Arrangøren av The Arctic Run fornøyd med første utgave

Med 1134 påmeldte på de tre distansene, og en fantastisk ramme med entusiastiske tilskuere, ble første utgave av The Arctic Run en umiddelbar suksess. Nå er datoen for neste års arrangement satt.

VAKRE OMGIVELSER: Turen rundt Hadseløya byr på store naturopplevelser.
VAKRE OMGIVELSER: Turen rundt Hadseløya byr på store naturopplevelser. Rune Dahl/The Arctic Run

Samarbeid er nøkkelen

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i The Arctic Run skryter av kommunene, fylkeskommunen, næringslivet og de frivillige, som sammen bidro til å skape en stor løpsfest i Vesterålen.

- Samarbeid er nøkkelen til suksess. Vi har sett det med Arctic Race of Norway, og nå senest da Narvik og Nord-Norge fikk VM i alpint. Når vi står sammen, utgjør vi en kraft som kan skape eventyrlige resultater. Derfor var det ekstra stas å se de fem ordførerne stå sammen med fylkesrådslederen på startsstreken for å klippe snora for den første utgaven av løpet, sier Dybdal.

Dybdal trekker også frem tilskuerne langs løypa som heia alle deltakere frem.

- Det entusiastiske publikummet i Vesterålen skapte den perfekte rammen for alle deltakere, sier Dybdal.

- Verdensklasse!

Kristian Ulriksen driver Norges største løpspodcast, «Breaking Marathon Limits» sammen med André Grøgaard som vant helmaraton på lørdag. Han skriver på sin Instagramprofil at løpsarrangementet på lørdag var "verdensklasse!".

Dybdal tror The Arctic Run har et enormt potensial, og at arrangementet kan skape store effekter for Vesterålen.

- Vesterålen er en attraktiv region, og Hadseløya utgjør en perfekt maratontrase fra naturens side. Sammen med storslått natur gjør dette at arrangementet er helt unikt i internasjonal sammenheng, sier Dybdal.

De fleste av de påmeldte deltakerne er fra Norge, men allerede i år var det med løpere fra 16 ulike nasjoner.

- Vi har store ambisjoner om å tiltrekke oss internasjonale deltakere. Nå har vi mange flotte bilder fra årets utgave, som vi kan bruke i vår markedsføring i sosiale medier og andre relevante kanaler. Når man ser at det er mulig å kombinere en perfekt løpsopplevelse med storslått natur, folkefest, og et arrangement av internasjonal klasse, vil interessen øke ytterligere. Og når dette vokser, skal vi samarbeide videre med kommunene, næringslivet og organisasjonslivet i hele regionen om alt som må til for å sikre de besøkende den beste opplevelsen, sier Dybdal.

Full av lovord

The Arctic Run arrangerte også barneløp I alle kommunene i Vesterålen ukene før hovedløpet, og med stort og smått var det til sammen 2000 løpere som deltok på de ulike arrangementene.

Leder for Vesterålsrådet, sortlandsordfører Grete Ellingen, er full av lovord om The Arctic Run.

- Ei av hovedmålsettingene for samarbeidet mellom kommunene i Vesterålen er å bidra til at regionen blir en enda mer attraktiv region som skaper verdier av nasjonal og internasjonal betydning. The Arctic Run er et fantastisk arrangement som bidrar til dette på en perfekt måte. Det er både en folkefest for oss som bor her, og det setter Vesterålen på kartet, sier Ellingsen.

Neste utgave av The Arctic Run blir 7. juni 2025, og arrangøren opplyser at påmeldingen vil åpne før somerferien i år.

1134 DELTAKERE: Det var fullt i gatene da løperne la i vei.
FOLKEFEST: Publikum lagde en herlig ramme rundt løpet.
SAMARBEID: De fem ordførerne i Vesterålen klippet snoren sammen med fylkesrådslederen i Nordland.