Ikke gjør denne reisetabben: strengt forbudt!

Del

1,8 millioner nordmenn skal reise fra de fire største flyplassene de to neste ukene. Det mange reisende ikke er klar over, er at litiumbatterier, som powerbanks og batterier til verktøy, er selvantennelige og derfor strengt forbudt i innsjekket bagasje.

Illustrasjonsbilde powerbank
Illustrasjonsbilde powerbank Envato Elements Envato Elements

Det fjernes tusenvis av powerbanks i året fra innsjekket bagasje på Avinors flyplasser. Disse kan ta fyr, og er strengt forbudt i innsjekket bagasje.  

Bagasjen du sjekker inn på flyplassen blir sendt til gjennomlysning via røntgenmaskiner. Her oppdages store mengder powerbanks og andre litiumbatterier, som må fjernes av hensyn til flysikkerheten.  

– Powerbanks inneholder litiumbatterier som kan selvantenne. Disse batteriene produserer sin egen oksygen når de brenner og er derfor vanskelig å kontrollere. Derfor er de strengt forbud i innsjekket bagasje, sier Njål Ladstein, sjef for samfunnssikkerhet i Avinor.    

Moderne fly kan delvis kontrollere utvikling av brann i lasterom, men det går på bekostning av annet levende i lasterommet, som hunder under dyretransport. Derfor er det ingen god ide å frakte slike batterier i lasterommet.   

– Når en passasjer sjekker inn, inngår vedkommende en kontrakt med flyselskapet ved at de svarer på om de har med seg farlig gods. Ved å transportere batterier i innsjekket bagasje bryter de denne kontrakten, og dermed loven, presiserer Folkestad.   

Flest funn i Oslo og på Svalbard  
I mars begynte Avinor å rapportere alle funn av litiumbatterier til Luftfartstilsynet.  

Flest funn er på Svalbard lufthavn med 733 litiumbatterier. Deretter kommer Oslo lufthavn med 674 funn.  

– Årsaken til at Svalbard rangerer så høyt, er nok på grunn av den høye andelen spesialutstyr som varmesåler og varmehansker. Disse inneholder litiumbatterier, og må følgelig konfiskeres, forklarer Ladstein.  

Kun lov i håndbagasjen   
Folkestad forklarer at mange legger powerbanks i innsjekket bagasje for å slippe vekten i håndbagasjen.     

– Du kan kun ha med powerbanks i håndbagasjen. Skulle et batteri begynne å utvikle varme i kabinen har kabinpersonalet spesielle poser som gjør at de kan begrense en eventuell brann, sier han.    

Men også i håndbagasjen setter flyselskapene begrensning på størrelse og antall. Dette bør du sjekke med flyselskapet ditt før du pakker kofferten.   

– Vi konfiskerer dessverre mye batterier til verktøy også, da disse også inneholder litium-Ion. Det er kun tillatt med et slikt batteri hvis det står i verktøyet og verktøyet er sikret mot å starte. Normalt vil det si at det ligger i en transportkasse, legger han til.     

– Vi ønsker overhodet ikke å konfiskere passasjerers eiendeler, så hvis passasjeren setter seg inn i reglene på forhånd, blir dette en vinn-vinn-situasjon, avslutter han.   

Kort oppsummert: løse litiumbatterier kan aldri fraktes i innsjekket bagasje. De skal alltid være i håndbagasjen.  
  
Sjekkliste for passasjerer:  

  • Pakk aldri løse litiumbatterier eller powerbanks i innsjekket bagasje, alltid i håndbagasjen  

  • Er du i tvil, sjekk med ditt flyselskap eller med Luftfartstilsynet her  

  • Skulle batteriet utvikle røyk eller bli varmt om bord i flyet, kontakt besetningen umiddelbart  

Nøkkelord

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye