Studentindeksen: Studenter har ikke råd til å bo

Studentindeksen som kom i dag, viser at norske studenter ikke kan leve på stipend og lån fra Lånekassen alene for å dekke sine boutgifter.

Studentindeksen er et samarbeid mellom FINN.no, Norsk studentorganisasjon (NSO), Utleiemegleren, Eiendom Norge og Eiendomsverdi. Avbildet er boligekspert og leder i FINN eiendom, Jørgen Hellestveit. FINN/Øystein Klock

– Studentindeksen bekrefter opplevelsen mange av oss studenter har, nemlig at det er ekstremt vanskelig å komme inn på det overoppheta private leiemarkedet. Situasjonen i dag er alvorlig, og det er et skrikende behov etter en styrka studentøkonomi, og for flere studentboliger, sier leder av Norsk studentorganisasjon (NSO) Kaja Ingdal Hovdenak

Studentindeksen bekrefter at studentene i dag må ha en vesentlig ekstrainntekt i tillegg til lån og stipend for å ha råd til å bo. Våre analyser tilsier at en student må jobbe 12 timer i uken i tillegg til studiene for å dekke kostnadene. Denne inntekten gir tilgang til halvparten av leieboligene i studentbyene, Oslo kommer dårligst ut; kun en tredel av tilgjengelig boligmasse. Funn fra SSB viser at å jobbe mer enn ti timer i uken, går ut over tid brukt på studier.

– Det er skremmende at studenter må jobbe så mye ved siden av studiene for å få råd til husleia, sier Ingdal Hovdenak

Leder i Norsk studentorganisasjon Kaja Ingdal Hovdenak. NSO/ Skjalg Bøhmer Vold

Hovedpunkter fra Studentindeksen:

• Boligmarkedet er ikke tilgjengelig for fulltidsstudenter uten ekstra inntekt

• I gjennomsnitt bruker norske studenter 12,2 timer på deltidsarbeid per uke

• Medregnet inntektene fra deltidsarbeidet blir 51,1% av leieboliger/soverom i bolig for en person, tilgjengelig for studentene (vektet snitt for storbyene)

• Oslo kommer dårligst ut, der har studenter kun tilgang til 33,6%

• Studier pluss gjennomsnittlig deltidsjobb utgjør en 133% stilling

– Dette er den tredje sommeren på rad hvor vi har sett svært høy etterspørsel på leieboligannonsene på FINN. I juli fikk utleiere av leiligheter i Oslo i snitt over 70 henvendelser fra leietakere. Trafikken til annonsene økte også 25% den uken samordnet opptak fordelte studieplassene. Det er trangt i døren på visning og det blir en fortvilet situasjon for mange, sier leder i FINN Eiendom, Jørgen Hellestveit.

– Stadig flere ønsker og/eller må leie bolig. Det betyr at det kommer mer kjøpekraftige grupper inn i leiemarkedet noe som ytterligere forverrer studentenes muligheter i leiemarkedet. Vi ser at feks i Oslo er leieprisene blitt så høye at på  mange av boligene kommer ikke engang studenter lengre på visning. Knapphet på boliger og høye leiepriser gjør studentlivet mye vanskeligere enn det burde være, sier salg og markedsdirektør Geir Skogheim i Utleiemegleren.

Om studentindeksen:

Det er Norsk studentorganisasjon (NSO), FINN.no, Utleiemegleren, Eiendom Norge og Eiendomsverdi som står bak studentindeksen.

• Studentindeksen måler hvor mange boliger en student kan leie i de store norske byene, ut fra beløpet en gjennomsnitts-student sitter igjen med etter utgifter til et nøkternt livsopphold.

• Ettersom studiestøtten ikke er tilstrekkelig for å dekke alle studentens utgifter, er det også tatt inn gjennomsnittlig månedslønn blant studenter som anser seg som først og fremst student.

Indeksen måler derfor både studenters kjøpekraft i boligmarkedet og deres mulighet til å prioritere studiene.

Rapporten er vedlagt.