Uendret rente: Her har vi strammet mest til

3 av 4 har brukt mindre penger det siste året. Sjekk hvor flest har kuttet i forbruket.

Klesbudsjettet er det nordmenn flest har kuttet i det siste året, viser ny undersøkelse. Unsplash

73 prosent av 1001 spurte nordmenn har strammet inn, viser undersøkelsen Norstat har gjort for Frende Forsikring.

1. Klær – 42 prosent
  2. Take-away/hjemlevering av mat – 36 prosent
  3. Elektronikk – 33 prosent
  4. Sparing (bufferkonto, aksjer, fond) – 24 prosent
  5. Strømmeabonnement – 24 prosent
  6. Bil – 19 prosent
  7. Hage – 19 prosent
  8. Hus – 18 prosent
  9. Trening – 17 prosent
  10. Hytte – 13 prosent
  11. Båt – 12 prosent
  12. Nedbetaling av gjeld – 12 prosent
    Kilde: Frendeundersøkelsen

- Mange har fått seg en økonomisk vekker og blitt nødt til å stramme inn det siste året. Utgiftene har økt og halvparten sier i undersøkelsen at de har dårligere råd nå enn på samme tid i fjor, sier Marius Solberg Anfinsen, seniorrådgiver i Frende Forsikring.

20. juni valgte Norges Bank å holde styringsrenta uendret. Det ble også signalisert at renta trolig ikke settes ned i år i det hele tatt, slik mange har forventet tidligere. Dermed kan ikke nordmenn spare inn på billigere boliglån med det første.

Ekstra luksus droppes først
Klær og take-away troner øverst på sparelista.

- Det er områder det er lett å bruke mye på i gode tider, og som også gjerne blir droppet først når vi får dårligere råd, sier privatøkonom i Sparebanken Sør, Kenneth Sjåvåg.

- Det er penger å spare på å stå over noen runder til kjøpesenteret eller å lage flere middager hjemme. Selv om matprisene har skutt i været de siste årene er det fortsatt billigere enn å kjøpe ferdigmat ute, sier han.

Store forskjeller i aldersgruppene
Ulike aldersgrupper skiller seg tydelig ut på ulike spareområder. De yngste (18-29) og de eldste (60+) har gjort minst endringer.

- De yngste har gjerne lavest inntekt og minst å spare inn på. Samtidig har de i mindre grad høye boliglån som virkelig har dratt seg til det siste året. De som er fylt 60 har i større grad betalt ned på det dyre boliglånet og har gjerne mest økonomisk spillerom, sier Marius Solberg Anfinsen i Frende.

- Eldre og pensjonister kan også være de mest nøysomme med et tilvendt forbruk som funker helt fint selv om renter og priser stiger rundt dem, sier økonomen i Sparebanken Sør.

30-åringene sparer på…
De som er i 30-årene har knepet mest inn på bil, elektronikk, take-away, trening, abonnementer og sparing.

- Jeg synes det er gledelig at denne gjengen, som gjerne er relativt nyetablerte og kanskje har små barn, innser realitetene i dyrtiden, sier Kenneth Sjåvåg.

Privatøkonomen forstår at denne aldersgruppen har mindre til sparing, men håper det ikke er en trend som fester seg.

- Det er viktig at det ikke blir starten på en negativ spiral hvor småbarnsfamiliene ikke har bufferen som trengs til uforutsette utgifter, sier han.

Her snur 40-åringene på krona
Nordmenn i 40-årene sier de sparer mest på hytte, hage, sykkel og klær.

- Disse er kommet noe lenger i livet og er gjerne ikke i den yngste barnefasen. De har brukt penger på hytte og hage, som fort er dyre vaner. De har også gjerne investert i dyre sykler og har sett seg nødt til å skru til på sparingen der det siste året, sier seniorrådgiveren i Frende.

Økonomisk frie 50-åringer
50-59-gjengen har spart mest på hus og båt, men også betydelig på hage, bil og sykkel.

- Det er grunn til å tro at denne aldersgruppen ofte gjør tilpasninger på områder der de ser at det er mye å hente, sier Kenneth Sjåvåg.

- Denne gjengen har gjerne vært gjennom trangere økonomiske tider tidligere. Mange er bevisste på hvor det kan spares mye penger, og det er rett og rimelig at både bil og båt er på denne listen, sier han.

Det er også de i 50-årene som har betalt minst ned på gjelda det siste året.

- I 50-årene har mange kommet seg til en mer behagelig belåningsgrad og har større frihet rundt boliglånet. De kan i større grad velge å pause litt på denne posten når renta drar seg til. Kanskje har de fleksilån eller enklere vei til avdragsfrihet gjennom mange år som gode betalere, sier Marius Solberg Anfinsen i Frende Forsikring.

Kenneth Sjåvåg
privatøkonom Sparebanken Sør,
kenneth.sjavag@sor.no

Klesbudsjettet er det nordmenn flest har kuttet i det siste året, viser ny undersøkelse. Foto: Unsplash.
Marius Solberg Anfinsen, seniorrådgiver, Frende Forsikring
Kenneth Sjåvåg, privatøkonom Sparebanken Sør