Utlyser konkurranse om drift og vedlikehold for 1,4 milliarder kroner
Nye Veier åpnet like før sommerferien konkurransen om en av de største kontraktene på drift og vedlikehold av veier i landet. Kontrakten har en estimert verdi av inntil 1,4 milliarder kroner inkludert alle opsjoner, og maksimal varighet på inntil åtte år. Denne avtalen utfordrer standarder for innovasjon, bærekraft og økonomisk effektivitet på drift av veiene.

Kontrakten omfatter veiene i sørlige deler av Norge, inkludert de veiene Nye Veier skal åpne frem til 2030. Derfor øker omfanget med 75 prosent sammenliknet med dagens avtale for drift og vedlikehold i Nye Veier.
- Bilistene trenger veier som er åpne og sikre hele året, og for fellesskapet er det viktig å tenke nytt rundt hvordan vi kan få mer igjen for våre felles ressurser. Konkurransen legger til rette for å fornye og utfordre hvordan veier kan driftes og vedlikeholdes, sier Finn Aasmund Hobbesland, som er direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier.
Avtalen har en estimert verdi på 840 millioner kroner, pluss tre årlige opsjoner. Brukes alle opsjonene er den samlede estimert verdien på 1,4 milliarder kroner.
- Vi har forenklet beskrivelsene av hva som skal gjøres og bruker funksjonskrav der det er mulig. Dette gir rom for entreprenøren til å utvikle og forbedre driften av veiene. Vi ønsker å utvikle samarbeidet med entreprenøren. Den økonomiske modellen, vår digitale plattform og krav til målrettede planer skal sikre at driften blir effektiv, utdyper Hobbesland.
Innovasjon og utvikling
Nye Veier legger stor vekt på innovasjon, med et innovasjonsfond på 7,5 millioner. Driftsentreprenøren kan søke midler til prosjekter som bidrar til å utvikle og forbedre drift og vedlikehold. Spesielt oppfordrer Nye Veier til løsninger som gir positive effekter for klima og ytre miljø.
Bærekraftsmål
Nye Veiers mål er å redusere årlige totale utslipp av klimagasser fra drift og vedlikehold med 75 prosent innen 2030. Driftsentreprenøren skal redusere årlige totalutslipp av klimagasser med minst 30 prosent innen utløpet av tredje kontraktsår, og minst 50 prosent innen utløpet av femte kontraktsår.
Økonomisk effektivitet
Kontrakten har en nyskapende modell for økonomisk oppgjør for drift av veier. Dette skal legge til rette for mer samarbeid mellom driftsentreprenøren og Nye Veier. Historisk i norsk samferdsel har det økonomiske oppgjøret for driften på vinteren vært krevende. Regningene har vært basert på mange detaljer, som for eksempel antall minutter med salting eller antall kilometer med plogen oppe eller nede.
For Nye Veier er det avgjørende at vi med denne kontrakten fornyer og forenkler driften av veiene. Driftsentreprenøren tilbyr en målpris for alt arbeid, og vil så få betalt selvkost for den faktiske jobben de utfører. Faktisk mer eller mindre forbruk i forhold til målprisen deles mellom partene og kan utjevnes over flere år. I tillegg får driftsentreprenøren betalt for administrasjonskostnader og fortjeneste.
Denne kostpluss-modellen skal sikre lønnsomhet for entreprenøren, og målrettet og effektiv drift. Modellen er utformet for å sikre god fordeling av risiko for været på vinteren
Kontraktsmodellen er utformet for å sikre god fordeling av risiko for været på vinteren
- Oppgjør for driften vinterstid blir mye enklere med denne kontrakten. Økonomisk gevinst ved smarte løsninger og effektiv drift deles mellom partene, og det vil gi oss mest mulig ut av våre felles ressurser, forklarer Hobbesland.
- Vi stiller strenge krav til at veiene skal være åpne og sikkerhet langs veiene. Når entreprenøren når målene utløser det en bonus. Den økonomiske modellen for kontrakten motiverer driftsentreprenøren til å levere høy kvalitet, og effektiv drift, sier Hobbesland.
Digital samhandling
Nye Veier har utviklet et digitalt system som gir oversikt for driften av veiene. Dette systemet gir driftsentreprenøren og oss oversikt i sanntid over situasjonen på veiene. Entreprenøren får tilgang til historikken for driften og vedlikeholdet, og den informasjonen som er nødvendig for effektiv drift og vedlikehold.
- Vårt digitale system gir oss informasjon for mer målrettet og systematisk drift. Vi får bedre oversikt og unngår mange unødvendige registreringer og inspeksjoner. Det gir bedre kvalitet og er mer effektivt. Nå tar vi den digitale samhandlingen mellom oss til et helt nytt nivå, forklarer Hobbesland.
Den digitale plattformen er avgjørende for samhandling med entreprenøren. Det er også avgjørende for å sikre åpen bok på bruk av ressurser og timer i arbeidet på kontrakten.
Omfanget av kontrakten
Volum de siste årene av kontrakten vil være 75 prosent større enn dagens omfang.
Den nye kontrakten gjelder følgende veier:
-
E18: Fra Arendal til Tvedestrand i Agder, og fra Dørdal til Langangen i Telemark
-
E39: Fra Kristiansand til Lyngdal i Agder
-
E6: Fra Kolomoen til Moelv og fra Roterud til Øyer i Innlandet
E6 gjennom Trøndelag og E6 over Kvænangsfjellet er ikke en del av kontrakten.
Kontrakten har en varighet på fem år, med opsjoner for forlengelse på tre ganger av ett år, med en total mulig lengde på åtte år.
Kontakter
Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Finn Aasmund HobbeslandDirektør for samfunn og utvikling
Tel:91319265finn-aasmund.hobbesland@nyeveier.noOm oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
Traftec skal drifte elektro for Nye Veier26.6.2025 12:33:52 CEST | Pressemelding
Nye Veier har valgt å inngå en ny driftskontrakt med Traftec for elektroinstallasjoner på flere av selskapets veistrekninger.
Alt klart for ferdigstilling av E6 Ranheim-Sveberg25.6.2025 16:42:55 CEST | Pressemelding
I dag signerte Nye Veier AS og Hæhre Entreprenør AS kontrakt for utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg i Trøndelag. Kontrakten har en samlet verdi på kr 3,95 milliarder kroner ekskl. mva.
Knekte koden for systematisk ferdigstillelse24.6.2025 05:00:00 CEST | Pressemelding
Nye Veier har lykkes i arbeidet med å etablere felles struktur for prosjektdata, der informasjon klassifiseres og relateres på tvers av systemer og prosjektfaser. Dette muliggjør helautomatisk validering av leveranser. Det har ingen innen veibyggerbransjen i Norge fått til før. Metoden gir potensial for store kostnadsbesparelser spesielt i driftfasen.
Ny E39 i Lyngdal offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: - Dette er en dag mange har sett frem til6.6.2025 17:15:53 CEST | Pressemelding
- Det er en stor glede for meg å være her i dag for å markere åpningen av den nye veien. I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere avstander og nye muligheter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom