Nå tar 22 bedrifter i bruk Made in Norway-merket
Innovasjon Norge har i dag presentert de første bedriftene som skal bruke det nye, offisielle opphavsmerket Made in Norway på sine produkter og løsninger. Målet er å styrke merkevaren Norge og å bruke den norske identiteten til å vinne kunder internasjonalt.
-Næringslivet har omfavnet den nye merkeordningen og det er en glede for oss å kunne fortelle hvilke bedrifter og merkevarer som nå blir de første til å ta i bruk Made in Norway-logoen. Det er et stort spenn av virksomheter med svært ulike produkter og tjenester. Det viser at ordningen favner vidt og kan fungere godt for store deler av næringslivet. Disse bedriftene går foran, og vi er stolte av å ha dem på laget, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.
-Merkeordningen Made in Norway kan sette norske bedrifter i stand til å øke sin eksport gjennom den styrken Norge som merkevare står for. Made in Norway er et initiativ fra næringslivet selv, og som vi støtter med god grunn: Fra forskning, andre lands erfaringer og nasjonale erfaringer, vet vi at gode merkeordninger fungerer, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Disse bedriftene har vært med i pilotfasen, for å teste og videreutvikle merkeordningen:
- 7sense Agritech
- Asak Miljøstein
- Aurora Spirit Distillery
- David-Andersen
- Drytech - Real turmat
- Ekornes
- Forestia
- HoloCare
- Hurtigruten Norway as
- Jøtul
- Mack
- Norvigroup Norsk Dun
- Omgi
- OptoScale
- OSO Hotwater
- Paxster
- Pentex
- Rottefella
- Sensio
- Søve
- Tunable
- Zooca - The Calanus Company
Alle pilotbedriftene har produkter eller løsninger som oppfyller kriteriene for å kvalifisere seg til å bruke merket. Det betyr at produktene eller løsningene i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge og at bedriften jobber etter prinsippene for ansvarlig næringsliv.
Ønsket med merkeordningen er at forbrukere raskt og enkelt skal kunne velge produkter og løsninger som forsterker og underbygger norsk verdiskaping.
Regjeringen satte i gang arbeidet med merkeordningen etter ønske fra næringslivet. Innovasjon Norge forvalter ordningen videre.
Om Made in Norway
- Made in Norway er et beskyttet varemerke for markedsføring. Det skal styrke norske produkter og løsningers posisjon i internasjonale markeder.
- Merkeordningen er en del av "Hele Norge eksporterer", satt i gang av regjeringen for å øke Norges internasjonale konkurransekraft.
- Innovasjon Norge forvalter ordningen.
- Norge må øke fastlandseksporten og omstille næringslivet. Norge trenger løsninger som skaper arbeidsplasser, gir bærekraftig vekst og økt eksport.
- Et felles opphavsmerke vil skape synergier, der bedrifter som lykkes internasjonalt med merket på produktene vil ha en positiv innvirkning på andre Made in Norway-bedrifter.
- Når du ser opphavsmerket kan du være trygg på at produktet eller løsningen i hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Produktet eller tjenesten følger våre krav til ansvarlighet og bærekraft. Det kan være et fortrinn internasjonalt.
- De spesifikke kriteriene varierer avhengig av produktkategori.
Nøkkelord
Kontakter
Kjetil Svorkmo BergmannKommunikasjonsrådgiver
Tel:90 82 09 18kjber@innovasjonnorge.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Morrow får statlig lån på til sammen 1,5 milliard17.12.2024 16:19:50 CET | Pressemelding
Innovasjon Norges styre innvilger tre lån til Morrow Batteries. Batterifabrikken i Arendal blir dermed det første prosjektet som mottar finansiering gjennom Grønn industrifinansiering.
Smaker fra Øyriket AS vinner landbrukspris i Trøndelag!27.11.2024 13:10:46 CET | Pressemelding
Matnettverket vinner den regionale bedriftutviklingsprisen i Trøndelag 2024.
Innovasjon Norge bidrar til fornying av norsk landbruk15.11.2024 11:35:27 CET | Pressemelding
Norge må satse på nye teknologier i landbruket. Innovasjon Norge lanserer en tilskuddsordning for klima- og miljøvennlig teknologi i det norske landbruket.
Norske bedrifter vil bidra i Ukraina13.11.2024 18:31:28 CET | Pressemelding
Stor interesse blant norske bedrifter for å bidra til gjenoppbygging i Ukraina. Energiminister Terje Aasland åpnet den norske paviljongen på Rebuild Ukraine i Warszawa.
Næringslivsdelegasjon skal bidra med norske løsninger på klimakrisen12.11.2024 09:55:33 CET | Pressemelding
13 norske selskaper og organisasjoner er på plass til det 29. klimatoppmøtet, som ble åpnet i Baku denne uken. De tar med seg kompetanse og teknologiske løsninger som kan bidra i klimakrisen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom