Borettslagsprisene økte 3,9 prosent i andre kvartal

Prisen på borettslagsboliger økte 3,9 fra første til andre kvartal, ifølge NBBLs kvartalsvise prisstatistikk for borettslagsboliger.

Venter fortsatt prisvekst: Sjeføkonom i NBBL, Hilde Midsem. Foto: Nadia Frantsen Foto: Nadia Frantsen

Økningen i andre kvartal var sterkere enn det som forklares av normale sesongvariasjoner.

Venter fortsatt prisvekst

– Borettslagsboligene har økt mye i pris det siste kvartalet, godt over det som forklares av normale sesongvariasjoner, sier Hilde Midsem, sjeføkonom i Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL).

En borettslagsbolig kostet i gjennomsnitt 4,1 millioner kroner i andre kvartal, det er 1,7 prosent mer enn på samme tid for et år siden.

– Prisutviklingen i andre kvartal har vært nokså likeartet i de ulike regionene vi måler. Forventninger om at rentetoppen er nådd har trolig løftet boligprisene i første halvår i år. Flere faktorer peker i retning av at boligprisene vil øke fremover. Det er utsikter til høy nominell lønnsvekst i år og arbeidsledigheten er lav. Vi venter at boligprisveksten fortsetter de neste månedene, men i et roligere tempo enn vi har sett i første halvår, avslutter Midsem.

Nøkkeltall

Gjennomsnittlig totalpris: 4.100.000