Tankesmien Agenda

Investeringsnivået i Norge er rekordhøyt og er høyere enn det var under Solberg-regjeringen

Nytt Agendanotat viser at Norge er næringsvennlig, både for nordmenn og utenlandske investorer .

"Norge scorer høyt på de fleste kåringer over land det er enkelt å drive næringsvirksomhet i. Det har ikke endret seg de siste årene og er noe vi skal være stolte av", sier Agenda-rådgiver Tiril R Halvorsen.

I den næringspolitiske debatten skapes det et inntrykk av at investorer fra inn- og utland skyr Norge som investeringsland. Særlig er det norske skatter som får skylden for det. Men investeringsnivået i Norge er rekordhøyt. Det skyldes at Norge har en rekke gode rammebetingelser som gjør det enkelt og lønnsomt å drive med næringsvirksomhet:

Et nytt Agendanotat trekker vi frem at følgende faktorer virker positivt inn på Norge som et land å drive næringsvirksomhet:

Den norske modellen: Som sikrer konkurransekraft, fordeler kjøpekraft, gir høy produktivitet, er nyttig for ledelsen og er god kriseberedskap.
En offentlig og godt utbygd velferdsstat: Som sørger for nødvendige investeringer, et sikkerhetsnett som gir høy omstillingsevne og øker risikoviljen, samt et omfordelende og investeringsvennlig skattesystem.

En aktiv og retningsgivende næringspolitikk:Som tetter gapet mellom bedriftsøkonomiske og samfunnsøkonomiske lønnsomme investeringer, og gir økonomisk støtte til gründervirksomhet, forskning og utvikling og stiller med nødvendig risikoavlastning.

Høy tillit og sosial kapital: At vi stoler på hverandre, har lav korrupsjon og høy rettsikkerhet sparer næringslivet for milliarder. Lav ulikhet er en forutsetning for høy tillit.

Skatt påvirker tilgjengelig investeringskapital. Men å betale skatt, er noe alle investorer må gjøre. Det norske skattesystemet utgjør ikke en konkurranseulempe for norske investorer - heller ikke formuesskatten. Norske aksjer er heller ikke mer verdt for utenlandske investorer enn for norske. Formuesskatten påvirker ikke hvor lønnsomt det er å investere i Norge versus utlandet for noen investorer.  Den særnorske debatten om Norge som et land det ikke er lønnsomt å investere i, føres på feil grunnlag. Norge er næringsvennlig.

Om Tankesmien Agenda

Tankesmien Agenda er en partipolitisk uavhengig tankesmie som bidrar med samfunnsanalyse og progressiv politikkutvikling for sentrum-venstre i norsk politikk.

Tankesmien Agenda ble opprettet etter initiativ fra Landsorganisasjonen i Norge (LO) i 2014.

Følg pressemeldinger fra Tankesmien Agenda

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tankesmien Agenda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Tankesmien Agenda

Agenda og mannsutvalget markerer mannsdagen 19. november17.11.2023 08:08:28 CET | Pressemelding

-Mannsrollen er i endring. Derfor er det viktig å diskutere den i et fremtidsperspektiv: Hvordan kommer mannsrollen til å se ut i 2050? Og hva slags politikk trenger vi for å fremme reell likestilling mellom kjønnene? sier Trygve Svensson, daglig leder i Tankesmien Agenda. - Vi har markert 8. mars siden oppstarten som tankesmie. Det er helt naturlig, siden vi er opptatt av likestilling og kjønn. De siste årene er det blitt stadig tydeligere at det også er viktig å diskutere menns utfordringer i et likestillingsperspektiv. Derfor markerer vi for første gang mannsdagen med både humor, musikk og paneldiskusjoner, fortsetter han. Den internasjonale mannsdagen har vært markert 19. november siden 80-tallet. Regjeringen satte ned Mannsutvalget i 2022, og de skal levere en offentlig utredning med oversikt over hvilke likestillingsutfordringer menn møter gjennom livet. På Youngs i Oslo møtes flere denne søndagen for å debattere både mannsrollen frem mot 2050 og menn og det moderen arbeidslivet.