Norli

Arendalsuka - Bokhandlerforeningen og Norli inviterer til debatt: - Ungdomspolitikere, leselyst og bokhandlerens viktige rolle

Leselyst og bokhandlerens viktige rolle i demokratiet blir tema for en debatt og frokostmøte i Norli bokhandel i Alti kjøpesenter på onsdag kl. 08.00 – 09.00. I debattpanelet deltar vår fremtid i form av noen av landets fremste ungdomspolitikere.

– Vi spør blant annet: Hva skal til for at leselyst kommer inn i den neste regjeringsplattformen? Vi må for enhver pris unngå et samfunn som beskrevet i boken og filmen «fahrenheit 451». Det er første gang Norli og Bokhandlerforeningen deltar i Arendalsuka med et eget arrangement.

Leselyst og bokhandlerens rolle er en viktig debatt

– Nå gleder oss stort til debatten i Arendalsuka. Vi har alle et ansvar for å bidra til å sikre leselyst i demokratiet. Og vi i Bokhandlerforeningen har selvsagt et ekstra stort ansvar. Å sette temaet på agendaen er viktig og derfor deltar vi også i Arendalsuka. sier Anne Schiøtz, direktør, bokhandlerforeningen. Bokhandlerforeningen har 473 medlemmer og er interesseorganisasjonen for alle landets bokhandler.

– Vi gjør om butikken tirsdag kveld slik at den blir en debatt arena onsdag morgen, sier Johan Baklund, adm. direktør i Norli som er landets største bokhandelkjede eid av Aschehoug og NorgesGruppen. Å delta i Arendalsuka ser vi som et viktig bidrag for å delta i samfunnsdebatten og sikre vern av norsk kultur, det frie ord og sikre økt leselyst.

Trine Skei Grande, adm. direktør, Forleggerforeningen og Maja Lunde, Barnebok- og manusforfatter, bl.a. "Skjerm barna" setter agendaen for debatten sammen med tidligere stortingsrepresentant May Britt Lagesen, senior rådgiver i Geelmuyden Kiese, som skal lede debatten.

I panelet deltar for øvrig:

• Simen Velle, Leder, Fremskrittspartiets Ungdom, FpU
  • Maria Strand Munkhaug, Sentralstyrem Unge Høyres Landsforbund, UHL
  • Ane Breivik, Leder Unge Venstre, UV
  • Audun Hammer Hovda, Leder, Sosialistisk Ungdom, SU
  • Nimrah Ramzan, Sentralstyremedlem i Arbeidernes Ungdomsfylking, AUF

Arendalsuka er en demokratisk møteplass for alle som er engasjert i samfunnet vi lever i. Dette er arrangementet for deg som vil være med å lytte til, debattere og løse dagens og morgendagens samfunnsutfordringer. Rundt 2.000 arrangementer og 200 stands fyller Arendal sentrum i fem dager i august hvert år. I fjor var det ca. 160.000 besøkende i Arendalsuka.

Tilpasset Norli butikken til debattarena

Debattarenaen er selve Norli butikken i Arendal i Alti kjøpesenteret midt i sentrum. Den blir rigget til møteplass og debattlokale for anledningen:
– Det skal bli spennende å høre hva fremtidens politiske ledere tenker om temaet vi setter på agendaen, sier Johan Baklund. Vi må for enhver pris unngå en situasjon som beskrevet i boken og filmen «Fahrenheit 451». Med 204 bokhandler fra sør til nord og 2.000 ansatte har vi en viktig rolle for å bidra til samfunnsutviklingen. I en tid med krig i Europa og Ukraina ser vi at det frie ord plutselig er truet. Det å delta i samfunnsdebatten i Arendalsuka er derfor viktig for oss i Norli, som landets største bokhandlerkjede.

Leselyst strategien står i fokus alt tirsdag

– Vi benytter også anledningen å anbefale et annet viktig arrangement i Arendalsuka, sier Johan Baklund og Anne Schiøtz. Det skjer på tirsdag kl. 15.30 – 16.30 i Arendal bibliotek. Her er temaet: Leselyststrategi? i regi av Foreningen !les, Leser søker bok, Norske barne- og ungdomsbokforfattere, Norsk Oversetterforening, Norsk Forfattersentrum, Norsk Bibliotekforening, Den Norske Forfatterforening, Bokhandlerforeningen, Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening, Forfatterforbundet, Den norske Forleggerforening, Grafill. I denne debatten deltar Lars Petter Sveen, Debattleder, Vårt land, Even Aleksander Hagen, Arbeiderpartiet, Hege Bae Nyholt, Rødt og Margret Hagerup, Høyre.

For ytterligere informasjon:
Johan Baklund
, adm. direktør, Norli, mobil 90 92 40 23, e-post: johan.baklund@norli.no
Anne Schiøtz, direktør, bokhandlerforeningen, mobil 911 85 604, e-post: direktor@bokhandlerforeningen.no
Debatten vil også bli tilgjengelig via streaming. For å få tilgang til link kan du bare ta kontakt med oss.

Foto:
Trine Skei Grande
, adm. direktør, Forleggerforeningen
Maja Lunde, barnebok- og manusforfatter, bl.a. "Skjerm barna"
Simen Velle, Leder, Fremskrittspartiets Ungdom, FpU
Maria Strand Munkhaug, Sentralstyrem Unge Høyres Landsforbund, UHL
Ane Breivik, Leder Unge Venstre, UV
Audun Hammer Hovda, Leder, Sosialistisk Ungdom, SU
Nimrah Ramzan, Sentralstyremedlem i Arbeidernes Ungdomsfylking, AUF
May Britt Lagesen, tidligere stortingsrepresentant (Ap) og senior rådgiver i Geelmuyden Kiese
Johan Baklund, adm. direktør, Norli
Anne Schiøtz, direktør, bokhandlerforeningen

Kort om Norli:
Norli er landets største bokhandelvirksomhet, en ledende kvalitetsbokhandel med et bredt butikknettverk fordelt over hele landet fra Agder i sør til Finnmark i nord, nettbutikk og egen vareforsyning. Norli-bokhandlene og tilknyttede forhandlere har en samlet omsetning på omlag 2 milliarder fordelt på over 204 butikker. Norli har ca. 2.000 ansatte. Kjeden er eid av Aschehoug og NorgesGruppen

Kort om Bokhandlerforeningen:
Bokhandlerforeningen er interesseorganisasjonen for alle landets bokhandler. Vi arbeider for å styrke litteraturen og bokas plass i samfunnet og skal sikre bokhandlerne forutsigbare rammevilkår som bidrar til at folk i hele landet får tilgang til et mangfold av litteratur. De fleste bokhandler i Norge er medlemmer i Bokhandlerforeningen. Per 31.12.2023 har foreningen 473 medlemmer. Bokhandlerkjedene ARK, Norli og campusbokhandelen Akademika er medlemmer. Mange mindre egeneide bokhandler er organisert via Fri Bokhandel. I tillegg har vi flere uavhengige medlemmer som for eksempel Tronsmo (Oslo), og rene nettbokhandler som Bokkilden, Haugenbok og AdLibris. Hos Bokhandlerforeningens medlemmer jobber det over 3.000 dyktige fagpersoner som daglig møter og veileder leseren til både kjente og ukjente forfattere. Styret i Bokhandlerforeningen består av Stein Ove Gudmundsrud (ARK), Hans Vigen (Biblioteksentralen), Helén Foss (Fri Bokhandel), Nina Refseth, Lene Røren (EBOK/Akademika) og Johan Baklund (Norli). Anne Schiøtz er direktør i Bokhandlerforeningen.

Kort om Arendalsuka:

Ane Breivik
Nimrah Ramzan
Audun Hammer Hovda
Johan Baklund
Maja Lunde
Maria Strand Munkhaug
Trine Skei Grande
Simen Velle
Anne Schiøtz
May Britt Lagesen

Følg pressemeldinger fra Norli

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norli på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norli