Løpsfest skaper nye muligheter for Vesterålen

Om under to uker går første utgave av The Arctic Run av stabelen. Rundt 1000 deltakere er påmeldt til løpsfesten i Vesterålen, og arrangøren har ambisjoner om å være mye mer enn et løpsarrangement.

FOLKEFEST: Arctic Race of Norway er et samarbeidsprosjekt som har skapt folkefest og ringvirkninger i hele Nord-Norge. Nå jobber arrangørene for å oppnå noen av de samme effektene rund den nyetablerte løpsfesten i Vesterålen. Foto: ARN

Et enormt potensial

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal tror The Arctic Run har et enormt potensial, og at arrangementet kan skape store effekter for Vesterålen.

- Vesterålen er en attraktiv region, og Hadseløya utgjør en perfekt maratontrase fra naturens side. Sammen med storslått natur gjør dette at arrangementet blir helt unikt i internasjonal sammenheng, sier Dybdal.

Besøker alle kommunene

Det er arrangørene av Arctic Race of Norway som står bak nyvinningen, og denne uka besøker The Arctic Run alle kommunene i Vesterålen for å se på hvordan løpsfesten kan brukes til å promotere hele Vesterålen.

- Når hele regionen samarbeider, skaper vi nye muligheter for å promotere Vesterålen som et flott sted å bo, jobbe, eller besøke, sier Dybdal.

Daglig leder Frank-Robert Skogli i Øksnes næringsforening arrangerte møte mellom The Arctic Run og næringslivet på Myre tirsdag. Skogli observerte at det var flere som fikk øynene opp for hvor stort The Arctic Run kan bli for Vesterålen.

- Jeg tror dette kan bli større enn vi har forestilt oss. I år er det 1000 påmeldte, men vi må forberede oss på at det blir 2000, og kanskje 5000 deltakere som skal til Vesterålen for å være med i årene som kommer. Da må vi se på hvilke behov det skaper for overnatting, restauranter, opplevelser og transport. Vi snakket også om hvordan et slikt arrangement kan virke positivt på bolyst, blilyst og livskvalitet. Det er jo lagt opp som et stort samarbeidsprosjekt, der kommuner, næringsliv og frivillige kan skape noe bra sammen, sier Skogli.

Tror på økt interesse fra utlandet

De fleste av de påmeldte deltakerne er fra Nord-Norge, men allerede i år er det med løpere fra 15 ulike nasjoner.

- Vi har store ambisjoner om å tiltrekke oss internasjonale deltakere. Vi regner med å få noen flotte bilder fra årets utgave, som vi kan bruke i vår markedsføring i sosiale medier og andre relevante kanaler. Når man ser at det er mulig å kombinere en perfekt løpsopplevelse med storslått natur, folkefest, og et arrangement av internasjonal klasse, vil interessen øke ytterligere. Og når dette vokser, må vi samarbeide med næringslivet i hele regionen, sier Dybdal.

Bidrar med internasjonal markedsføring

The Arctic Run får også drahjelp fra ASO, som blant annet arrangerer Tour de France og Paris Marathon.

- Skal vi bli best, må vi samarbeide med de beste i verden. ASO har en helt unik kompetanse som arrangør av store sportsbegivenheter, og har faktisk en sentral rolle som arrangør under OL i Paris denne sommeren. Siden de også er med og arrangerer Arctic Race of Norway, har det vært naturlig for oss å trekke dem med i The Arctic Run for å sikre løperne den aller beste opplevelsen, sier Dybdal.

The Arctic Run ble også promotert i ASO nyhetsbrev i januar. Nyhetsbrevet har 500 000 abonnenter over hele verden.

I tillegg fikk The Arctic Run muligheten til å markedsføre Vesterålen på Paris Marathon Runner´s Expo med over 100 000 besøkende.

- Vi fikk mange gode tilbakemeldinger på både konseptet og de naturgitte omgivelsene, så det ga oss en ekstra boost, sier Dybdal.

Ungene skal også med

I forbindelse med den fem dager lange besøksturneen arrangerer The Arctic Run også The Arctic Run for kids i alle kommunene i samarbeid med lokale idrettslag. Det er et gratisarrangement for barn og ungdommer. I Øksnes er det Morild som er samarbeidspartner. Leder i Morild Ken-Terje Larsen gleder seg til å arrangere løp for de yngste på Myre førstkommende lørdag.

- Det er viktig å skape idrettsglede tidlig. Det er bra for folkehelsa, og det er bra for å skape trivsel i store og små lokalsamfunn. The Arctic Run for kids har gratis påmelding, og alle som er med får startnummer og medalje, sier Larsen.

The Arctic Run går av stabelen 8. juni.

Programmet for besøksrunden:

Tirsdag 28. mai:

Møter med næringsforeningene i Øksnes og Andenes

Onsdag 29. mai:

08.00-09.30 Møte med næringsforeningen i Bø

1700 The Arctic Run for kids, Bø, i samarbeid med FK Luna på Framsikt stadion

Torsdag 30. mai

08.00-09.30 Møte med næringsforeningen i Sortland, Scandic Sortland

16.45 The Arctic Run for kids, Sortland, i samarbeid med Sortland Friidrettsklubb ved Blåbyhallen

Lørdag 1. Juni (den internasjonale barnedagen)

12.00 The Arctic Run for kids på Andenes, Sommertorget

14.00 The Arctic Run for kids Myre, Myre torg I samarbeid med IL Morild