgte høydepunkt fra andre kvartal 2024:

• GK ble tildelt en omfattende kontrakt med AF Gruppen for nytt vannbehandlingsanlegg på Huseby i Oslo. Vannbehandlingsanlegget skal rense vann fra den nye reservevannkilden, Holsfjorden og gi sikker tilgang til rent vann for hele Oslos befolkning. GK skal bidra med rør, ventilasjon og kulde i det nye vannbehandlingsanlegget.
  • GK Sverige har signert avtale om levering av et komplett ventilasjonssystem til Arvid Nordquists nye kaffebrenneri i Jarfalla. Prosjektet bygges av RO-Gruppen i samarbeid med Sagax og omfatter tre separate bygg; lager, produksjonsanlegg og kontorlokaler.
  • GK Danmark har vunnet ventilasjonskontrakten i det store rehabiliteringsprosjektet Helmerhus i København. Oppdragsgiver er Hoffmann A/S og med ombygningen vil bygningen fra 1900 romme 15 000 kvadratmeter kontorlokaler, 1 200 kvadratmeter boligarealer og 3 000 kvadratmeter butikk- og bevertningsarealer. Prosjektet skal sertifiseres DGNB Sølv.
  • GK har vunnet kontrakt med Consto om å levere rør- og kuldeinstallasjoner til nye Mosjøen videregående skole. Skolen skal huse 725 elever og 150 ansatte og har strenge krav til energibruk. Som primærenergikilde skal det leveres luft til vann varmepumpe med fjernvarme som back-up og spisslast. Det etableres et energilager under bygget forberedt for framtidig energipotensiale
  • Helse Vest har tildelt GK en større rammeavtale for vedlikehold av luft- og klimainstallasjoner hos Helse Stavanger, Helse Bergen, Helse Fonna, Helse Førde og Sykehusapoteka Vest AS. Innenfor rammeavtalen skal det også gjennomføres ROT-prosjekter som fokuserer på energieffektivisering og utskifting av fluorholdige installasjoner.
  • Den 30. mai ble stiftelsesdatoen og 60 årsdagen til GK feiret på alle GKs kontorer i Skandinavia og ved hovedkontoret på Ryen i Oslo. 60 årsjubileet ble blant annet markert med utgivelse av en bok som tegner et ærlig og fargerikt bilde av historien til både selskapet, bransjen for tekniske installasjoner og byggenæringen generelt.
  • GK sin års- og bærekraftsrapport for 2023 ble publisert 29. april. Rekordhøy omsetning, solid ordrereserve og integrasjon av bærekraftshensyn i alle deler av virksomheten viser at GKs strategi gir tydelig retning og legger et robust fundament for videre vekst.
  • Fagdirektør i GK, Mads Mysen, vant historiens første NemiTek-pris. NemiTek-prisen tildeles en person, aktør eller et prosjekt som i særs stor grad har utmerket seg i sitt bidrag for samfunnsmessig fornuftig bruk av våre energiressurser, god hygiene eller utstrakt vern av det indre og ytre miljø.

Portrettfoto av Kim Robert Lisø, konsernsjef i GK.
Kim Robert Lisø, konsernsjef i GK.
Nicolas Tourrenc GK Gruppen AS

GK Gruppen er Skandinavias ledende totaltekniske entreprenør og servicepartner med en omsetning på 6,5 milliarder kroner. Med rundt 3000 ansatte og over 80 kontorer i Norge, Sverige og Danmark, leverer vi smarte og bærekraftige løsninger innen ventilasjon, kulde, byggautomasjon, elektro og rør. Vår misjon er å bygge bærekraftige samfunn for generasjoner.

www.gk.no | www.gk.se | www.gk.dk