Medietilsynet: Lotto-trekningen på NRK er ikke reklame
NRKs sendinger med Norsk Tippings pengespill er ikke markedsføring, og er dermed lovlige. Det er Medietilsynets konklusjon etter å ha vurdert om Lotto-, Vikinglotto- og Extratrekningene er i strid med kringkastingsloven.
Det er det utenlandske online-pengespillselskapet Kindred Group som har bedt Medietilsynet vurdere om sendingene som viser trekningen av de tre pengespillene er markedsføring, og dermed i strid med kringkastingslovens bestemmelse om at NRKs virksomhet ikke kan finansieres gjennom reklame.
– Vår vurdering er at disse programmene er redaksjonelt begrunnet. NRK har heller ikke mottatt betaling for å vise sendingene, men har, slik Medietilsynet ser det, betalt markedspris for visningsrettighetene, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
Medietilsynet vurderer sendingene som redaksjonell omtale
Medietilsynet har gjennomgått flere av sendingene som viser trekning av pengespill, og vurderer at de fremstår som redaksjonell omtale, også for publikum. Trekningen av spillene er dempet og uten fremtredende markedsføringselementer, heter det i vurderingen fra Medietilsynet. For eksempel vises ikke logoen for Norsk Tipping, og seerne oppfordres i svært liten grad til å spille. Ved kåring av vinnere, er programleders gratulasjon nøytral og dempet.
I avtalene som er inngått mellom NRK og Norsk Tipping er det presisert at NRK fullt ut er redaksjonelt ansvarlig for sendingene og skal godkjenne det visuelle uttrykket.
– Norsk Tipping har enerett på å tilby pengespill i Norge og dette stiller store krav til at trekningen formidles på en tillitsskapende og troverdig måte. Det er ikke unaturlig at NRK, som allmennkringkaster med formål om å oppfylle demokratiske, sosiale og kulturelle behov i befolkningen, formidler informasjon om trekningene til publikum, sier Velsand.
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm oss
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
TV 2 oppfylte alle krav som allmennkringkastar i 202327.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i tråd med krava i fjor og får full kompensasjon på 135 millionar kroner. Det er konklusjonen i tilsynsrapporten frå Medietilsynet.
NRK med to brot på oppdraget i fjor19.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK oppfylte i det store og heile allmennkringkastingsoppdraget i 2023, men klarte ikkje krava om 25 prosent nynorsk og jamlege program for unge på samisk. Det viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet.
Millionar til prosjekt om KI i lokalaviser og nærradio11.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske lokalmedium vil lære meir om kunstig intelligens. Fleire får innovasjonsstøtte frå Medietilsynet til prosjekt som skal vurdere god bruk av KI.
Medietilsynet skal utrede redaktørstyrte mediers økonomi6.6.2024 15:38:02 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal kartlegge økonomisk status og fremtidig utvikling for de redaktørstyrte mediene.
Lokale podkaster får mediestøtte for første gang6.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Strømmetjenester får for første gang en del av potten når Medietilsynet fordeler støtte til lokale lyd- og bildemedier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom