Nominerte til kokebokprisen 2023

For 16. gang arrangerer Norli kåring av årets beste kokebok – og deler ut prisen for Beste norske kokebok 2023. Årets fem nominerte holder alle et høyt kvalitetsmessig nivå og tilfredsstiller et bredt sett av kriterier.

Vinneren kåres 9. november 2023 under et arrangement hos Norli Universitetsgata.

GOLALAHS MATREISE

Golalah Abbasi

Bonnier Norsk Forlag

Forfatteren presenterer seg som «en helt vanlig kurdisk dame som elsker å lage mat», og i sin debut som kokebokforfatter evner Golalah Abbasi å formidle sin kjærlighet til Midtøstens kjøkken tilp nordmenn. Hun kom hit som flyktning i 1998, og 25 år senere gir hun oss en lekker bok full av spennende krydder, fargesterke bilder, enkle oppskrifter og fristende retter. Det er bare å la seg forføre!

BRA KOKT

Christopher Haatuft

Gyldendal Norsk Forlag

Dette er historien om pønkeren som endte opp med Michelinstjerne, en beretning om suksess og fiasko, blodslit, rusmidler og ramsalte historier fra restaurantkjøkkener verden rundt. Men det er også en velskreven kokebok, med oppskrifter som vil treffe matentusiastene midt i hjertet. Bra kokt er dessuten en utgivelse som gjør stas på et yrke som sliter med lav status og manglende rekruttering.

DET SERVERES

Andreas Offenberg og Fredrikke Gullbekk

Frisk forlag

Den røde tråden i denne kokeboken er tre-retters menyer for fire årstider, med innbydende bilder og spennende oppskrifter som er godt forklart. Forfatterne har konsentrert seg om festmaten, måltidene du skal dele med andre. Når du skal servere måltider som gjerne inkluderer østers, sjøkreps og fylt fjellørret med bakt paprika og fennikel, må også drikkevarene være på stell. Her får du all kunnskapen en god vert må ha.

EKTE GRØNN MAT

Andreas Viestad

Cappelen Damm

Andreas Viestad har produsert en imponerende rekke kokebøker, og Ekte grønn mat er blant hans aller beste. En bok der grønt er den røde tråden treffer selvsagt tidsånden helt perfekt. Og Viestad nøyer seg ikke med å gi oss gode og overraskende oppskrifter med kun grønnsaker og urter på tallerkenen. Vi får også tips og praktiske råd om dyrking, viktigere og viktigere kunnskap i en verden der selvforsyning er noe flere og flere er opptatt av.

SARITAS INDISKE KJØKKEN

Sarita Sehjpal

J. M. Stenersens forlag

Sarita Sehjpal er restauranteier, kokk og produsent av indisk ferdigmat. Nordmenn har virkelig omfavnet indisk mat, men de fleste av oss nøler med å sette den på menyen hjemme. Er ikke dette altfor komplisert? Sarita senker denne terskelen betraktelig med sin andre kokebok. Oppskriftene er nøyaktige, enkle og godt forklart. Gi deg selv to timer i eget kjøkken, og du kan servere en nydelig pork vindaloo!

Juryen består av:

• Per Borglund (redaktør Mat fra Norge og innehaver av Norges største kokeboksamling)
  • Matthias Kappelhoff (Testleder for sensoriske tester og Produktutviklingskokk i Coop Norge
  • Janneken Øverland (tidligere forlagsredaktør i Gyldendal og De Norske Bokklubbene)
  • Amanda Sunita Bahl (Historieforteller i Hubify, tidligere restaurantanmelder for BT og dommer i NRKs «Familiekokkene».
  • Andreas Reutz (designer hos Bouvet)
  • Camilla Tvedt (kategorisjef Norli)

Norli AS

Norli er Norges største bokhandelskjede, men nær 200 butikker over hele landet og nettbutikken norli.no. Norli ble grunnlagt i 1890, og er kjent for sitt brede utvalg av bøker, spill og kort, og dyktige bokhandlere.