Inderøy Slakteri

Imponerende medaljefangst for Inderøy Slakteri under NM

Inderøy Slakteri AS tok hele 7 medaljer da Kjøtt- og fjørfebransjens landsforbund kåret Norges beste produkter innfor grill- og spekemat tirsdag. –Stor stas, sier daglig leder Håvard Gausen i Inderøy Slakteri.

Daglig leder Håvard Gausen og produksjonsleder Steinar Susegg i Inderøy Slakter med årets medaljefangst. Inderøy Slakteri AS

Produktene til familiebedriften i Inderøy ble belønnet med 3 gull, 2 sølv og  2 bronse.

– Mai er rett og slett en festmåned for oss. Vi satte ny pakkerekord av sodd den første konfirmasjonshelga, og totalt vil det bli levert ut mellom 75-80 tonn inderøysodd denne måneden. Og nå topper vi det hele med en solid medaljefangst i NM. For en fantastisk gjeng jeg er så heldig å få jobbe med, sier Gausen.

Bedriften stilte med 14 produkter fra sitt sortiment. Inderøy Slakteri vant gull i sterk konkurranse med 255 andre pølseprodukter. NM i kjøttprodukter arrangeres av Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund. Dette er en prestisjefylt konkurranse hvor fagfolk vurderer hvert enkelt produkt etter kriterier som råvare, utseende, lukt, smak og konsistens.661 produkter fra 78 produsenter kjempet om å oppnå NM-titler og medaljer.

NM utfordrer og inspirerer

Den årlige konkurransen er den viktigste arenaen for testing av egne produkter for kjøttbransjen.

–Det er svært mange gode kjøttbedrifter her til lands. Det stilles derfor høye krav til både smak og kvalitet. Det er en ordentlig utfordring å kunne levere på alle kriteriene i en slik konkurranse. Da er det spesielt hyggelig at vårt nyeste tilskudd i spekematserien, Fennikelsalami, stikker av med en medalje, sammen med våre mer tradisjonsrike produkter, sier Gausen.

–Det er alltid spennende med kåringer og konkurranser, og det er stas at våre produkter gjør det så godt. Det inspirer til videre satsning og utvikling, avslutter han.

Det var 380 påmeldte produkter innenfor grillprodukter, 180 av produktene var spekekjøtt og spekepølse. Resten av produktene som ble bedømt var innenfor tradisjonelle helårspølser og bacon.

I år deltok Inderøy Slakteri med 14 produkter og vant totalt 7 priser:

• Gauder Ostepølse (Gull)
  • Grove pølser (Gull)
  • Straumpølse (Gull)
  • Stabbursmorr (Sølv)
  • Fennikelsalami (Sølv)
  • Wienerpølse (Bronse)
  • Røkt grovpølse (Bronse)

Fakta om Inderøy Slakteri AS:

• En tradisjonsrik familiebedrift med over 85 års drift innen kjøttbransjen. De er mest kjent for sitt Inderøysodd, men produserer også ulike nisjeprodukter som er utviklet og videreført ut fra gamle, tradisjonsrike oppskrifter.
  • Bedriften sysselsetter ca. 17 årsverk og har en omsetning på 64 millioner kroner (2023).
  • Produktene selges i dagligvare over hele landet, til Horeca og i slakteriets egen butikk på Straumen. Butikken er åpen gjennom hele året og har et rikt utvalg av egenproduserte kjøttvarer, spekepølser og tilbehør.

Bilder

Daglig leder Håvard Gausen og produksjonsleder Steinar Susegg i Inderøy Slakteri med årets medaljefangst.

Om Inderøy Slakteri

Inderøy Slakteri er en tradisjonsrik familiebedrift med over 85 års fartstid i kjøttbransjen. Produktene tar utgangspunkt i lokal matkultur og er basert på tradisjonelle oppskrifter. Inderøy Slakteri er en del av matklynga Inderøymat som består av lokale matprodusenter på Inderøy i Trøndelag.

Følg pressemeldinger fra Inderøy Slakteri

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Inderøy Slakteri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Inderøy Slakteri