Topp 9-liste: Dette frustrerer feriebilistene

4 av 5 bilister hisser seg opp over ulike ting på bilferie. Sjekk den uhøytidelige topplista.

Det er ikke bare fryd og gammen bak rattet for norske feriebilister. Dette irriterer mest. Unsplash
  1. Svingete veier/dårlig veistandard
  2. Sitte lenge i ro
  3. Dårlige fasiliteter (for eksempel toaletter, rasteplass)
  4. Bobiler på veien
  5. Dårlig køkultur
  6. Stoler ikke på bilene som kommer imot
  7. Lav fartsgrense
  8. Mas fra baksetet
  9. Vanskelig å få ladet elbilen
    Kilde: Frendeundersøkelsen

- Selv om lista over hva nordmenn svarer inneholder både fjas og alvor sier den noe om problemer som burde vært gjort noe med, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Tallene kommer frem i en helt fersk undersøkelse Norstat har utført for Frende.

Dårlig standard gir mange sommerskader
- At dårlig veistandard er på topp overrasker meg ikke. Vi ser mange skader på hjul og felger hver eneste sommer. Det er punkterte dekk, skadde felger, ødelagte støtdempere og skjeve hjulstillinger. Alt dette har en tydelig sammenheng med kjøring på dårlige veier. Det er hull i asfalten, telehiv i bakken og smale veier som har satt sine spor, sier Ytre-Hauge.

Hele 40 prosent har opplevd å få skade på bilen på grunn av dårlig vei, viser en undersøkelse NAF gjorde i 2022.

- Vi ser en økning i denne typen skader hver eneste sommer. Dårlig veistandard er også en faktor som fører til dødsulykker. Selv om det brukes enorme summer på vedlikehold av veier hvert år, er standarden likevel for dårlig mange steder, sier motorfagsjefen i Frende.

- Slapp av, du er på ferie
På 2. plass over bilirritasjoner kommer lange kjøreetapper med mye stillesitting.

- Den er enkel å gjøre noe med. Slapp av, du er på ferie. Ta pauser og ikke stress. Det skaper både bedre stemning og gjør deg til en bedre og tryggere bilist, sier Ytre-Hauge.

Inne på lista er også eksterne faktorer folk ikke får gjort noe med. Som mangel på toaletter, rasteplasser og ladestasjoner.

Vær et godt forbilde på veien
- På den andre siden kommer det fram at vi frustrerer oss over bobiler, "lave" fartsgrenser, dårlig køkultur og at vi ikke stoler på andre. Alt dette kan alle bilister bidra til å forbedre, sier Ytre-Hauge.

- Bobiler kommer du ikke unna i et flott ferieland som Norge. Mange vil se det vakre landskapet og det hjelper ikke å irritere seg. Hvis det ender med farlige forbikjøringer og surmuling blir det plutselig livsfarlig. Det samme gjelder fartsgrensene. De er der av en grunn, så de må du respektere, sier fagsjefen.

- Dårlig køkultur og at vi ikke stoler på andre kommer av dårlige valg vi selv ser på veien. Hvis alle begynner med seg selv og ikke sniker i køene, respekterer hverandre og ikke kjører uoppmerksomt og farlig, klarer vi å endre irritasjonstoppen til neste sommer, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

Det er ikke bare fryd og gammen bak rattet for norske feriebilister. Dette irriterer mest. Foto: Unsplash.
Dårlig køkultur kommer først på 5. plass på lista. Foto: Shutterstock.
Roger Ytre-Hauge, fagsjef motor, Frende Forsikring.

Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring