Innovasjon Norge signerer milliardavtale med EU om støtte til små og mellomstore bedrifter

Den 6. juni undertegner Innovasjon Norge og Det europeiske investeringsfondet (EIF) avtaler om flere milliarder kroner i finansiering som kommer norske virksomheter til gode.

Bygning med en rekke med flaggstenger, flagg vaier i vinden.
EU-bygninger i Brussel. Kjetil Svorkmo Bergmann, Innovasjon Norge

Avtalene med EIF betyr at Innovasjon Norge får økte muligheter for å gi lån og garantier til bedriftene med gode betingelser. Trolig vil så mange som 1600 små og mellomstore bedrifter kunne benytte seg av tilbudet, som er rettet inn mot bedrifter med prosjekter innenfor grønn omstilling, innovasjon og vekst.

Innovasjon Norge lanserer også en stor satsing for å styrke tilgangen på bankfinansiering. Vekstgarantiordningen gir samarbeidende banker betydelig økte muligheter til å tilby kreditter og lån.

På arrangementet inngår DNB en avtale direkte med EIF, for å øke kapitaltilgangen for små og mellomstore bedrifter ytterligere.

Program for arrangementet:

Korte innlegg fra:

Cecilie Myrseth, næringsminister
Marjut Falkstedt, CEO i Det europeiske investeringsfondet
Kjerstin Braathen, konsernsjef i DNB
Håkon Haugli, adm.dir. i Innovasjon Norge

Undertegning av avtalene mellom Innovasjon Norge og EIF, og DNB og EIF

Panelsamtale med Falkstedt, Braathen, Haugli, og EUs ambassadør til Norge, Nicolas de La Grandville, om grønn omstilling, innovasjon og vekst.

Avslutning, mingling, lunsj og mulighet for intervjuer.

Sted:    Innovasjon Norge, Grev Wedels plass 9, Oslo

Dato:    6. juni

Tid:       10.30-11.30

European Investment Bank-gruppen: Thomas Eriksson, t.eriksson@ext.eib.org