På topp i Europa: Norske flyplasser best på klimavennlige landinger og avganger

Ferske tall fra Eurocontrol, Europas fellesorgan for flykontroll, viser at norske flyplasser er best i Europa på landinger og avganger som sparer utslipp og reduserer støy.

Foto: Avinor / Øystein Løwer.

En mer klimavennlig landing, eller «Continous Descent Operations» (CDO) som det egentlig heter, defineres som en uavbrutt nedstigning fra marsjhøyde til landing

– Dette innebærer at flygningen kan fly «på tomgang» og nærmest glidefly inn til flyplassen uten å måtte flate ut i høyder underveis. Dermed reduseres motorbruk, flyselskapene sparer drivstoff og kostnader, utslippene går ned og flyene støyer mindre, forteller konserndirektør Flysikring i Avinor, Jan Gunnar Pedersen.

Det samme prinsippet gjelder for klimavennlige avganger, «Continous Climb Operations» (CCO), som er en uavbrutt klatring til marsjhøyde.

I mai måned fløy nesten 7 av 10 landinger og 9 av 10 avganger til og fra Norske flyplasser på den mer klimavennlige måten. Dette gir flyselskapene besparelser på drivstofforbruk, mindre CO2-utslipp og betydelig mindre flystøy.

Til sammenligning flyr under 5 av 10 av landingene og under 8 av 10 av avgangene i Sverige på denne måten. Hvis vi sammenligner med mer sentral-Europeiske land, er det for eksempel kun 1 av 10 av landingene i Tyskland og i underkant av 2 av 10 av landingene i Frankrike som flyr uavbrutt fra marsjhøyde til landing.

Norwegian best i klassen
Det er særlig to av de større flyselskapene som bidrar til at tallene blir så gode i Norge, nemlig Norwegian og Widerøe. I mai 2024 var ca. 80 prosent av ankomster og 95 prosent av avgangene fra Norwegian og Widerøe ved Norske flyplasser mer klimavennlige inn- og utflyginger.

– For oss er det viktig å jobbe med å få så optimale flyvninger som mulig, fra avreise til ankomst. Når våre piloter samarbeider med flyplassene om å gjøre avganger og landinger så effektive som mulig, tjener alle på det. Ikke minst sparer vi samfunnet for klimautslipp og støy, sier Henrik Fjeld, driftsdirektør i Norwegian.

I mai 2024 gjennomførte Norwegian og Widerøe 13 763 grønne innflygninger i norsk luftrom.

– Dermed er Norwegian og Widerøe med og bidrar til at Avinor er best i Europa på mer klimavennlige landinger og avganger, sier Pedersen.

Han påpeker at Avinor kontinuerlig jobber med å oppfordre flere flyselskap til å øke antallet CDO-landinger og COO-avganger.

– Vi i Avinor er opptatt av å ha et moderne luftrom og innflygingsprosedyrer som legger til rette for effektive landinger sparer flyselskapene drivstoff og CO2-utslipp reduseres.

Statistikk fra Europa:

Europa totalt

UK

Tyskland

Frankrike

Mer klimavennlige landninger

Mer klimavennlige avganger

Kilde: https://ansperformance.eu/

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Konserndirektør Flysikring i Avinor, Jan Gunnar Pedersen. Foto: Avinor / Ylva Celius Trulsen