Gjør stor suksess med KI-basert fiskefelle

Huawei gjør stor suksess med sin KI-baserte fiskefelle, og er nå i finalen i konkurransen om å lage den beste løsningen for å stanse pukkellaksen. Staten har satt av 15 millioner kroner til å få utviklet teknologiske løsninger som gjenkjenner og fjerner den uønskede arten.

Laksefellen i Berlevåg bruker kunstig intelligens til å sortere laksetypene. Vanlig laks slipper gjennom, mens pukkellaks blir destruert. Huawei Norge

Sammen med Berlevåg Jeger- og fiskerforening og Norske Lakseelver, vil Huawei også være til stede på Arendalsuka og fortelle mer om løsningen som ser ut til å stanse pukkellaks-invasjonen i norske vassdrag.

I september 2023 annonserte Statsforvalteren i Troms og Finnmark et prosjekt for utvikling av en automatisk fangstinnretning for pukkellaks. Det kom inn sju forslag, og i januar i år ble fem av prosjektene tildelt 200 000 kroner for å beskrive hvordan de ønsket å bygge en prototype. Det er Statsforvalterens fellestjenester som leder prosjektet der Staten har invitert private aktører til å konkurrere om å utvikle feller som automatisk sorterer fisk.

I fase 2 er tre aktører tildelt 2.3 millioner kroner hver for ytterligere videreutvikling av sine løsninger.

I siste fase vil de to beste prototypene bli testet i elver i 2025. De to løsningene som blir valgt blir ytterligere støttet med to millioner kroner hver.

– Leverandørene har litt ulike forutsetninger for å gjøre løsningen kommersielt tilgjengelig i markedet, skriver Statsforvalterens fellestjenester i sin vurdering av de løsningene som er presentert, og legger til:

– Huawei har oppnådd full uttelling på alle underkriteriene sammenlignet med de andre.

Invasjon annethvert år

Etter at dette prosjektet er avsluttet, planlegger Statsforvalteren å kjøre en standard anskaffelsesprosess med mål om en omfattende utplassering av automatiserte feller innen 2027-sesongen.

Det er Miljødirektoratet som har ansvaret for den nasjonale strategien for å bekjempe pukkellaks, mens Statsforvalteren i Troms og Finnmark kjøper inn utstyr og inngår avtaler om drift med fiskeforeninger og grunneierlag.

Såkalte pukkellaks-invasjoner inntreffer annethvert år. I 2021 var innsiget stort, i 2022 nesten fraværende, mens man i 2023 opplevde den verste invasjonen til nå. Da ble det tatt opp over 249 496 pukkellaks i norske elver, og nesten 100 000 i sjølaksefisket. Flest pukkellaks ble fanget av manuelle feller i elvene, i tillegg til de to automatiske Huawei har installert. I tillegg er en del pukkellaksen tatt med not, garn, harpun og stang.

Det var i 2021 at Huawei, sammen med partnerne Berlevåg Jeger- og fiskerforening (BJFF) Simula og Troll systems første gang satte ut en pilotutgave av en automatisert felle i Storelva i Berlevåg. Resultatene var allerede den gang så gode at partnerskapet videreutviklet fellen for 2022-sesongen og deretter for 2023.

Prisbelønnet løsning

Den KI-baserte pukkellaksfella i Berlevåg har de to siste årene vunnet en rekke priser, blant annet juryens spesialpris under festivalen «World AI Cannes» og ikke minst en GLOMO-pris på Mobile World Congress (MWC) i Barcelona. Den kunstige intelligensen baserer seg på maskinlæring, noe som betyr at den blir bedre og bedre jo mer data – bilder av fisk – den får å jobbe med.

Fisk som kommer opp i vassdraget må gjennom en sperring som fysisk blokkerer elva i sin fulle bredde. Der filmes fiskene av undervannskameraer, før kunstig intelligens i løpet av millisekunder fastslår hvilken art de tilhører. Når systemet gjenkjenner atlanterhavslaks eller sjørøye, åpnes en port som slipper fisken forbi, og den svømmer videre oppover. Pukkellaksen blir ledet inn i en innhegning. Her blir den hentet ut, tatt på land og sløyet. Treffsikkerheten er allerede på 99,98 %.  I fjor ble det tatt ut over 5723 pukkellaks i Kongsfjorelva.

Suksess-installasjonen skal vises fram i Arendal

Installasjonene er nå igjen utplassert i Kongsfjordelva og Storelva i Berlevåg. Selv om løsningen som benyttes i Berlevåg er utviklet og testet gjennom flere sesonger, var det først i fjor løsningen ble satt på prøve når store mengder uønsket fisk strømmer inn i fiskefella på jakt etter en gyteplass.

Vegard Kjenner, teknologidirektør i Huawei, Norge sier: - For oss har dette vært en læringsprosess. Vi mener at teknologi kan løse mange globale miljøproblemer. Vi vil bruke årets sesong til å teste de nyvinninger vi setter i drift, basert på foregående års erfaringer. Pukkellaksen har vi allerede bevist at vi fint tar ut, så årets fokus går på velferd atlanterhavslaksen og lettere avhending av pukkellaks.

En modell av suksess-installasjonen skal vises fram på stand under Arendalsuka.

– Vi mener å ha suksessoppskriften for hvordan pukkellaksen skal stanses, sier Geir Kristiansen, leder i Berlevåg Jeger- og Fiskerforening (BJFF).  I Berlevåg er 15 – 20 personer involvert i dugnadsarbeidet i de to elvene man forvalter.  Løsningen med bruk av kunstig intelligens har fått stor oppmerksomhet både i inn- og utland.

Kristiansen sier:

– Pukkellaks er en god matfisk før den går opp i elvene for å gyte, og fiskefellen som er utviklet og brukes i Berlevåg gjør det fullt mulig å sikre en god forvaltning av den pukkellaksen som fanges. Den pukkellaksen vi fanger i våre elver går til menneskeføde, dyremat og agn til krabbefiske – avhengig av kvaliteten på fisken.

Geir KristiansenLederBerlevåg Jeger- og fiskerforening

Tel:+47 95843573

Vegard KjennerTeknologidirektørHuawei Norge

Tel:+47 93288555

Last ned bilde
Bilde fra installering av fiskefellen i Berlevåg.
Last ned bilde
Pukkellaks på vei opp Kongsfjordelva 3. august 2023, før den når fiskefella som stoppet den.