Nidaros Domkirkes restaureringsarbeider

Forslag til nye dører til Nidarosdomen

Hvordan hadde Nidarosdomens ikoniske fasade sett ut med røde, blå eller grønne dører? Eller er det dører i glass eller metall som skal få pryde nasjonalhelligdommen? Fredag 28. juni åpnet en helt spesiell utendørs utstilling i Trondheim med presentasjoner av ulike forslag til nye dører til Nidarosdomen. 11 ulike kunstnere og kunstnergrupper står bak forslagene, som utgjør et bredt spekter i stil, form og materialer. Utstillingen ble åpnet av Trondheims ordfører, Kent Ranum.

En plansje med informasjon og mennesker som ser på Nidarosdomens fasade
Utstillingen "Nye dører til Nidarosdomen" åpnet 28. juni på Vestfrontplassen foran Nidarosdomen Elisa Kartum/NDR NDR

Nidarosdomens kjente fasade, Vestfronten, skal få nye dører. Takket være en generøs gave, har Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR) muligheten til å endelig få laget nye dører til de tre sentrale portalene i Nidarosdomens fasade.

Dagens dører i portalene på domkirkens vestfront er fra Olavsjubileet i 1930. De ble laget som en midlertidig løsning. Konstruksjonen er enkel og skulle bare dekke behovet for en kortere periode inntil skipet var ferdig. De midlertidige dørene har blitt stående i nesten 100 år.

NDR inviterte i fjor til en kunstnerisk konkurranse og hele 95 kunstnere meldte sin interesse. En fagjury valgte ut 11 kunstnere og kunstnergrupper til å utvikle ideskisser til utforming av de nye dørene. Disse kunstnerne har nå levert inn sine forslag, som stilles ut på plassen foran Nidarosdomens vestfront i sommer. I august vil den oppnevnte juryen velge ut tre av forslagene til videreutvikling. De utvalgte kunstnere skal da samarbeide tett med håndverkerne i Bygghytta ved Nidarosdomen. Vinnerforslaget vil utpekes i januar 2025.

Prosjektleder Marie Louise Anker, direktør for kulturminneforvaltning ved NDR, gleder seg til å involvere publikum i prosjektet.

«Vestfrontfasaden, som ble ansett som gjenreist for rundt femti år siden, ble aldri helt ferdig. Dørene er midlertidige. Vestfronten var et stort kunstprosjekt i forrige århundre. Dette prosjektet er derfor med stor sannsynlighet det siste store kunstneriske innslaget på domkirkens fasader. De nye dørene skal stå i flere hundre år. Vi ønsker å dele med byens gjester og byens innbyggere, de forskjellige tolkningene av en slik oppgave», sier Anker.

Ida Højgaard, kunstnerisk rådgiver for prosjektet og leder for juryen, er begeistret over forslagene som har kommet inn;

«De inviterte kunstnerne har gjennomført et grundig og omhyggelig arbeid som virkelig understreker det brede mulighetsrommet disse nye dørene innebærer og hvor givende, og interessant Nidarosdomen er som kontekst for et nytt kunstprosjekt. Samtidig viser forslagene en særlig sensibilitet for domkirkens arkitektur og historie. Det er en stor og spennende jobb som venter juryen i august, hvor vi skal utpeke tre forslag til videreutvikling», sier Højgaard.

Fra fredag 28. juni kan publikum besøke utstillingen, lære mer om prosjektet og gjøre seg opp egne meninger om hvilke dører som skal pryde nasjonalhelligdommen. Utstillingen vil bli stående til midten av august.

KUNSTNERE SOM HAR LEVERT SKISSEFORSLAG

• Anna Ihle og Matthew Coutts
  • Christine Asplund
  • Erlend Leirdal og Trond Eide
  • Studio FOS
  • Fredrik Tyldén
  • Hilmar Fredriksen, Elisabeth Thorsen og Hølmebakk Øymo AS
  • Ida Ekblad og Erik Langdalen
  • Kirstine Roepstorff
  • Marius Engh
  • Peter Sutton
  • K.O.S.A: Athena, Vera og Sverre Wyller

KUNSTNERISK KONKURRANSE

• Desember 2023: Åpen prekvalifisering
    95 kunstnere eller kunstnergrupper meldte sin interesse. 11 ble valgt ut til å gå videre i en lukket konkurranse.
  • 11. juni 2024: Frist for innlevering av skisseforslag
    11 kunstnere eller kunstnergrupper leverte skisseforslag.
    Forslagene stilles ut på Vestfrontplassen.
  • 6. september 2024: Offentliggjøring av deltakere som går videre
    2- 3 kunstnere eller kunstnergrupper går videre til neste trinn i konkurransen og får levere videreutviklede forslag til juryen i desember 2024.
  • 6. januar 2025: Offentliggjøring av vinnerforslag

De nye dørene skal lages i NDRs verksteder, også kalt Bygghytta. Siden kirkebygget er fredet, må alle endringer godkjennes av Riksantikvaren og preses i Den norske kirkes bispemøte før de nye dørene kan settes i produksjon.

JURYENS SAMMENSETNING

• Ida Høigaard (kunstfaglig rådgiver og leder av juryen)
  • Bjørgvin Thorsteinsson (direktør NDR)
  • Herborg Oline Finnset (biskop i Nidaros)
  • Erik Steen (Norske Billedhuggere)
  • Per Kristian Nygaard (billedkunstner)
  • Mette Bye (Byantikvar Trondheim kommune)
  • Inge Sørgaard (seksjonssjef Trøndelag fylkeskommune)

En plansje med informasjon og mennesker som ser på Nidarosdomens fasade
Last ned bilde
En utstilling av høye skilt
Utstillingen viser idéer til nye dører på Nidarosdomen fra 11 ulike kunstnere.
Last ned bilde
En rekke stående skilt på plassen foran Nidarosdomen. En dame ser på ett av skiltene.
I sommer kan publikum gjøre seg opp en mening om hvordan de nye dørene til Nidarosdomen skal se ut.
Last ned bilde
En mann holder tale ute under en parasoll.
Trondheims ordfører, Kent Ranum, åpnet utstillingen "Nye dører til Nidarosdomen".
Nidarosdomens fasade, Vestfronten.
De nåværende dørene på Vestfronten ble satt opp midlertidig i 1930, men har nå stått i nesten 100 år.

Følg pressemeldinger fra Nidaros Domkirkes restaureringsarbeider

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nidaros Domkirkes restaureringsarbeider på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nidaros Domkirkes restaureringsarbeider