Ny rekord i høyteknologiske dagligvarebutikker i juli. Dette er fremtidens måte å drive butikk på, sier kjøpmenn over hele Norge!

Kundene elsker friheten, og i juli ble det gjennomført 429 133 handler ved bruk av RMA-teknologien fra Liberty Now i butikkene til innovative kjøpmenn over hele Norge.

Fra åpningen av Joker Dolmøy som høyteknologisk delvis selvbetjent butikk, hvor det var lett å se engasjementet for frihet og tilgjengelighet, som nå skapes rundt om i hele Norge.

Det ble en enorm vekst i juni. Dette henger også sammen med at flere butikker som bruker RMA-teknologien åpnet inn mot sommeren. Grafen viser tydelig at kundene setter pris på friheten teknologien gir.

null
Figuren viser antall handler kundene har gjort ved hjelp av RMA-teknologi fra Liberty Now i høyteknologiske dagligvarebutikker over hele Norge.

Klikk her for å finne din nærmeste høyteknologiske butikk!

I mange av butikkene kan du handle døgnet rundt, og i juli handlet 9,6 % av kundene når alle andre butikker var stengt (kl. 23–07). Butikker som bruker RMA-teknologien opplever en betydelig tilleggshandel som følge av utvidede åpningstider. For mange butikker som tidligere stengte på ettermiddagen, har teknologien skapt en helt ny hverdag for både butikker og kunder. Nå kan kundene handle når de vil, og ansatte kan reise hjem.

NY REKORD – SØNDAG
I juli ble søndag den ukedagen med størst handel. Dette gjør livet enklere for kundene, da teknologien åpner for helt nye muligheter ved at butikken passer seg selv, slik at man ikke er avhengig av å ha ansatte på jobb på søndager. Systemet varsler ansatte når kundene trenger hjelp, slik at de kan bistå via teknologien på en enkel og effektiv måte uten å måtte være fysisk til stede i butikken.

null
Figuren viser hvordan salget fordeler seg på de ulike ukedagene i juli. Kundene elsker friheten til å kunne handle på søndager.

TYVERI
RMA-teknologien gir butikkene full kontroll i forhold til tyveri. Den enkelte butikk kan selv bestemme hvor mye av teknologien de vil ta i bruk på dette område, men generelt er tyveri ingen utfordring i butikker som bruker RMA-teknologi.

RMA-teknologien fra Liberty Now har revolusjonert måten å håndtere og jobbe med tyveri på i Norge, med målrettede løsninger uten kundefriksjon og uten risiko for ansatte.

KUNDEHJELP OG KONTROLL
Butikkene holder en svært høy kvalitet, og kun 0,8 % av handlene stopper på grunn av «varer ikke funnet» eller «manglende strekkoder», som da enkelt og raskt løses fjernstyrt av operatøren som passer butikken. Butikkene har også god kontroll på salg av aldersbestemte varer, der alt salg skjer betjent–fjernbetjent gjennom RMA-Butikkstyring.

Liberty Now er et norsk teknologiselskap som ble stiftet i 2018 under navnet Mat-Norge. I 2023 skiftet de navn til Liberty Now. Selskapet er markedsledende innen digitalisering, automatisering og robotisering av dagligvarebutikker i hele Norge. De har utviklet teknologien Retail Multi Automation (RMA-butikkstyring), som gir kostnadseffektiv digitalisering, automatisering og fjernstyring av kundereiser og kundebetjening. Denne teknologien gir virksomheter innsikt for optimal drift, økt kundetilfredshet og bedre kontroll. Liberty Now har også utvidet til andre bransjer og lansert LNA-teknologi for avfallsbransjen og reiselivsnæringen.