EasyJet etablerer seg i Norge

Fra og med slutten av oktober vil Europas nest største lavprisselskap, easyJet, etablere en rekke nye destinasjoner på Oslo lufthavn og Tromsø lufthavn.
Denne storsatsingen på Norge markerer en betydelig utvidelse av easyJets rutenettverk.

easyJet Airbus A319
easyJet Airbus A319 easyJet easyJet

– Vi er svært glade for å ønske easyJet velkommen til Norge. Deres etablering på Tromsø og Oslo vil gi både norske og internasjonale reisende flere valgmuligheter, og styrke forbindelsen mellom Norge og viktige europeiske destinasjoner, sier Joachim Lupnaav Johnsen, konserndirektør kommersiell styring og utvikling i Avinor.

Tromsøs eventyrlige vekst som vinterdestinasjon

Tromsø har de siste årene opplevd en betydelig vekst som vinterdestinasjon. Fra oktober 2022 til april 2023 hadde Nord-Norge 320.000 internasjonale vintergjester, og det forventes å nå 350.000 i inneværende sesong. Denne veksten er drevet av økt tilgjengelighet gjennom direkteflyvninger og forbedret kvalitet på turisttilbudene, inkludert nordlysjakt, hvalsafari og reindyrsledekjøring.

De syv nye rutene til Tromsø vil alle ha to ukentlige frekvenser, og de vil dekke både etablerte og nye markeder. Dette innebærer en betydelig økning i kapasiteten til Tromsø.

– Dette understreker at Tromsø er en unik og attraktiv destinasjon. Satsningen vil også gi gode muligheter for Tromsøs befolkning til å komme seg enkelt til spennende destinasjoner i Europa. Vi ser frem til å ønske EasyJet og deres passasjerer velkommen til den arktiske hovedstaden, sier Lone Helle, reiselivssjef i Visit Tromsø.

I easyJet er de stolte av å kunne annonsere nye ruter til det de omtaler som unike og fantastiske opplevelser.

– Vi er veldig stolte av å kunne tilby flyreiser for første gang fra Tromsø til syv destinasjoner i Storbritannia, Italia, Sveits og Nederland, samt gjenoppta flyreiser fra Oslo med to nye ruter til Paris og Milano, sier William Vet, easyJet’s Country Manager for Nederland og Skandinavia. – Dette gir våre kunder bedre tilgang til de fantastiske landskapene og unike opplevelsene i Arktis-regionen denne vinteren, alt med fantastisk service og gode priser.

Oslo med to nye ruter

Fra og med 28. oktober vil easyJet også gjenoppta flyvninger til Oslo, med to nye ruter til Paris-CDG og Milano-Malpensa. Paris-ruten vil ha tre ukentlige avganger på mandager, onsdager og fredager, mens Milano-ruten vil ha fire ukentlige avganger på mandager, torsdager, fredager og søndager.

Ruteplan for Tromsø

28. mars

OSLCDG

Paris-CDG

3 (mandag, onsdag, fredag)

28. oktober

26. mars

Om easyJet

EasyJet er Europas ledende flyselskap som tilbyr en unik og vinnende kombinasjon av det beste rutenettverket som forbinder Europas primære flyplasser med rimelige priser og vennlig service.

EasyJet flyr på flere av Europas mest populære ruter enn noe annet flyselskap og fraktet mer enn 82 millioner passasjerer i 2023, hvorav over 11,3 millioner reiste i forretningsøyemed. Selskapet har over 300 fly som opererer på nesten 1000 ruter til mer enn 155 flyplasser i 35 land. Over 300 millioner europeere bor innen en times kjøretur fra en easyJet-flyplass.

EasyJet har som mål å være en god samfunnsborger og ansetter mennesker på lokale kontrakter i åtte land over hele Europa i full overensstemmelse med nasjonale lover og anerkjenner deres fagforeninger. Flyselskapet støtter flere lokale veldedighetsorganisasjoner og har et samarbeid med UNICEF som har samlet inn nesten 17 millioner pund til de mest sårbare barna siden det ble etablert i 2012.

I 2022 publiserte easyJet sitt veikart for netto nullutslipp innen 2050. Veikartet, som også inkluderer en kombinasjon av flåtefornyelse, driftseffektivitet, modernisering av luftrommet, bærekraftig flydrivstoff og karbonfjerningsteknologi, har satt et ambisiøst delmål om å redusere karbonutslippene med 35% innen 2035, noe som er validert av Science-based targets initiative (SBTi). Flyselskapets ultimate mål er å fullstendig overgang til nullutslippsteknologi for sin flåte, noe de vil oppnå gjennom flere strategiske partnerskap, inkludert med Airbus, Rolls-Royce og GKN Aerospace Solutions. Siden 2000 har flyselskapet klart å redusere karbonutslippene per passasjer, per kilometer med en tredjedel.

Innovasjon er en del av easyJets DNA - siden lanseringen for nesten 30 år siden, har easyJet endret måten folk flyr på, og i dag leder flyselskapet bransjen innen digitale og operative innovasjoner for å gjøre reisen enklere og mer rimelig for sine passasjerer.

I 2023 ble easyJet kåret av TIME som et av verdens beste selskaper og som en leder innen mangfoldighet i 2024 av The Financial Times.

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.