Foreldres reaksjoner på barns negative følelser påvirker barnas atferd
En ny studie viser at gutter med støttende foreldre har mindre atferdsproblemer, mens jenter som opplever lite støtte fra foreldrene sine tenderer til å ha mere atferdsproblemer.

Bakgrunn
Hvordan foreldre reagerer på barns negative følelser som sinne, frykt og tristhet, kan ha betydning for barns utvikling. Tidligere forskning har vist at foreldre som er støttende og hjelper barna med å forstå og regulere sine følelser, fremmer barnas sosiale og emosjonelle kompetanse. På den andre siden kan foreldre som er kritiske, avvisende eller straffende overfor barns negative følelser, bidra til å forsterke barnas vansker.
Mål og metode
Formålet med studien var å undersøke sammenhengen mellom norske foreldre sine reaksjoner på barns negative følelser og barns atferdsvansker i Norge. Studien ble gjennomført av forskere fra Universitetet i Oslo og University of Melbourne i Australia, og er publisert i Scandinavian Journal of Psychology. Data ble samlet inn fra 242 mødre, 183 fedre og 117 barnehageansatte ved bruk av spørreskjemaer som målte foreldres reaksjoner på barns negative følelser og barnas atferdsvansker i barnehagen.
Resultater og konklusjon
Resultatene viste at støttende reaksjoner fra foreldrene var assosiert med mindre atferdsvansker hos guttene, mens ikke-støttende reaksjoner var assosiert med mer atferdsvansker hos jentene. Dette tyder på at foreldres reaksjoner på barns negative følelser kan ha en betydelig innvirkning på barnas atferd, og at dette varierer mellom kjønnene. En alternativ forklaring på resultatene er at gutter med problematferd utløser mer støtte fra foreldrene enn jenter, som utløser mere ikke-støttende responser fra foreldrene ved normbrytende atferd.
Implikasjoner
Studien har viktige implikasjoner for foreldreveiledning og forebygging av atferdsvansker hos barn. Forskerne anbefaler at foreldre er oppmerksomme på hvordan de reagerer på barns negative følelser, og at de prøver å være støttende og empatiske i stedet for kritiske og dømmende. Dette kan bidra til å redusere atferdsvansker gjennom at barnet får støtte til å håndtere egne vanskelige følelser. Forskerne understreker at alle barn og familier er forskjellige, og at resultatene ikke uten videre kan generaliseres til hvert enkelt barn eller familier, men funnene viser hvordan foreldre-barn-interaksjonen kan støtte barns utvikling.
Nøkkelord
Kontakter
Rune Flaaten BjørkAvdeling for klinisk psykologi ved Psykologisk institutt, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
Tel:+47 99 36 34 35r.f.bjork@psykologi.uio.noSvein Harald MildeKommunikasjonsrådgiverDet samfunnsvitenskapelige fakultetet, Universitetet i Oslo
Tel:+47 917 77 591s.h.milde@sv.uio.noBilder

Lenker
Følg pressemeldinger fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Ny doktorgradsstudie: Hvordan skaper barn mening når de opplever samlivsbrudd?20.6.2025 09:53:19 CEST | Pressemelding
Hvert år gjennomgår ca. 10 000 foreldrepar i Norge samlivsbrudd. Har de barn under 16 år, er mekling obligatorisk. Denne avhandlingen utforsker og søker å utvide forståelsen av hva barns deltakelse i mekling innebærer for familiene.
Ny doktorgradsstudie om ungdoms mental helse: Følelser, hjernenettverk og rollen til foreldrenes mentale helse19.6.2025 10:27:33 CEST | Pressemelding
Ny forskning avslører at ungdoms mentale helse er nært knyttet til hvordan de håndterer følelser. Studien viser også at barn av foreldre med psykiske problemer kan bli påvirket i sin følelsesmessige utvikling.
Ny doktorgradsstudie: Psykiske plager blant unge under koronapandemien13.6.2025 12:38:52 CEST | Pressemelding
Doktorgradsavhandling viser at unge fikk mer psykiske plager under og etter karantene, og i tider med strenge restriksjonsnivå under koronapandemien. Også andelen jenter med spiseproblemer økte.
Ny doktorgradsavhandling: Kulturendring i politiet etter 22. juli10.6.2025 09:54:34 CEST | Pressemelding
Marius Duhović Hafstad ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo, utforsker hvordan en fleksibel organisasjonskultur påvirker ansattes engasjement i norsk politi etter terrorangrepet 22. juli.
Hele familien bidrar til minstens språkutvikling5.6.2025 14:16:48 CEST | Pressemelding
Ikke bare mor og far – storesøsken kan også berike minstebarnets ordforråd, viser ny studie fra Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom