DZT Vertriebsagentur Norwegen

Dynamisk endring i det internasjonale forretningsreisemarkedet til Tyskland etter Corona

Del

Tyskland tar en ledende posisjon i den internasjonale konkurransen og utnytter de ekstra mulighetene som ligger i bleisure-reiser. Bleisure-reiser kombinerer forretnings- og fritidsreiser og finnes i to hovedtyper: forretnings- eller gruppereiser som forlenges før eller etter et besøk, og forretningsreiser hvor venner og familie er med på reisen.

Frankfurt am Main: Utsikt over Frankfurts Skyline fra restauranten Bootshaus
Frankfurt am Main: Utsikt over Frankfurts Skyline fra restauranten Bootshaus © GNTB / F: Francesco Carovillano

Etter ferie- og fritidsreiser nærmer det internasjonale markedet for forretningsreiser seg sakte nivået fra før krisen i 2019. Vektingen av de enkelte markedssegmentene er imidlertid i ferd med å endre seg: MICE-reiser kommer seg raskere enn tradisjonelle forretningsreiser og vinner markedsandeler. Samtidig påvirker sosiale trender som balanse mellom arbeid og fritid og dynamiske endringer i arbeidslivet etterspørselen. Overlappingen mellom forretningsreiser og private reiser øker. Dette gir både muligheter og utfordringer for reiselivsaktørene.

Trender som «jobb fra hvor som helst» og collaborative working støtter konseptet av bleisure-reiser. Reiselivsnæringens svar på disse utfordringene kan også bidra effektivt til økt bærekraft - dette er konklusjonen i en fersk undersøkelse som IPK International har utført på oppdrag fra det tyske turistrådet (DZT) og German Convention Bureau (GCB).

Petra Hedorfer, administrerende direktør i DZT, forklarer: «Tyskland har tydelig bekreftet sin posisjon som ledende forretningsreisemål i den internasjonale konkurransen etter koronaviruset: Av de 117 millioner internasjonale forretningsreisene som ble foretatt på verdensbasis i 2023, gikk 13,5 millioner til Tyskland, noe som tilsvarer en markedsandel på 12 prosent. Mer enn en tredjedel av alle utenlandske forretningsreisende benyttet seg av muligheten til å kombinere forretningsreisen til Tyskland med et ferieopphold eller en ferie i 2023, noe som gjør Tyskland til det viktigste fritidsreisemålet i Europa i 2023 og nummer tre på verdensbasis (1. USA, 2. Mexico, 4. Frankrike, 5. Spania). Som en del av Stay Longer-initiativet fremmer DZT strategisk en forlengelse av internasjonale gjesters opphold i Tyskland for å redusere det relative økologiske fotavtrykket per reisedøgn."

Matthias Schultze, administrerende direktør i GCB, legger til: «Rundt en fjerdedel av fritidsreisene til Tyskland på verdensbasis er tradisjonelle forretningsreiser, og tre fjerdedeler er i MICE-segmentet. 43 prosent av kongressdeltakerne, 31 prosent av de reisende til møter/konferanser og 41 prosent av de besøkende på messer/utstillinger benytter seg av muligheten til å kombinere forretningsreisen til Tyskland med en ferie eller et privat opphold. Dette gir muligheter for ytterligere forretninger i den aktive markedsføringen av MICE-tilbud som inkluderer en privat reisekomponent."

Bleisure-Reiser kan gi et betydelig bidrag til å forlenge oppholdet og dermed redusere det relative karbonfotavtrykket per reisedøgn. Forretningsreisende overnatter for eksempel i gjennomsnitt 6,7 netter i Tyskland - i BLeisure-sektoren er dette tallet 8,8 netter. Mer enn to tredjedeler av bleisure-reiser omfatter minst fire overnattinger.

Også fra et økonomisk perspektiv er bleisure spesielt interessant. Med 1.767 EUR er kostnaden per person som reiser til Tyskland, betydelig høyere enn for forretningsreiser (1 432 euro). Dette skyldes først og fremst valget av overnattingssteder av høy kvalitet: 47 prosent av de fritidsreisende booker førsteklasses hoteller, 14 prosent mellomklassehoteller og bare to prosent rimelige overnattingssteder. I underkant av en tredjedel benytter seg av annen betalt innkvartering, og bare rundt sju prosent bor privat uten betaling.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Alt om Ferielandet Tyskland

I over 50 år har Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) markedsført reisemålet Tyskland i utlandet på oppdrag fra den tyske regjeringen. Ved til sammen 27 utenlandskontorer betjenes 40 markeder, alle med mål om å vise frem Tysklands mangfold som turistattraksjon og øke innkommende turisme til landet.

Som paraplyorganisasjon for Ferielandet Tysklands rikholdige tilbud, har DZT en viktig funksjon i den internasjonale markedsføringen. DZT utvikler blant annet en tilbuds- og opplevelsesorientert markedsføring, samler og optimaliserer markedsføringsaktivitetene globalt og har en omfattende virksomhet i vekstmarkeder. Det er etablert et utstrakt samarbeid mellom DZT, turistnæringen i Tyskland, tyske institusjoner i utlandet og partnere fra næringsliv og organisasjoner.

Følg pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DZT Vertriebsagentur Norwegen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen

Europamesterskap i Tyskland skaper turisme – 4% flere besøkende enn normalt22.2.2024 13:47:16 CET | Pressemelding

I forbindelse med sommerens fotball-EM i Tyskland forventer det tyske turistbyrået en økning på 4% utenlandske turister sammenlignet med normalår. Det er basert på forhåndsbestillinger av hotell og fly. – Foreløpige tall er langt over gjennomsnittet, sier Petra Hedorfer, direktør ved DZT. Økningen er særlig markant for turister fra andre land som deltar i mesterskapet. Det norske landslaget har ikke kvalifisert seg til turneringen.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye