Snart ser du denne flåten på Mjøsa igjen – det er viktig at alle holder god avstand
Nye Veier skal igjen i gang med prøvepeling for å få mer kunnskap om grunnforholdene i Mjøsa. Sikkerheten til personellet og båtfolkene på Mjøsa står i høysetet. I starten av uke 26 vil innbyggere i Mjøsregionen på nytt få øye på den store flåten som skal utføre en rekke prøvepelinger utenfor Moelv.
![Snart ser du denne flåten igjen utenfor Moelv.](/data/images/public/14424980/18147077/a6c55665-9432-4def-88ef-dcd89c60921b-w_720.jpg)
– Kunnskapen vi samler fra prøvepelingen vil være en viktig del av grunnlaget for planleggingen og prosjekteringen av den nye firefeltsbroen fra Moelv til Biri, sier prosjektsjef for Innlandet, Steinar Fretheim i Nye Veier.
På grunn av at isen la seg tidlig sør for Mjøsbrua i vinter, fikk ikke prosjektet gjennomført alle pelingene som planlagt.
– Vi har så langt rammet to av totalt fem peler. Fra disse har vi allerede klart å hente ut verdifull informasjon om blant annet bæreevne, friksjon og grunnforhold for de pelene som er satt i Mjøsa. Vi har også gjennomført en rekke miljøtester relatert til støy, både under og over vann. Resultatene fra disse testene er så langt positive, men det er viktig å få rammet ned alle fem peler for å få sikre et så solid og grundig grunnlag som mulig, sier Fretheim.
Sikkerheten først
Flåten, utstyrt med kran og annet nødvendig utstyr skal nå taues fra Tangenvika til Moelv ved hjelp av en slepebåt.
Det er tre peler på tre forskjellige steder som skal rammes ned til antatt riktig nivå i sjøbunnen. Mellom hver pel vil det være nødvendig å flytte lekteren, rigge utstyret på nytt, og klargjøre den neste pelen. Dykkere vil også være i aksjon i forbindelse med etterramming og kappe pelene etter at prøvepelingen er fullført.
Siden pelearbeidene skal foregå med tungt utstyr fra flåte, vil sikkerheten til mannskapet om bord på flåten følges nøye.
– Vi snakker om store dimensjoner her. Hver enkelt pel som brukes er over 100 meter lang og veier 100 tonn. Kranen på flåten veier 400 tonn og har en tårnhøyde på over 100 meter. Vi har også dykkere som utfører arbeid underveis. Sikkerheten til disse dykkerne og resten av personellet om bord på flåten er vår høyeste prioritet, sier Fretheim.
Hold avstand - se etter bøyler og markeringslys
Gitt at arbeidet vil foregå midt i sommersesongen, er prosjektsjefen spesielt opptatt av at båttrafikken holder sikker avstand til flåten og dykkeroperasjonene. Dette er for å ivareta sikkerheten til alle som befinner seg i området.
![Man%20%F8nsker%20ikke%20b%E5ttrafikk%20innenfor%20de%20fire%20ankerb%F8yene.%20Antatt%20lengde%20er%20fra%20ca%20100%20-%20150%20m.%20Fl%E5ten%20er%2050%20m%20p%E5%20sitt%20bredeste.%20Det%20er%20ogs%E5%20viktig%20at%20man%20er%20oppmerksom%20p%E5%20at%20det%20er%20dykkere%20i%20arbeid.%20Dykkere%20benytter%20dykkerflagg.](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/public/14424980/18147077/774dc861-fa73-4b94-a427-9c153de22cea-w_720.jpg)
– Vi ber alle om å utvise forsiktighet og redusere hastigheten i nærheten av flåten. Det er viktig at alle holder god avstand. All båttrafikk er pålagt å holde seg utenfor arbeidslekterens sikkerhetssone, som er markert av fire gule ankerbøyer rundt lekteren. Det er også svært viktig at båttrafikken er oppmerksom på frittstående peler. De vil være tydelig markert med lys og enten hvit eller gul maling inntil de er fjernet. Flåten og arbeidsområdet vil dessuten forflytte seg over tid, påpeker Fretheim.
Den generelle arbeidstiden er satt til mandag til lørdag, fra klokken 07:00 til 19:00. Det vil være perioder med mindre arbeidsoppgaver på nattestid.
Slepebåten «Metis» og arbeidsbåten «Pelikan» vil være til stede i området og noen mindre fritidsbåter som transporterer personell til og fra flåten.
Prøvepelingene skal etter planen være ferdig i starten av august.
Fakta om prøvepelingen
-
Nye Veier har ansvar for planlegging, bygging og drift av E6 Moelv- Roterud. I planarbeidet er det utredet to alternativer for ny Mjøsbru. Det ene alternativet er en bru som ligger parallelt med dagen bru, og det andre alternativet går rundt en kilometer sør for dagens bru. Det er det søndre
alternativet som undersøkes nærmere, siden man i nord har nok data om grunnforholdene fra utbyggingen av eksisterende bru. -
Cowi er engasjert som rådgiver og Keller er entreprenørselskapet som skal gjennomføre selve prøvepelingen.
-
Prosjektet har vakt internasjonal interesse innenfor fagfeltet fundamentering av bruer. Ifølge fagpersoner i entreprenørselskapet Keller og COWI er det de lengste pelene som er gjennomført på noen innsjø i verden.
Kontakter
Steinar FretheimProsjektsjef
Tel:454 90 910steinar.fretheim@nyeveier.noBilder
![Bildet viser ca hvor de fem pelene skal rammes. Mellom hver pel vil det også være behov for å flytte lekter, rigge til utstyr og klargjøre for ny pel.](/data/images/public/14424980/18147077/6ec89f13-2a15-458f-8800-87734b6bef7b-w_240.jpg)
![Båttrafikken må være oppmerksom på frittstående peler. De blir merket med markeringslys og hvit eller gul maling frem til de blir kuttet. Ingen peler vil stikke opp av vannet eller være til fare for båttrafikken når prøvepelingen er ferdig.](/data/images/public/14424980/18147077/0a592a04-3c98-41f1-a3bf-783afb949046-w_240.jpg)
![Selve produksjonsområdet for pelene er i Tangenvika. Befolkningen vil derfor gjennom sommeren se en slepbåt med peler mellom Tangenvika og Moelv. Arbeidsområdet vil være like utenfor småbåthavnen i Moelv.](/data/images/public/14424980/18147077/77ad7c83-af4e-44a1-9b0c-d860713f8b17-w_240.jpg)
Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Klart for høring av reguleringsplan for E6 mellom Moelv og Roterud28.6.2024 08:07:09 CEST | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet en detaljreguleringsplan for ny E6 mellom Moelv og Roterud, som nå er på offentlig høring. Planen inneholder to alternative løsningsforslag: alternativ 1 og alternativ 2. Fristen for å komme med merknader til planforslaget er 19. september 2024.
Sirkulært materiale i veikroppen20.6.2024 15:41:50 CEST | Pressemelding
Nye Veier og samarbeidspartnere startet denne uka en omfattende test av SiGS, et biprodukt fra smelteverk til bygging av ny E39 gjennom Lyngdal. - Dette er en viktig del av arbeidet med å utvikle verdikjeder som er mer bærekraftige og bruke materialer som er sirkulære.
Contur AS skal bygge ny Hommelvikbru på E6 mellom Trondheim og Værnes17.6.2024 13:39:54 CEST | Pressemelding
Contur AS har fått oppdraget med å bygge Hommelvikbrua (sørgående kjørefelt) på strekningen E6 Trondheim-Værnes. Kontraktsverdien er rundt 180 mill NOK eks mva. Byggestart blir i august 2024.
Hæhre Entreprenør AS skal bygge nye E6 Ranheim – Sveberg17.6.2024 13:37:11 CEST | Pressemelding
Kontraktsverdien er på om lag 2,2 milliarder kroner. Den nye veien skal være klar for trafikk i løpet av sommeren 2027.
Børseth på «utlån» til OECD5.6.2024 11:52:30 CEST | Pressemelding
Nye Veiers direktør for kontrakt og marked, Bjørn Børseth, fratrer stillingen sin og «lånes ut» til OECD i ett år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom